از حسابداری با کامپیوترهای نخستین تا نرم‌افزار حرفه‌ای سپیدار

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شاید اگر امروز دنیای محاسبات مالی و دنیای تکنولوژی را کنارهم قرار دهیم و به آن‌ها نگاه کنیم، نتوانیم ارتباط خیلی دقیق و مستقیمی بین این دو موضوع مشاهده کنیم. باوجوداین، نکته‌ی جالب آن است که محاسبات جرقه‌های اولیه برای خلق کامپیوترهای امروزی بوده‌اند.
تبلیغات

اولین ماشین‌حساب‌ها، اولین نسخه‌های ابتدایی از کامپیوترهایی بوده‌اند که اکنون استفاده می‌کنیم؛ اما حالا با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری همچون سپیدار سیستم دنیای محاسبات به سبکی متفاوت با دنیای تکنولوژی در ارتباط است.

حسابداری؛ جرقه‌ای برای پیشرفت تکنولوژی

دنیای محاسبات و و تکنولوژی پیوند عمیقی باهم دارند. اوایل قرن بیستم و بعد از تأسیس شرکت IBM، ایده‌ی ساخت کامپیوترهای پیشرفته در حال شکل‌گیری بود. در سال ۱۹۰۷، اولین‌بار کسب‌و‌کارها از کامپیوترهای اولیه برای حسابداری استفاده کردند. در گام بعد، جنگ جهانی دوم هم تأثیر خود را بر پیشرفت تکنولوژی برجای گذاشت. دو شخص به نام‌های جان ماوچلی و جی. پرسپر اکرت که مشغول توسعه‌ی پروژه‌ی انیاک (ENIAC) برای ارتش بودند، بعد از جنگ جهانی پروژه‌ی یونیواک را توسعه دادند که کامپیوتری خودکار محسوب می‌شد. این کامپیوتر که اطلاعات را روی نواری مغناطیسی ذخیره می‌کرد، اولین‌بار تجربه‌ی واقعی حسابداری با کامپیوتر را به کارخانه‌های جنرال‌الکتریک رساند. جالب اینجا است که لغت کامپیوتر در لفظ به‌معنای انسانی است که با اعداد سروکار دارد.

عصر نرم‌افزارهای حسابداری

با گذشت سال‌ها از این دوران و ارائه‌ی کامپیوترهای مختلف که انجام محاسبات را بهینه تر از گذشته می‌کردند، سرانجام سر‌و‌کله‌ی نرم‌افزار اکسل پیدا شد. اکسل در ابتدا به‌عنوان محصولی برای کامپیوترهای اپل معرفی شد؛ اما بعد از اینکه کامپیوترها به همه‌ی خانه‌ها و کسب‌و‌کارها راه پیدا کردند، مایکروسافت این نرم‌افزار حسابداری را برای کامپیوترهای شخصی توسعه داد.

همکاران

تاریخچه‌ی نرم‌افزارهای حسابداری در ایران

با ورود به دهه‌ی ۱۳۶۰، کامپیوترها در حال ورود به ایران بودند. در این زمان، نه تحصیلاتی درزمینه‌ی علوم کامپیوتری وجود نداشت و نه دانشجویانی به‌دنبال تحصیل در‌این‌زمینه بودند. تنها مرجع برای آموزش در این دوران، برخی مراکز آموزشی خصوصی بودند که تعداد اندکی دانشجو می‌پذیرفتند. همین دانشجویان اندک در این زمان سعی کردند برنامه‌هایی درزمینه فعالیت‌های مالی و حسابداری بنویسند. سرانجام در سال ۱۳۶۸، شرکت همکاران سیستم تأسیس شد و اولین نرم‌افزار حسابداری تحت‌سیستم‌عامل DOS تولید شد.

همکاران

این نرم‌افزار حسابداری طی چندین سال توسعه داده شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶، با تولید محصولات ویندوز پیشرفت این مجموعه نیز بیشتر شد. در سال‌های فعالیت، این شرکت توسعه پیدا و نرم‌افزارهای حسابداری و سیستم‌های مدیریت اطلاعات جدیدی تولید و به بازار عرضه کرد. با ورود به دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ کم‌کم نرم‌افزارهای حسابداری جدیدی هم به‌میدان آمدند.

نرم‌افزارهای حسابداری، در خدمت همه

مشکلی که تا اینجا وجود داشت، این بود که نرم‌ افزار حسابداری شرکتی تولیدی همکاران سیستم تنها برای واحدهای اقتصادی بزرگ کاربردی بود؛ به همین دلیل، در سال ۱۳۸۸ شرکت همکاران سیستم شرکت زیرمجموعه‌ی جدیدی به‌نام شرکت «سپیدار سیستم آسیا» ایجاد کرد که هدف آن تولید راهکارها و نرم‌افزارهای حسابداری برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، همچون شرکت‌های کوچک و تازه‌تأسیس و فروشگاه‌های بزرگ‌و‌کوچک سراسر کشور بود. ازآنجاکه عمده‌ی اقتصاد کشوری مانند ایران را کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دادند، این قدم یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قدم‌ها در حوزه‌ی تولید نرم‌افزارهای حسابداری کاربردی و آسان برای همه بود تا حتی کسب‌و‌کارهای کوچک هم بتوانند با استفاده از این نرم‌افزار، کسب‌و‌کار خود را بهتر از گذشته مدیریت کنند.

نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم

درنهایت، نرم‌افزار دشت همکاران سیستم برای اصناف در سال ۱۳۹۰ معرفی شد. ازآنجاکه شعار این محصول «ساده و هوشمند» بود، محصولی باکیفیت برای استفاده همه معرفی شده بود. اکنون نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم به دو دسته‌ی کلی نرم‌افزار حسابداری شرکتی و نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی تقسیم شده‌اند. نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی به چهار دسته‌ی نرم‌افزارهای حسابداری بازرگانی، تولیدی، خدماتی و پیمان‌کاری تقسیم می‌شوند که هرکدام با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان آن‌ها توسعه داده شده‌اند. این اتفاق در نرم‌افزارهای فروشگاهی سپیدار سیستم نیز رخ داده است. د واقع، نرم‌ افزار حسابداری فروشگاهی سپیدار در ۶ نسخه برای فروشگاه‌های پوشاک، آرایشی و بهداشتی، سوپرمارکت، املاک، طلافروشی و نرم‌افزار فروشگاهی عمومی، راه‌حلی جامع برای همه واحدهای اقتصادی فروشگاهی است.

نگاهی به آینده

حالا بعد از گذشت سال‌های متمادی از پیوند دنیای محاسبات و تکنولوژی و استفاده‌ی روزافزون از نرم‌افزارهای حسابداری، آنچه باید منتظرش باشیم، اصلاح فعالیت این نرم‌افزارها است تا بتوانند نیازهای موجود را به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند. شاید باید منتظر ورود تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی به نرم‌افزارهای حسابداری باشیم تا بتوانیم انقلاب جدیدی در نحوه‌ی کارکرد این نرم‌افزارها ببینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات