چهارمین دوره سرمایه گذاری ایران تک لب شروع شد

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پال بوچت، سازنده و مغز متفکر سرویس محبوب جیمیل، توصیه‌ی جالبی درباره‌ی محصول به استارتاپ‌ها می‌کند: بهتر است تعداد کمی کاربر را بسیار خوشحال کنید تا اینکه تعداد زیادی را کمی خوشحال کنید.
تبلیغات

پاییز امسال، چهارمین دوره سرمایه‌ گذاری آزمایشگاه تکنولوژی ایران شروع شد و تیم‌ها و استارتاپهایی که برنامه‌ی جذب سرمایه و دریافت مشاوره‌های مربوط به توسعه‌ی محصول و کسب‌وکار دارند، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت ایران تک‌لب و تکمیل فرم، محصول خود را ثبت و برای جذب سرمایه اقدام کنند. درادامه، مهم‌ترین توصیه‌های تیم سرمایه‌گذاری ایران تک‌لب به استارتاپها آورده شده است:

۱. هم‌بنیان‌گذاران خوبی انتخاب کنید

تیم تشکیل‌دهنده‌ی استارتاپ شاید مهم‌ترین شاخص تصمیم‌گیری ایران تک‌لب در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری است. همه‌چیز استارتاپ ازجمله ایده، فضای کار، کارمندان و... را می‌توانید به‌راحتی تغییر دهید؛ اما تغییر هم‌بنیان‌گذاران کار ساده‌ای نیست. موفقیت استارتاپها همیشه رابطه‌ای مستقیم با تیم تشکیل‌دهنده بنیان‌گذاران دارد.

۲. سریع‌تر لانچ کنید

دلیل اصلی‌ای که به لانچ هر‌چه‌سریع‌تر تأکید می‌شود، این نیست که باید هر‌چه‌زودتر محصول خود را به بازار عرضه کنید. تا زمانی‌که لانچ نکرده‌اید، کار اصلی شما شروع نشده و نمی‌دانید باید چه محصولی توسعه دهید. قبل از لانچ بیشتر با حدس‌و‌گمان خود پیش رفته‌اید و فقط بعد از لانچ و گرفتن نظرات کاربران است که می‌توانید قدم‌های مهم و مطمئنی برای کاربران خود بردارید.

۳. اجازه دهید ایده‌هایتان تکامل پیدا کنند

این توصیه درواقع قسمت دوم «لانچ سریع» است. سریع‌تر لانچ کنید و اجازه دهید ایده‌هایتان تکامل پیدا کنند. این ایده‌ی نادرستی است که فکر کنیم قرار است ایده‌ای ناب را پیاده‌سازی کنیم و بعد از آن بیشتر وقتمان را باید برای تبلیغات و جذب کاربر بگذاریم. خیر، لانچ محصول شروع کار روی محصول است و بیشتر ایده‌های خوب بعد از لانچ و حین کار روی محصول پدیدار می‌شوند.

۴. کاربران خود را بفهمید

ارزش ایجاد‌شده‌ی هر استارتاپ را می‌توانید به‌صورت مستطیلی تصور کنید که عرض آن تعداد کاربران است و طول آن میزان بهبود زندگی آن‌ها ازطریق استارتاپ شما است. شما بیشترین کنترل را روی طول این مستطیل دارید و درواقع، بزرگ‌تر‌شدن عرض آن نیز به این بستگی دارد که چقدر در بهبود زندگی کاربرانتان موفق بوده‌اید. همانند علم، قسمت سخت کار پاسخ‌دادن به پرسش‌ها نیست؛ بلکه طرح پرسش‌های درست و منطقی و پیداکردن چیزی است که کاربران به آن نیاز دارند. برای همین موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا محصولی ساخته‌اند که بنیان‌گذارانشان به آن احتیاج داشته‌اند.

۵. بهتر است تعداد کمی کاربر را بسیار خوشحال کنید تا اینکه تعداد زیادی را کمی خوشحال کنید

ایدئال این است که تعداد زیادی کاربر عاشق محصول شما باشند؛ ولی نمی‌توانید انتظار داشته باشید در همان تلاش اول به این هدف برسید. برای همین باید انتخاب کنید آیا می‌خواهید بخشی از نیازهای کاربران خود را به‌خوبی برطرف کنید یا می‌خواهید همه‌ی نیازهای تمام کاربران خود را تا حدی برطرف کنید؟ توصیه پال بوچت انتخاب گزینه‌ی اول است.

۶. حداقل ۶ ماه قبل از اتمام پولتان برای جذب سرمایه اقدام کنید

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزشی بیش از سرمایه‌ی ریالی به تیم شما اضافه خواهند کرد. مشاوره و ارتباطات جزو مهم‌ترینِ این ارزش‌ها است. در‌هر‌حال، فرایند جذب سرمایه زمان‌بر است و بنیان‌گذاران باید خود را برای این فرایند آماده کنند. درکنار سرمایه‌گذاری در مرحله‌ی بذری، یکی از سرویس‌هایی که ایران تک‌لب به استارتاپها ارائه می‌کند، مشاوره برای جذب سرمایه‌گذار در مراحل بعدی است.

یکی دیگر از مزایای تیم سرمایه‌گذاری ایران تک‌لب، رویکرد چابک این تیم در ارزیابی و اعلام نتیجه به استارتاپها است. از زمانی‌که فرم ثبت محصول را تکمیل می‌کنید، در مدت دو هفته با شما تماس گرفته خواهد شد، جلسه‌ای دوستانه برای ارائه‌ی اولیه برگزار خواهید کرد و در همان جلسه، متوجه خواهید شد آیا ایران تک‌لب پیشنهادی برای شما خواهد داشت یا خیر. ممکن است از شما بخواهند فایل پیش‌بینی نقدینگی یا برنامه‌ی نحوه‌ی استفاده از سرمایه را برایشان آماده کنید؛ اما نهایتا یک ماه پس از تکمیل فرم را تکمیل، تکلیفتان با این سرمایه‌گذار مشخص است.

برای ورود به چهارمین دوره‌ی سرمایه‌گذاری آزمایشگاه تکنولوژی ایران با تکمیل فرم محصول ایران تک لب شروع کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات