دل در پی بازگشت دوباره به تالار بورس و عرضه عمومی سهام است

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شرکت دل پس از گذشت پنج سال، بار دیگر در نظر دارد تا با عرضه‌ی اولیه سهم وارد بازار بورس شود.
تبلیغات

به‌گفته‌ی منابع آگاه، Dell یک سال پس از کنار گذاشتن گزینه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) و دنبال‌کردن ایده‌ی ورود به بازار سهام از طریق بازخرید سهم‌هایی خاص از سرمایه‌گذاران، بار دیگر عرضه‌ی عمومی سهام را بررسی می‌کند. بررسی گزینه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام پس از آن مطرح شد که تعدادی از صندوق‌های پوشش ریسک، شامل Elliott Management Corp و Canyon Capital Advisors LLC در کنار سرمایه‌گذار فعالی به‌نام کارل ایکان، پیشنهاد ترکیبی پولی و سهمی ۲۱.۷ میلیارد دلاری دل برای بازخرید «سهام هدف‌دار» در کنار سهم ۸۱ درصدی Dell از شرکت نرم‌افزاری VMware Inc را رد کردند.

چنین سهامی به‌جای کارکرد کل شرکت، تنها به عملکرد مالی یک واحد تجاری یا گروه خاصی از آن بستگی دارند. تصاحب سهام هدف‌دار می‌تواند به ورود دل به‌بازار بورس بدون عرضه‌ی اولیه‌ی سهام منجر شود. هرچند که صندوق‌های پوشش ریسک اعلام کرده‌اند که پیشنهاد دل، از ارزش آن‌ها می‌کاهد، چرا که ارزش خود را بالاتر از مقدار واقعی نشان می‌دهد؛ اما ارزش سهام هدف‌دار را پایین در نظر می‌گیرد.

VMware

دل در ابتدای سال جاری میلادی به‌عنوان بخشی از پروسه‌ی بازبینی استراتژیک که احتمال ادغام معکوس با شرکت VMware را نیز بررسی می‌کرد، گزینه‌ی برگزاری IPO را روی میز داشت؛ اما در ماه جولای به‌گفته‌ی برخی منابع، به‌دلیل نگرانی‌های موجود بر سر احتمال استقبال نکردن سرمایه‌گذاران، به‌دلیل حجم بالای بدهی‌ها، Dell این گزینه را کنار گذاشت.

دل با پی‌گرفتن قرارداد بازخرید سهام هدف‌دار نیازی به جذب سرمایه نخواهد داشت؛ چرا که سرمایه‌ی مورد نیاز از طریق عرضه‌ی سهامی جدید توسط Dell و سهم ۹ میلیارد دلاری آن از شرکت VMware تأمین خواهد شد. به‌گفته‌ی برخی منابع که خواستار مصون ماندن هویتشان را دارند، عملکرد مالی اخیر دل، بار دیگر به این شرکت جرات بررسی جدی گزینه‌ی برگزاری IPO را داده است.

دل در نظر دارد تا طی هفته‌ی جاری با بانک‌های سرمایه‌گذار پیرامون نقش‌ها در برگزاری احتمالی IPO جلساتی را برگزار کند، همچنین گفته می‌شود که این شرکت برگزاری نمایشگاهی با سرمایه‌گذارن سهام هدف‌دار در طول هفته‌ی جاری را به هفته‌ی آینده موکول کرده است. برنامه‌ریزی Dell برای برگزاری IPO‌ در ابتدا روز گذشته توسط وال‌استریت ژورنال گزارش شد؛ اما شرکت مورد بحث تاکنون در این‌باره اظهار نظری نکرده است. تام سوئیت، مدیرمالی ارشد دل هفته‌ی گذشته اعلام کرد که برگزاری عرضه‌ی اولیه‌ی سهام توسط شرکت متبوع او قطعی نیست و چنانچه سرمایه‌گذاران سهام هدف‌دار، پیشنهاد این شرکت رد کنند، Dell به «وضعیت کنونی» خود بازخواهد گشت.  

EMC

دل در ماه جاری اعلام کرد که جریان نقدینگی عملیاتی این شرکت در سه‌ماهه‌ی با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته، به ۲.۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که بدهی کلی آن نیز از حدود ۵۷.۳ میلیارد دلار در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ به‌دلیل تصاحب شرکت فعال در حوزه‌ی ذخیره‌‌سازی داده موسوم به EMC Corp به ۵۰.۳ میلیارد دلار کاهش یافت.

دل سهام هدف‌دار را در سال ۲۰۱۶ برای تصاحب EMC طی قراردادی به ارزش ۶۷ میلیارد دلار عرضه کرد؛ چرا که توان مالی پرداخت نقد چنین مبلغی را نداشت و نمی‌خواست تا بر بار سنگین بدهی‌های خود بیافزاید. EMC بخش عمده‌ای از سهام VMware را در اختیار داشت، سهامی که اکنون به دل تعلق دارند.

دل پیشنهاد مبادله‌ی هرکدام از سهام هدف‌دار را در ازاء ۱.۳۶۶۵ از سهم از مجموعه‌ی سهام Class C خود در کنار مقداری مبلغ نقد داده است که در مجموع ارزش هر سهم هدف‌دار را به ۱۰۹ دلار می‌رساند. در چنین حالتی، ارزش خالص دل بین ۶۱.۱ تا ۷۰.۱ میلیارد دلار خواهد بود که بیش از دو برابر ارزش قرارداد ۲۴.۹ میلیارد دلاری مایکل دل، بنیان‌گذار و مدیرعامل Dell و مؤسسه‌ی Silver Lake خواهد بود که به‌موجب آن، شرکت مورد بحث در سال ۲۰۱۳ به‌مجموعه‌ای خصوصی بدل شد؛ اما درست‌مانند قرارداد خصوصی‌سازی که مایکل دل، شرایط آن را کمی تغییر داد، صندوق‌های پوشش ریسک با پیشنهاد سهام هدف‌دار موافق نیستند. ارزش هر سهم هدف‌دار در پایان معاملات روز جمعه به ۹۶.۲۰ دلار رسید که پایین‌تر از ارزش ۱۰۹ دلاری پیشنهادی دل است و همین موضوع بر تردید سرمایه‌گذاران صحه می‌گذارد.

مایکل دل / Michael Dell

با برگزاری احتمالی IPO، دل می‌تواند مالکان سهام هدف‌دار را به فروش آن‌ها وادار کند، در این شرایط، با توجه به اسناد رگولاتوری، پاداش می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، بسته به فاصله‌ی زمانی بین تکمیل‌شدن IPO و وادار شدن سهام‌داران به فروش سهام باشد. قرارگیری مالکان سهام هدف‌دار تحت این سناریو در وضعیتی بهتر، نسبت به حالتی که اکنون سهام خود را به دل بفروشند، به عملکرد IPO و زمان‌بندی خروج سهام‌داران بستگی خواهد داشت. ورود به بازار بورس به مایکل دل و مؤسسه‌ی Silver Lake فرصت می‌دهد تا در نهایت سهام خود را به‌فروش برسانند، هرچند که اکنون داشتن چنین برنامه‌ای را انکار می‌کنند. چنانچه توافق سهام‌ هدف‌دار صورت بگیرد، مایکل دل بین ۴۷ تا ۵۴ درصد از سهام و سیلور لیک بین ۱۶ تا ۱۸ درصد از سهام شرکت ترکیب‌شده را در اختیار خواهند داشت.

مایکل دل برای بدل‌کردن شرکت خود از یک تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی به فروشنده‌‌ای که سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات را در اختیار کسب‌وکارهایی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ذخیره‌سازی داده و سرورها تا تولیدکنندگان تجهیزات شبکه و امنیت سایبری قرار می‌دهد، دست به عقد قراردادها و توافق‌های گوناگونی زده، استراتژی دل در تضاد کامل با HP Inc رقیب آن است که در سال ۲۰۱۶ از شرکت Hewlett Packard Enterprise Co جدا شد، چرا که به‌زعم HP راه‌اندازی دو شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری با تمرکز جداگانه بر سخت‌افزار و سرویس‌ها، ایده‌ی بسیار هوشمندانه‌تری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات