اپل جریمه ۱۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را پرداخت کرد

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که اپل جریمه‌ی ۱۵ میلیارد دلاری مربوط به تخلف مالیاتی در ایرلند را به‌طور کامل پرداخت کرده است.
تبلیغات

براساس گزارشی جدید از رویترز، اپل فرآیند بازپرداخت میلیاردها یورو سود مالیاتی غیرقانونی به دولت ایرلند را به پایان رساند. در مجموع کوپرتینونشین‌ها ۱۵.۳ میلیارد دلار (۱۳.۱ میلیارد یورو) در ازاء جریمه‌ی ابتدایی و ۱.۴ میلیارد دلار (۱.۲ میلیارد دلار یورو) بهره پرداخت کرده‌اند.

در ماه آگوست ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا اعلام کرد که اپل بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ از سود مالیاتی غیرقانونی بهره برده است. به‌ویژه این شرکت باید مالیات بسیار بیشتری را در ایرلند پرداخت می‌کرد. مارگرت وستاگر، عضو کمیسیون رقابت می‌گوید که نرخ مؤثر مالیات سازمانی اپل بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود.

در آن زمان بسیاری از شرکت‌های دنیا برای پرداخت مالیات سازمانی براساس کسری از سود واقعی، از ساختار Double Irish استفاده می‌کردند. اپل مدعی بود که تمام امور به‌صورت قانونی صورت می‌گرفتند و دولت ایرلند نیز در این زمینه با Apple‌ هم‌نظر بود؛ چرا که احتمالا لزوم پرداخت جریمه‌ای سنگین، آثار بدی بر کسب‌وکار به‌جای می‌گذاشت. دولت‌های اروپایی برای پایان‌دادن به ساختار Double Irish در سال ۲۰۱۴ اجماع کردند و در همان برهه‌ی زمانی، اپل مقداری از نقدینگی بین‌المللی خود را به جزیره‌‌ی کوچک Jersey انتقال داد.

در حال حاضر مبلغ جریمه داخل یک حساب امانی قرار دارد. اپل در سال ۲۰۱۶ در خصوص تصمیم اتحادیه‌ی اروپا تقاضای فرجام داد و از آنجایی که این پروسه ممکن است تا پنج سال به‌طول بیانجامد؛ از این رو دولت ایرلند در آینده‌ی نزدیک به جریمه‌ی پرداختی کوپرتینونشین‌ها دست نخواهد یافت.

اگر روند اصلاحات مالیاتی اروپا را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا در حال بحث بر سر تغییراتی هستند که به‌موجب آن‌، شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری باید براساس درآمد حقیقی خود در هر کشور اروپایی، مالیات خود را پرداخت کنند؛ بدین ترتیب شرکت‌های فناوری دیگر نخواهند توانست تا سود خود را تنها در یک کشور با نرخ مالیات سازمانی پایین‌تر گزارش کنند.

اما به‌نظر می‌رسد که اصلاحات یادشده در حال حاضر با موانعی مواجه است؛ چرا که برخی از کشورهای اروپایی با آن‌ مخالف هستند. برای اجرایی کردن چنین اصلاحاتی، باید موافقت تمام اعضای اتحادیه‌ی اروپا جلب شود؛ بنابراین مشخص نیست که آیا در آینده شاهد اجرایی‌شدن تغییرات یادشده خواهیم بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات