انتقاد شدید رالف نیدر نسبت به روش‌های هزینه‌کرد اپل

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رالف نیدر بار دیگر نسبت به هزینه‌‌کرد اپل انتقاد کرد؛ وی معتقد است اپل باید پول خود را صرف افزایش حقوق کارگران زنجیره‌ی تامین کند.
تبلیغات

اوایل سال جاری میلادی، رالف نیدر، در نامه‌ای سرگشاده به تیم کوک مدیرعامل اپل، انتقاد شدید خود را نسبت به برنامه‌ی  ۱۰۰ میلیارد دلاری بازخرید سهام این شرکت اعلام کرد. ظاهرا این موضوع تمام نشده است و بار دیگر رالف نیدر، کوپرتینونشین‌ها را مورد انتقاد قرار داده است.

رالف نیدر، نویسنده، وکیل دادگستری و سیاست‌مدار امریکایی است که به حقوق مصرف‌کنندگان توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد و البته از مدافعان حفاظت از محیط زیست هم هست.  رالف نیدر معتقد است، اپل درآمد حاصل از فروش محصولات خود را باید به‌شکل درستی خرج کند و نسبت به هزینه‌کرد اپل انتقادهای شدیدی وارد کرده است. رالف نیدر در گفتگو با NPR اعلام کرد که اپل به‌جای خرید سهام، باید پول خود را صرف موارد دیگری از جمله استخدام نیروهای کاری بیشتر کند. او گفت:

بهتر بود اپل با پول خود، کارمندان بیشتری استخدام می‌کرد. به‌جای آنکه پول صرف خرید سهام شود، صرف احیا صندوق بازنشستگی می‌شد.
گزارش مالی اپل‍

همچنین رالف نیدر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد که اگر کوپرتینونشین‌ها چنین هزینه‌ای را صرف به‌روزرسانی و بازیافت گوشی‌های آیفون قدیمی‌تر خود کنند، یا طرح‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای را به‌اجرا در آورند و حتی سود سهام را افزایش دهند، بیشتر به نفع‌شان خواهد بود. البته رالف نیدر، تلاش Apple را برای بهبود شرایط کاری و به‌روزرسانی محصولات قبلی خود نادیده نمی‌گیرد؛ ولی معتقد است اپل این ظرفیت را دارد تا بیش از این، در چنین حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کند. به‌عنوان مثال، او درباره‌ی حقوق و دستمزد کارگران زنجیر‌ه‌ی تامین چین گفت:

درآمد کارگران چینی، آنهم در شرایط کاری پرفشار و با کارفرمایان سخت‌گیر، واقعا دستمزد خوبی حتی برای زندگی در چین هم نیست. 

در نهایت، نیدر اعلام کرد که از گوشی iPhone یا سیستم مک‌ استفاده نمی‌کند؛ بلکه یک ماشین تایپ زیرخاکی دارد و همه‌ی کارهایش را با همان انجام می‌دهد. او معتقد است:

در حالی‌که کوپرتینونشین‌ها می‌دانند چگونه از طریق محصولاتی همچون گوشی آیفون حسابی پول دربیاوردند؛ ولی واقعا نمی‌دانند آن پول را صرف چه‌ کاری کنند؛ و چطور از آن استفاده کنند.

در اوایل سال جاری میلادی، نیدر آشکارا به برنامه‌های هزینه‌کرد اپل انتقاد کرد و گفت که این شرکت باید از پولی که به‌دست می‌آورد؛ صرف کاهش قیمت محصولات خود استفاده کند. نظرات او بارها مورد انتقاد قرار گرفته است و احتمالا واکنش جدید رالف در پاسخ به همین انتقادها مطرح شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات