کنترل مکانیزه تردد پارکینگ ها؛ به کمک هوش مصنوعی

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پویا فن آوران کوثر یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه‌ی بینایی ماشین است که راهکارهای هوشمند ترافیکی را همچون سامانه‌های خواندن پلاک توسعه می‌دهد.
تبلیغات

توسعه گسترده و سریع فناوری‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای موبایلی به گونه‌ای ماهیت زندگی شهری را متحول کرده که زمان تبدیل به با ارزش‌ترین دارایی شهروندان امروزی شده‌ است.به همین دلیل اقبال عمومی به سوی استفاده از خدمات و امکاناتی رفته است که اهمیت بیشتری برای زمان قائل شود و بهترین بهره‌وری را در مدت زمان مشخصی کسب نماید.

طراحی مجتمع‌های تفریحی-تجاری به شکل امروزی (شامل فروشگاه‌های تجاری، سالن‌های غذاخوری، پردیس‌های سینمایی و شهربازی) که به سرعت در حال افزایش در شهرهای بزرگ و به زودی در شهرهای کوچک است از پیامدهای این نوع نگاه به زمان است. در این راستا ایجاد ترافیک در مبادی ورودی و خروجی مجتمع های تجاری-تفریحی به معضلی جدی تبدیل شده و طی سال‌های آینده بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در این شرایط مدیریت ترددها، ثبت ورود و خروج‌ها، محاسبه و اخذ هزینه‌ی استفاده از پارکینگ‌ها مبحث جدید و مهمی را در مدیریت امنیت ساختمان‌ها مطرح می‌کند. تفکیک خودروهای بخش اداری، سازمانی و خدماتی مجتمع از خودروهای بازدیدکنندگان و خریداران اقلام یا خدمات، تخصیص جایگاه مختلف به هرکدام، کنترل مکانیزه تعداد پارکینگ‌های خالی و راهنمایی رانندگان به سمت آن‌ها، محاسبه‌ی مدت زمان استقرار یک وسیله‌ی نقلیه در پارکینگ و هزینه‌ی آن، جزو اولویت‌های بخش حراست و مدیریت مجتمع شده است.

روش‌های مرسوم مدیریت ترددهای پارکینگ استفاده از کارت‌های مایفر، تگ‌های RFID و بارکد است. راه‌اندازی این سیستم‌ها داری هزینه‌ی ثابت به ازاء هر خودرو است. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقایص، در برخی از این سیستم‌ها (مانند کارت مایفر یا بارکد) امکان جابه‌جاکردن کارت و انتقال مجوز عبور و مرور به شخص ناشناس وجود دارد. به این ترتیب توانمندی سیستم در کنترل ترددها و ثبت آن‌ها به نام اشخاص یا خودروها دچار اختلال می‌شود. به علاوه این سیستم‌ها در مدیریت خودروهای ناشناس و خودروهایی که از قبل در سیستم ثبت نشده‌اند، ناتوان خواهند بود.

نوین‌ترین روش برای این منظور، استفاده از سامانه‌های پلاک‌خوان است که مبتنی بر تکنولوژی پردازش تصویر عمل می‌کند. این تکنولوژی طی سال‌های اخیر از نظر قیمتی رقابت‌پذیرتر از قبل شده‌اند، ولی کماکان نسبت به روش‌های دیگر برای اجرای آن باید هزینه‌ی بیشتری صرف شود. با این اوصاف مزیت‌های تکنولوژیکی و تطبیق پذیری بالای آن، جهت ایجاد تغییرات در سناریو‌های مدیریتی، استفاده از این فناوری را گسترش داده‌ است. جدول زیر به طور خلاصه به مقایسه‌ی روش‌های موجود مدیریت پارکینگ می‌پردازد.

مشخصات

RFID

مایفر

بارکدخوان

پلاک خوان

هزینه راه‌اندازی اولیه

زیاد

متوسط

کم

نسبتا زیاد

هزینه به ازای هر خودروی جدید

نسبتا زیاد

کم

کم

بدون هزینه

سرعت در اضاف کردن خودرهای جدید

خیلی کند

متوسط

نسبتا زیاد

زیاد

امکانات مدیریت خودروهای میهمان

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

امکان جابجا کردن مجوز

ندارد

دارد

دارد

ندارد

در سال های اخیر استفاده از سامانه‌های پلاک خوان، به منظور اعمال قانون در جاده‌ها، کنترل ترافیک معابر شهری و چهارراه‌ها و مدیریت پارکینگ، در ایران رو به فزونی گذاشته است. نکته جالب توجه آن است که سامانه‌های خارجی در همان بدو امر استفاده با مشکلات متعدد نرم افزاری روبرو شدند که به دلیل حضور سامانه‌های پلاک خوان بومی در کشور اتفاق افتاد. ویژگی‌های منحصر به فرد پلاک‌های ایران و تمایز آن با نمونه‌های خارجی از مدت‌ها قبل به موتور محرک شرکت‌های ایرانی مبدل شده و موجبات تثبیت نرم افزارهای بومی پلاک خوان در بازار ایران را فراهم آورده بود.  شایان ذکر است که پلاک‌های ایران از نظر شکل و رنگ تفاوت اساسی با پلاک‌های دیگر کشورها دارند، خصوصاً وجود کاراکترهای مشابه فراوان از جمله س و ص، ت و ث، س و ش، ط و ظ، ۲ و ۳، ۴ و ۹  موجب شده که خوانش و تمایز آن‌ها برای سامانه‌های غیربومی تا حد زیادی ناممکن شود.

به همت متخصصان ایرانی هسته‌های پلاک‌خوانی کاملا بومی طراحی و عملیاتی شده و امروزه در تمامی معابر و جاده‌های کشور در حال استفاده است. شرکت دانش بنیان پویافناوران کوثر به عنوان یکی از شرکت‌های پرچمدار در این حوزه از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون به کسب موفقیت‌های گوناگون نظیر اخذ رتبه‌ی اول در جشنواره جوان خوارزمی سال ۱۳۸۷ و جشنواره بین المللی خوارزمی سال ۱۳۹۵ شده‌است. این شرکت با طراحی دوربین‌های سرعت سنج جاده‌ای و دوربین‌های منصوب در خودروهای گشت نامحسوس پلیس راهور، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این فناوری شناخته شده و هم‌ اینک با نصب و راه‌اندازی بیش از ۸۰۰ سامانه در سطح کشور سهم بزرگی از تولید سامانه‌های کنترل ترافیک کشور را در دست دارد.

هسته پلاک‌خوان شرکت پویا فن آوران کوثر با نام تجاری بهبین هم اکنون در بسیاری از سازمان‌ها، ادارات، وزارت خانه‌ها، بنادر، مجتمع های تفریحی تجاری و صنعتی از قبیل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و با دقت پلاک خوانی بیش از ۹۵ درصد برای کل پلاک و ۹۹ درصد برای هر کاراکتر پلاک، به عنوان یک محصول پیشتاز در این زمینه به بازار عرضه شده است.

توصیه می‌گردد جهت کسب به اطلاعات بیشتر و آشنایی با ویژگی‌های خاص سامانه پلاک خوان بهبین به وب‌سایت شرکت پویا فن‌آوران کوثر به نشانی PFKvision.com مراجعه نمایید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات