ایسوس به خاطر ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها، ۷۴ میلیون دلار توسط اتحادیه اروپا جریمه شد

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اتحادیه‌ی اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایسوس و سه شرکت دیگر را به دلیل رفتار ضد رقابتی و تلاش برای ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها در کشورهای اروپایی جریمه می‌کند.
تبلیغات

ایسوس، کمپانی مطرح سازنده‌ی کامپیوتر به‌دلیل تهدید به خودداری از تحویل موجودی به خرده‌فروشان آنلاینی که محصولات این شرکت را با تخفیف می‌فروشند، با جریمه‌ای به مبلغ ۷۴ میلیون دلار مواجه شده است. سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، کمیسیون اروپا، ایسوس و سه سازنده‌ی دیگر محصولات الکترونیکی (فیلیپس، پایونیر و دنون اند مارانتز) را به خاطر ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی جریمه کرد.

تمام چهار شرکت یادشده، خرده‌فروشان اینترنتی را از فروش محصولاتشان با قیمت‌های پایین منع کرده بودند؛ اقدامی که برخلاف قوانین رقابتی اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود. در رابطه با Asus، این شرکت سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تلاش کرده بود تا از کاهش قیمت فروش مجدد محصولات کامپیوتری از جمله لپ‌تاپ‌ها و نمایشگرها ممانعت به عمل آورد. کمیسیون اروپا در این باره نوشته است:

بسیاری از فروشگاه‌ها از جمله بزرگ‌ترین خرده‌فروشان اینترنتی از الگوریتم‌های قیمت‌گذاری که به ‌صورت خودکار قیمت‌های خرده‌فروشی را با قیمت‌های دیگر رقبا تطبیق می‌دهند، استفاده می‌کنند. در نتیجه، اگر یک خرده‌فروشی قیمت‌ها را کاهش دهد، تمام خرده‌فروشان دیگر نیز از این اقدام تبعیت خواهند کرد. در نتیجه برای ممانعت از انجام این کار، ایسوس تهدید کرده بود که اگر خرده‌فروشی آنلاینی محصولات سخت‌افزاری این شرکت را زیر قیمت مشخصی بفروشد، از تحویل موجودی به آن فروشگاه خودداری خواهد کرد.

این کمیسیون در ادامه می‌افزاید:

مداخله در قیمت‌گذاری، رقابت قیمتی موثر بین خرده‌فروشان را محدود می‌کند و منجر به افزایش قیمت‌ها و تاثیرگذاری فوری بر مصرف‌کنندگان می‌شود.

تلاش ایسوس برای تثبیت قیمت محصولاتش بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ در کشورهای آلمان و فرانسه اتفاق افتاده بود. این شرکت در گفتگو با خبرگزاری تایپه تایمز تایید کرد که جریمه‌ی اتحادیه‌ی اروپا را پرداخت خواهد کرد. با این حال، از آنجایی که ایسوس با تحقیقاتی که ابتدا در فوریه‌ی ۲۰۱۷ اعلام شد، همکاری کرده، اتحادیه‌ی اروپا تصمیم به کاهش مجازات این شرکت گرفته است. این سازنده‌ی تایوانی کامپیوتر همچنین به‌منظور جلوگیری از رفتارهای ضد رقابتی، متعهد به آموزش بهتر کارکنانش شده است.

از بین چهار شرکت یادشده، ایسوس با بیشترین جریمه مواجه شده است. فیلیپس نیز به‌دلیل ثابت نگاه داشتن قیمت محصولات مختلفش از جمله دستگاه‌های قهوه‌ساز، جارو برقی و مسواک‌های برقی باید ۳۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات