بررسی روتر ایسوس AC5300

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
روتر ایسوس AC5300 با قابلیت‌های متعدد خود، گزینه‌ی بسیار جذابی برای محیط‌های مخصوص بازی است.
تبلیغات

ایسوس طی سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به تولید محصولات مخصوص گیمینگ داشته است. این شرکت با تولید بازه‌ی گسترده‌ای از تجهیزات بازی و اسپانسر شدن رویداد‌های مطرح و تیم‌های قدرتمند این حوزه، خود را به یکی از برترین نام‌های دنیای گیمینگ تبدیل کرده است.

ایسوس به تازگی و در همین راستا محصولات شبکه‌ی توانمندی را جهت بهبود تجربه‌ی بازی به بازار عرضه کرده که روتر RT-AC5300 یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های آن است. این روتر به لطف پشتیبانی از سه باند، بهره‌گیری از استاندارد وای‌فای 802.11ac، توانایی زیادی در تامین پهنای باند مورد نظر کاربران در بازی‌های تحت شبکه و آنلاین دارد. هم‌چنین در ادامه می‌توان به قابلیت‌های مختلفی اعم از بهینه‌سازی برای بازی‌های آنلاین، استریم دیتا MU-MIMO و گزینه‌های متنوعی جهت مدیریت کاربران، اشاره کرد تا روتر جدید و گران‌قیمت ایسوس یکی از گزینه‌های جذاب برای استفاده در مراکز بازی‌های دیجیتال باشد.

روتر ایسوس RT-AC5300 در حال حاضر با گارانتی رسمی آونگ در کشور پشتیبانی و توزیع می شود و این محصول با همکاری دفتر ایسوس از طرف مجموعه آونگ به لابراتوار زومیت ارسال شده است.

مشخصات فنی

ASUS RT-AC5300

استاندارد شبکه

IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, IPv4, IPv6

چیپست

(BCM4709+BCM4366 (2.4GHz) + 2 x BCM4366 (5GHz

حافظه

۱۲۸ مگابایت فلش

۵۱۲ مگابایت رم

آنتن

هشت آنتن خارجی

نرخ دیتا

802.11a : تا ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۶، ۴۸ و ۵۴ مگابیت بر ثانیه

802.11b : تا ۱، ۲، ۵.۵ و ۱۱ مگابیت بر ثانیه

802.11g : تا ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۶، ۴۸ و ۵۴ مگابی بر ثانیه

802.11n : تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه

802.11ac : تا ۱۷۳۴ مگابیت بر ثانیه

(1024QAM (2.4GHz : تا ۱۰۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه

(1024QAM (5GHz : تا ۲۱۶۷ مگابیت بر ثانیه

رمز‌گذاری

64bit WEP, 128-bit WEP, WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise, WPA2-Enterprise , Radius with 802.1x, WPS support

فایروال

فایروال: تشخیص SPI، جلوگیری از DoS

کنترل سطح دسترسی: سطح کنترل والدین، فیلتر شبکه، فیلتر URL، فیلتر پورت

اتصالات

یک پورت RJ45 ورودی، چهار پورت RJ45 شبکه

سایر قابلیت‌ها

پشتیبانی از پرینت سرور، قابلیت اتصال به فضای ابری، امنیت بالا با تجهیز به ضدبدافزار TrendMicro، حالت بازی برای تامین داده و کاهش تاخیر مورد نیاز کاربران، امکان راه‌اندازی مدیاسرور با پشتیبانی از FTP و UPnP

ابعاد

۲.۶ × ۹.۶ × ۹.۶ سانتی‌متر

رنگ

مشکی

قیمت

۲٬۷۰۰٬۰۰۰ تومان

طراحی

روتر جدید و توانمند ایسوس، تمام مولفه‌های بصری لازم در این زمینه را به همراه دارد. ابعاد بزرگ، استفاده از رنگ‌های مشکی و قرمز و تجهیز به هشت آنتن خارجی باعث شده است تا در همان نگاه اول، روتر ایسوس AC-5300 خود را محصولی توانمند معرفی کند. ابعاد ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متری و وزن ۱.۷ کیلوگرمی (با احتساب آنتن‌ها) این دستگاه به هیچ‌وجه آن را در دسته‌ی روتر‌های خانگی و کوچک قرار نمی‌دهد.

روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

استفاده از خطوط شکسته و طراحی بافت و شیار‌های جذاب بالای روتر محصولی گیمینگ را در ذهن کاربران تداعی می‌کند. حتی طراحی هرمی شکل آنتن‌ها نیز جذابیت زیادی به این روتر بخشیده است. مجموع اقدامات ایسوس در طراحی AC-5300 باعث شده است تا این روتر شباهت زیادی به عنکبوت‌ها داشته باشد. نکته‌ی جالب، بازخورد یکسان عموم کاربران پس از برخورد اولیه با این روتر بود که عموما امکان قرارگیری برعکس آنتن‌ها و نزدیک‌کردن شباهت آن به موجودی هشت‌پا را بررسی کردند. لازم به ذکر است که در این حال روتر از پایداری مناسبی برخوردار نیست.

در طرف دیگر، ایسوس در ساخت روتر AC-5300 از باکیفیت‌ترین مواد موجود استفاده کرده است که کاربران هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند. البته این موضوع منجر به وزن ۱.۷ کیلوگرمی روتر شده است تا آن را در دسته‌ی سنگین‌وزن‌ترین محصولات موجود در این رده بکند.

درگاه و پورت‌های ارتباطی AC-5300 در بخش پشتی این روتر و در کنار کلید‌های پاور و ریست‌کردن دستگاه قرار گرفته است. LED‌‌های اعلانیه‌ی وضعیت دستگاه نیز همانند سایر روتر و مودم‌ها در بخش جلویی تعبیه شده‌اند. در حاشیه‌ی سمت چپ روتر شاهد حضور درگاه دوم USB (نسل ۲) در کنار کلید‌های WPS، برای جفت‌سازی دستگاه‌ها بدون نیاز به استفاده از رمز عبور، LED جهت روشن و خاموش کردن ال‌ای‌دی‌های مودم و کلید Wi-Fi جهت فعال و غیرفعال کردن وای‌فای روتر، تعبیه شده است. تعبیه‌ی کلید‌های کنترلی در بخش کناری دستگاه یکی از اقدامات مناسب ایسوس در طراحی دستگاه بوده است تا با وجود پرکاربرد بودن برخی از آن‌ها مانند کلید WPS، نیازی به مراجعه به بخش پشتی روتر نباشد. با این حال می‌توان بزرگ‌ترین نقاط ضعف روتر پرچمدار ایسوس در این بخش را تعبیه‌ی تنها چهار پورت LAN دانست که با توجه به کاربرد آن، محدودیت‌های زیادی برای کاربران و استفاده ایجاد می‌کند.

روتور ایسوس ASUS RT-AC5300
روتور ایسوس ASUS RT-AC5300
روتور ایسوس ASUS RT-AC5300
روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

مجموع اقدامات ایسوس در طراحی و ساخت روتر AC-5300 باعث شده است تا این محصول برخلاف بسیاری از رقبای خود، به بخش جذابی از تجهیزات شما تبدیل شود و توجهات زیادی از اطرافیان را به خود جلب کند.

قابلیت‌ها و عملکرد

روتر ایسوس AC-5300، مملو از قابلیت‌های متنوع است که آن را محصولی توانمند به خصوص در حوزه‌ی گیمینگ تبدیل می‌کند. اولین شاید بارز‌ترین قابلیت روتر جدید ایسوس پشتیبانی از MU-MIMO است که به لطف بهره‌گیری از هشت آنتن و توانایی اتصال کاربران به گیرنده‌ی هر یک از این آنتن‌ها، توانایی ارایه‌‌ی داده‌های کافی با پهنای باند مناسب را به حجم زیادی از دستگاه‌ها بدون هرگونه مشکلی خواهد داشت تا به روتری ایده‌آل برای مناطقی با ترافیک بالا تبدیل شود. 

اگر کاربران زیادی به طور همزمان اقدام به استریم ویدیو‌های 4K یا انتقال حجم زیادی از اطلاعات بکنند، تامین پهنای باند کافی کار هر روتری نخواهد بود. ایسوس در همین راستا محصول خود را به فناوری 1024QAM مجهز کرده است؛ این فناوری که نمونه‌ی بهبود یافته‌ی 256QAM است، جزیی از استاندارد انتقال بی‌سیم اطلاعات 802.11ac است. تجهیز به 1024QAM به معنای ۲۵ درصد پهنای باند بیشتر روتر AC-5300 نسبت به بهترین نمونه‌های موجود در بازار است تا محصول جدید ایسوس در این زمینه خود را در صدر روتر‌های خانگی و کسب‌و‌کار‌های کوچک ببیند.

همچنین این روتر از فناوری AiMesh نیز به طور کامل پشتیبانی می‌کند. میزان پوشش روتر‌ها در محیط‌های مختلف به مولفه‌های گوناگونی اعم از طراحی محیط، ساختار دیوار و مواد به کار رفته در سازه بستگی دارد. ایسوس برای از بین بردن این دسته از مشکلات، راهکار AiMesh را معرفی کرده است که به واسطه‌ی آن روتر‌های ایسوس با اتصال به یکدیگر شبکه‌ی یکپارچه و قدرتمندی را تشکیل می‌دهند تا تجربه‌ی دسترسی یکسان به سیگنال و ارتباطی پایدار در همه‌جای محیط برای کاربران به ارمغان بیاید.

روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

مودم‌ و روتر‌های رده‌بالا توانایی تشخیص پاکت و داده‌های مختلف را داشته و با توجه به تنظیمات خود، اقدام به اولویت‌بندی آن‌ها می‌کنند.. به عنوان مثال عموما روتر‌ها با تشخیص درخواست‌های داده هنگام برقراری تماس صوتی، این دسته از پاکت‌های اطلاعات را در اولویت قرار داده و اقدام به تامین نیاز‌های آن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها اعم از بازی کردن، دانلود یا مرور صفحات وب می‌پردازند. اما با فعال کردن تنظیمات مورد نظر می‌توان اولویت اصلی ایسوس AC-5300 در این زمینه را تامین دیتا بازی‌های آنلاین قرار داد و به همین دلیل هنگام بازی و در صورت استفاده‌ی سنگین سایر کاربران از روتر، ارتباط پایدار و بدون تاخیر خود را تضمین کنید.

ایسوس با همکاری WTFast در روتر RT-AC5300، حسابی پریمیوم از شبکه جهانی مخصوص بازی را در بستر میان افزار این روترنهادینه کرده است. WTFast راهکار مسیریابی و اتصال مستقیم به گیم سرورهای معتبر در اینترنت است که کاربران باید در ماه هزینه شارژ و استفاده از آن را بپردازند، اما این حساب کاربری به صورت نامحدود در مدل‌های مخصوص بازی ایسوس قرار دارد و تمام دستگاه‌های متصل شده به شبکه این روتر ها مانند PC، XBOX، Play Station نیز با اتصال به این شبکه از پینگ بهتر و کمترین میزان تاخیر برخوردار خواهند بود.

برای راه‌اندازی ایسوس AC-5300 تنها کافی است آن را با کابل LAN به مودم یا شبکه‌ی کاری خود متصل کنید تا بلافاصله امکان اشتراک‌گذاری بی‌سیم شبکه‌ی خود را بیابید. در صورتی که از اینترنت 4G نیز بهره می‌برید، تنها کافی است تا با استفاده از کابل USB، مودم همراه خود را به روتر متصل کنید تا AC-5300 به صورت خودکار اقدام به اشتراک‌گذاری اینترنت کند. هم‌‌چنین به لطف تجهیز به درگاه نسل سوم USB، قادر خواهید بود تا فضای ذخیره‌سازی خود را به راحتی و پس از اتصال به روتر، اشتراک‌گذاری کنید.

با وجود مراحل راه‌اندازی بسیار ساده‌ی این روتر که هر کاربر با سطح دانش متفاوتی به راحتی قادر به انجام آن است، تنظیمات گسترده‌ی زیادی در پنل مدیریت ایسوس AC-5300 وجود دارد که امکان کنترل دقیق شبکه و رفتار آن را فراهم می‌کند.

روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

رابط کاربری پنل مدیریت AC-5300 بسیار ساده و کاربردی طراحی شده است. اگر حتی دانش بالایی در بخش شبکه نداشته باشید، به راحتی قادر به اعمال تنظیمات مد نظر خود در این بخش خواهید بود. امکان اعمال تنظیمات خودکار برای کاربری‌های مختلف اعم از گیمینگ نیز در دسترس است.

در بخش تنظیمات روتر AC-5300 ایسوس امکان شخصی‌سازی و اعمال تنظیماتی اعم از قرار دادن پاکت‌های اطلاعات بازی در اولویت اصلی روتر، نظارت روی پهنای باند و تعداد کاربران متصل، اعمال تنظیمات پرینتر سرور برای اشتراک‌گذاری پرینتر، همگام‌سازی با سرویس‌هایی اعم از IFTTT و دستیار صوتی الکسا برای کنترل بیشتر روی لوازم خانه‌ی هوشمند، فعال کردن تنظیمات لازم VPN، فضای ابری AiCloud برای دسترسی به داده‌های آنلاین خود و راه‌اندازی مدیاسرور خانگی با استافده از پروتکل‌های FTP، UPnP یا آیتونز، در دسترس کاربران خواهد بود.

رابط کاربری ایسوس AC-5300
رابط کاربری ایسوس AC-5300
رابط کاربری ایسوس AC-5300
رابط کاربری ایسوس AC-5300
روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

تاخیر بسیار اندک و پهنای باند بالا از ملزومات روتر‌های حرفه‌ای و مخصوص بازی است که به ادعای ایسوس، روتر AC-5300 در هر دو مولفه‌ی مذکور جزیی از بهترین‌های دنیای شبکه است. در آزمایش‌های زومیت، این روتر در پهنای باند ۵ گیگاهرتز توانایی رسیدن به نرخ فوق‌العاده‌ی ۹۲ مگابایت بر ثانیه را داشت تا عملکردی تقریبا برابر با اتصال با سیم به شبکه را از خود به جای بگذارد. با افزایش فاصله نیز تا مودم شاهد کاهش نرخ انتقال اطلاعات بودیم که البته قابل پیش‌بینی نیز بود.

البته عملکرد عالی ایسوس AC-5300 در پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز ادامه نداشت و این روتر تنها با نرخ تقریبی ۱۵ مگابایت بر ثانیه (در فاصله‌ی تقریبی دو تا سه متری گیرنده تا روتر)، نتیجه‌ی متوسطی را از خود به جای گذاشت تا امکان استریم محتوای 4K‌ را در این حالت نداشته باشید. در حالت اتصال حافظه‌ی ذخیره‌سازی (هارددیسک یا حافظه‌ی فلش) ایسوس AC-5300 نرخ نوشتن ۲۷ و خواندن ۳۳ مگابایت بر ثانیه را از خود به جای می‌گذارد تا در این زمینه نیز به خوبی بهترین روتر‌های جهان با امکان اشتراک‌گذاری حافظه‌ی ذخیره‌سازی اعم از لینکسیس EA7500 و EA9500 و دی‌لینک 895L/R با سرعت خواندن میانگین بیش از ۶۰ مگابایت بر ثانیه نباشد.

جمع‌بندی 

با گسترش اینترنت و ارتباطات در جهان، توسعه‌ی تجهیزات پیشرفته و در عین حال کارآمد شبکه برای کاربران خانگی و نیمه‌حرفه‌ای، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که شرکت‌های فعال در این عرصه طی سال‌های گذشته محصولات جذاب و درخوری را به بازار عرضه کرده‌اند.

روتور ایسوس ASUS RT-AC5300

ایسوس به عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی کامپیوتر و لوازم جانبی آن، چند سالی است که بسیار جدی‌تر وارد حوزه‌ی تجهیزات شبکه‌ی خانگی و کسب‌و‌کار‌های کوچک شده است. روتر AC-5300 این شرکت به عنوان پرچمدار روتر‌های ایسوس، ظاهر بسیار جذاب در کنار توانمندی‌های فنی قابل‌توجهی را به همراه دارد. طراحی خاص این روتر باعث شده است تا در همان نگاه اول نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

در بخش عملکرد فنی نیز به لطف پشتیبانی از سه باند، MU-MIMO و 1024QAM، ایسوس AC-5300 پهنای باند عالی در کنار پوشش فوق‌العاده‌ی شبکه را به ارمغان می‌آورد. تنها نکته‌ی منفی در این زمینه، کاهش عمکلرد عالی این روتر در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است که در حال حاضر و در کشور، بسیاری از دستگاه‌ها از طریق این فرکانس به ارتباط با روتر می‌پردازند. هم‌چنین سرعت پایین‌تر این دستگاه در خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه‌ی جانبی متصل، تا حدودی ناامید‌کننده است. با این حال تنظیمات گسترده‌ و قابلیت‌های متنوع اعم از امکان اتصال مودم‌های 4G، پرینتر، فعال کردن فضای آنلاین ذخیره‌سازی اطلاعات و امنیت بالا به واسطه‌ی الگوریتم‌های قدرتمند ترندمیکرو برای مقابله با بدافزار‌ها، روتر ایسوس را به محصولی کامل و توانمند تبدیل کرده است که نیازهای کسب‌و‌کار‌های کوچک و کاربران حرفه‌ای را در کنار استفاده‌های خانگی و گیمینگ، به خوبی تامین می‌کند.

نکات مثبت

  • پشتبانی از سه باند انتقال اطلاعات
  • پوشش بالای محیط
  • نرخ عالی انتقال اطلاعات
  • طراحی جذاب
  • امنیت بالای شبکه
  • رابط کاربری غنی و ساده

نکات منفی

  • تنها چهار پورت LAN
  • عملکرد ضعیف‌تر در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
  • سرعت پایین نوشتن و خواندن روی حافظه‌های ذخیره‌سازی جانبی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات