مایکروسافت ممکن است اندرومدا را با قابلیت برقراری تماس عرضه کند

پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته‌ی منابع ناشناس، اندرومدا در نمونه‌های اولیه‌ی خود به قابلیت برقراری تماس مجهز شده است تا به محصولی چندکاره برای ایجاد تحول در بازار تبدیل شود.
تبلیغات

منابع ناشناس مدعی شده‌اند که جدیدترین نمونه‌ی اولیه از دستگاه اندرومدای مایکروسافت به امکان برقراری تماس مجهز است. البته افزودن این امکان به معنی بازگشت مجدد مایکروسافت به کسب و کار گوشی هوشمند نیست؛ بلکه گام جدیدی در ابتکار تازه‌ی آن‌ها موسوم به دستگاه‌های همیشه متصل (Always-connected) است. آن‌ها اکنون در این حوزه لپ‌تاپ‌هایی دارند که به واسطه‌ی بهره بردن از پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون قابلیت اتصال LTE دارند. انتظار می‌رود اندرومدا به‌عنوان گامی جدید در این عرصه تا پایان سال ۲۰۱۸ معرفی شود.

اطلاعات زیادی در مورد اندرومدا در دست نیست؛ اما پتنت‌های مایکروسافت حکایت از دستگاهی دارند که به دو نمایشگر مجهز است و این دو نمایشگر به کمک نوعی لولا که مایکروسافت آن را لولای زنده (Live hinge) می‌نامد، روی هم قرار می‌گیرند و تجربه‌ی کار با تبلت را به ارمغان می‌آورند. در واقع، با لولای زنده کاربر  می‌تواند پشت دو نمایشگر را روی هم قرار دهد و دستگاه را مانند گوشی در دست بگیرد؛ یا روی نمایشگرها را به هم برساند و با این کار دستگاه را به حالت استندبای ببرد و نیازی به محافظ صفحه نباشد.

پروژه اندرومدا نرم افزار

هدف مایکروسافت عرضه‌ی گوشی جدید نیست؛ بلکه آن‌ها قصد دارند بازار را متحول کنند. کاری شبیه به آن‌چه اپل در سال ۲۰۰۷ با ارائه‌ی آیفون انجام داد. مایکروسافت می‌خواهد دستگاهی مجهز به ویندوز ۱۰ ارائه کند که در جیب جا بگیرد و نقش گوشی هوشمند را نیز ایفا کند. آن‌ها به دنبال تبلتی در ابعاد یک مینی آی‌پد هستند که هم گوشی باشد و هم تبلتی که به کیبورد لمسی مجهز است.

در یکی از پتنت‌های مایکروسافت آمده است:

نمایشگرهای گوشی‌های موبایل امروزه به حدی رشد کرده‌اند که تقریبا تمام فضای جلوی گوشی را در بر می‌گیرند. در برخی موارد، افزایش بیش از حد اندازه‌ی نمایشگر منجر به صرف نظر کردن از ویژگی‌های دیگر مثل جیبی بودن دستگاه می‌شود.

اندرومدا احتمالا یکی از اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که بر پایه‌ی پلتفرم ماژولار Core OS ارائه می‌شود؛ پلتفرمی که نسخه‌ای از ویندوز است و روی هر دستگاهی با هرگونه پیکربندی، اجرا می‌شود. این یعنی مایکروسافت دیگر مجبور نخواهد بود نسخه‌ای از ویندوز با پشتیبانی از تراشه‌های ۳۲ بیتی AMD و اینتل و نسخه‌ای برای تراشه‌های کوالکام مبتنی بر ARM و پردازنده‌های سامسونگ عرضه کند. به علاوه، طراحی ماژولار این پلتفرم امکان حذف و اضافه‌ی اجزا متناسب با دستگاه اجراکننده‌ی آن را فراهم می‌کند.

برای مثال، اندرومدا احتمالا مبتنی بر رابط کاربری تطبیق‌پذیری به نام «اندرومدا او‌اس» خواهد بود. این رابط کاربری که بر پایه‌ی CShell نوشته شده است، می‌تواند با هر دستگاهی تطابق پیدا کند تا شما بتوانید تجربه‌ای ویندوزمانند روی لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، تبلت و کنسول ایکس‌باکس خود داشته باشید. در خصوص شکل و شمایل محیط کاربری مذکور باید گفت مایکروسافت قصد ندارد نظیر آن‌چه در ویندوز ۸ شاهد بودیم،  تغییر و تحول آن‌چنانی در این محیط کاربری اعمال کند.

در نهایت، Windows Core OS یعنی دستگاه‌ها قابلیت‌های غیر ضروری نخواهند داشت. در نتیجه، این پلتفرم حجم کمتری روی حافظه‌ی دستگاه‌ها اشغال می‌کند و با توجه به اینکه عاری از هر قابلیت اضافه است، تعداد فرآیندهای پس‌زمینه‌ی آن کاهش خواهد یافت. این موضوع مسلما به بهبود عملکرد و کاهش مصرف باتری منتج می‌شود. ویندوز کور او‌اس گام بعدی مایکروسافت به سوی چشم‌انداز One OS است؛ چشم‌اندازی که با نیل به آن وان کور و یونیورسال ویندوز پلتفرم با هم تلفیق خواهند شد و یک پکیج «سیستم‌عامل جامع» تشکیل خواهند داد.

هنوز کسی نمی‌داند اندرومدا عملکردی مشابه یک گوشی دارد یا نه. احتمال می‌رود اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه در کنفرانس توسعه‌دهندگان آتی اسنپدراگون در ماه دسامبر منتشر شود.

مایکروسافت و کوالکام اولین بار در سال ۲۰۱۷ دستگاه‌های همیشه متصل را معرفی کردند؛ رایانه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ که به تراشه‌ی اسنپدراگون با امکان اتصال 4G LTE مجهزند و عمر باتری خیره‌کننده‌ی ۲۰ ساعتی به ارمغان می‌آورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات