نوستالژی سونی در شمایل لپ‌تاپ‌های وایو

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وایو یکی از نام‌های ماندگار و برتر در دنیای رایانه است. خرید و فروش لپ‌تاپ سونی با نام وایو در سال ۱۹۹۷ بود که در دنیا سر و صدا به راه انداخت.
تبلیغات

وایو در سال‌های ابتدایی قیمت بالایی داشت؛ اما به همان اندازه هم از طراحی برجسته‌ای بهره می‌برد. در واقع سونی، بسیار قبل‌‌تر از معرفی مک‌بوک‌ها، دستگاهی ظریف، زیبا و سبک وزن را به بازار عرضه کرد. حتی استیو جابز تولید محصولی از سری وایو به‌همراه سیستم‌عامل Mac OS X را درخواست کرده بود. اما وضعیت رکود بازار رایانه در سال ۲۰۱۴، دامن سونی را هم گرفت. بازار رایانه در سال ۲۰۱۳، افت فروشی تاریخی (۱۰ درصد) را تجربه کرده بود و این روند نزولی در ۲۰۱۴ هم ادامه داشت. درست همان سالی که سامسونگ هم فروش لپ‌تاپ‌های خود را در اروپا متوقف کرد، سونی تصمیم گرفت برای جلوگیری از ضرر، روی صنعت تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند تمرکز و خط تولید لپ‌تاپ را به شرکت سرمایه‌گذاری شرکای صنعتی ژاپن JIP واگذار کند.

بهار ۲۰۱۴، فصلی بود که خرید و فروش لپ‌تاپ سونی، با نام مشخص این برند روی دستگاه، برای همیشه متوقف شد. اگرچه تحت مدیریت JIP تولید لپ‌تاپ با همان نام وایو و با طراحی‌های نسبتا مشابه ادامه یافت. توقف تولید لپ‌تاپ توسط سونی چندان دور از ذهن نبود؛ اما واگذاری این خط تولید به JIP تا حدودی غیرمتعارف بود. چون انتظار می‌رفت سونی صنعت پی سی خود را به یک کمپانی بزرگ رایانه در دنیا بفروشد. مدتی قبل، رویترز در گزارشی مدعی شده بود که سونی در حال بررسی امکان معامله با لنوو است؛ اما سونی این خبر را به سرعت در یک بیانیه تکذیب کرد. این در حالی بود که لنوو، بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ‌تاپ در دنیا، هم موتورولا و هم IBM را چندین سال قبل خریده و در واقع نجات داده بود.

ابتدا قرار بود تنها روی بازار داخلی ژاپن تمرکز و سرمایه‎‎‌گذاری شود و بعد آن بازارهای جهانی مدنظر قرار بگیرند. مدیرعامل وایو، متعهد شد که DNA وایو را حفظ و همانند قبل، دستگاه‌هایی با همان کیفیت و قدرت عرضه کند. وایو کم‌کم توانست راه خود را به بازارهای جهانی باز کند. وایو در اولین قدم، آخرین لپ‌تاپ‌های سونی با نام های وایو فیت (۱۵ اینچی) و وایو پرو (در دو مدل ۱۱ و ۱۳ اینچی) را در ژاپن عرضه کرد. تا اینکه سه سال پیش، اولین نمونه لپ تاپ/تبلت (هیبریدی) خود را که دیگر اثری از سونی در آن دیده نمی‌شد، به نمایش گذاشت.

یکی از راه‌های موجود برای خرید و فروش لپ‌تاپ سونی سایت دیوار است؛ البته منظور دستگاه‌هایی است که تحت مدیریت سونی تولید شده‌اند و لوگوی کمپانی روی آن‌ها به چشم می‌خورد. بخش رایانه سایت دیوار پر است از این آگهی‌ها که از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و تا قیمت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک Sony Vaio DUO نوسان دارد. Sony Vaio FHD با کارکرد کم، بدون هیچ‌گونه تعمیر، بازشدگی و خط و خش و به شرط‌ تست، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. فیلیپ وایو (SVF153290X) که در بازار به قیمت ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد، در دیوار با ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم قابل خریداری است. البته دقت داشته باشید که در سال ۲۰۱۶، سونی اعلام کرد که برای برخی از لپ‌تاپ‌های سری E با باطری VGP-BPS26 که در سال ۲۰۱۳ به فروش رسانده، خطر گرمایش و ایجاد آتش‌سوزی وجود دارد. قبل از خرید حتما باتری لپ‌تاپ را چک کنید؛ هرچند که سونی این باتری‌ها را رایگان جایگزین می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات