محبوبیت پرماجرای پرینترهای اچ ‌پی در ایران

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اچ پی سابقه‌ای درخشان در صنعت تولید پرینترها دارد. خرید و فروش پرینتر همواره سهم بالایی از فروش کمپانی را به خود اختصاص داده است.
تبلیغات

سال ۲۰۰۸، ۶۱/۲۹ درصد از فروش اچ‌ پی را پرینترها و دستگاه‌های کپی رقم زدند. این عدد اگرچه در سال ۳۰۱۷ به ۱۸/۸ درصد رسیده، اما اچ پی همچنان یکی از پرتقاضا‌ترین برندهای پرینتر در دنیا است.

بازار اچ پی در ایران سابقه‌ای پرماجرا دارد. سال ۲۰۰۸، نشریه بوستون گلوب گزارشی منتشر کرد و نوشت که علی‌رغم تحریم‌هایی که در سال ۱۹۹۵ و در دوران بیل کلینتون علیه ایران تصویب شده بود، این شرکت سهم بالایی از خرید و فروش پرینتر و رایانه‌های خود را از بازار ایران کسب کرده است. این تحریم‌ها تجارت با ایران را ممنوع کرده بود. اما اچ پی شراکتی را با یک کمپانی جدید التاسیس در دوبی برای فروش محصولات خود در خاورمیانه آغاز کرد و از طریق خرید و فروش پرینتر ۴۱ درصد از بازار ایران را از آن خود کرد. شرکت اچ پی ادعا کرد که از این ماجرا بی‌خبر بوده در حالی که در سال ۲۰۰۳ شرکت ردینگتون گلف را به عنوان فروشنده سال خود انتخاب کرده بود و به گفته مدیر اداری ردینگتون گولف در دفتر دوبی، در آن زمان این شرکت تنها ۳ کارمند داشت و تنها هدفش، «عرضه محصولات شرکت اچ پی در بازار ایران» بود.

در سال ۱۹۹۹، مدیر شعبه خاورمیانه اچ پی ایران را بازاری بزرگ برای پرینترهای شرکت هیولت پاکارد توصیف و اعلام کرد فروش این کمپانی در ایران هرساله ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اچ پی ۱۲۰ میلیون دلار از محصولات خود را از طریق زیرمجموعه هلندی خود به ردینگتون گولف فروخته و آنها نیز این کالاها را در ایران توزیع کرده بودند. انتشار گزارش بوستون گلوب و سر و صداهایی که پس از آن به پا شد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را بر آن داشت که به بررسی این موضوع بپردازد. پس از اعلام نتیجه بررسی کمیسیون، اچ پی رابطه خود را با شرکت ردینگتون قطع کرد.

در سال ۲۰۱۵، کارلی فیورینا که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ مدیرکل اچ پی بود، کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اعلام کرد. او مواضعی به شدت ضدایرانی داشت و از اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه و فلج کننده علیه ایران حمایت می‌کرد و با توافق هسته‌ای ایران و آمریکا مخالف بود و دائما در مخالفت با برجام موضع می‌گرفت. در همین زمان بود که با اشاره به بازار گسترده خرید و فروش پرینترهای اچ پی در ایران در دوران مدیریت فیورینا، او سوژه رسانه‌ها و حرف‌هایش بی‌اعتبار شد. فیورینا ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ از رقابت دست کشید. ورود به بازار ایران برای شرکت‌هایی آمریکایی اهمیت بالایی دارد. ارزش بازار ایران در حیطه رایانه، پرینتر، دستگاه‌های ویژه بازی‌های ویدئویی و گوشی‌های هوشمند بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و تسلط رقبای اروپایی و آسیایی به بازار ایران موجب نگرانی شرکت‌های آمریکایی بوده است. به همین دلیل پس از آغاز روند لغو تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی بی‌صبرانه منتظر بودند تا به محض لغو تحریم‌ها نمایندگان خود را به ایران اعزام کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات