یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها در ایران برطرف شد

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یک دهه است که دنیای استارتاپ‌ها در ایران به‌شدت در حال رشد است و هر روز صدای چند استارتاپ عجیب‌وغریب جدید به گوش می‌رسد.
تبلیغات

اما در پشت صحنه‌ی این ماجراها، صدها استارتاپ دیگر هم هستند که در همان ابتدای راه‌اندازی به دلایل مختلف خاموش شده‌اند و نتوانسته‌اند صاحبان‌شان را به آرزوهای کوچک و بزرگی که در سر داشتند، برسانند. فکر می‌کنید اصلی‌ترین علت شکست آنها چه بود؟ آیا واقعا می‌توان از آن شکست‌ها درس گرفت و اشتباهات رایج را تکرار نکرد؟ بله، البته که راه‌های هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از شکست استارتاپ وجود دارد. همراه ما باشید، در این نوشته به شما خواهیم گفت چه کنید تا شما یکی از آن استارتاپ‌های خاموش نباشید.

در مرحله‌ی اول دانستن اینکه از نظر آماری دلایل شکست استارتاپ‌ها چه بوده است، می‌تواند مسیر سخت و طاقت‌فرسای ساختن یک کسب وکار موفق را برای‌مان روشن‌تر کند. این دانش آن‌قدر ارزشمند است که به‌راحتی می‌توان گفت ندانستن آن برای هر بنیانگذاری بهای سنگینی خواهد داشت. CB insights با انجام تحقیقی روی ۱۰۱ استارتاپ شکست‌خورده، موفق شد ۲۰ دلیل اصلی شکست استارتاپ‌ها را پیدا کند که همه‌ی آنها به حوزه‌های زیر مربوط می‌شوند:

  • اشتباهات مربوط به بازار و بازاریابی؛
  • اشکال در هسته‌ی کسب و کار و ایده؛
  • مشکلات تیم و منابع انسانی؛
  • مسائل مالی و سرمایه‌گذاری؛
  • مسائل مدیریتی و قانونی.

هریک از این دسته‌بندی‌ها سهم زیادی در شکست استارتاپ‌ها داشته‌اند و خودشان هم شامل عوامل مختلفی هستند که در اینفوگرافیک زیر به تفکیک مشخص شده‌اند.

چطور

برای موفقیت استارتاپ‌مان چه کنیم؟

همان‌طور که در اینفوگرافیک بالا می‌بینید، بسیاری از این موارد به اعضای تیم و انتخاب درست آنها برمی‌گردد. شما با درایت و دقت در انتخاب هم‌تیمی‌هایی متخصص و مجرب، می‌توانید بسیاری از مشکلات این زمینه را حل کنید. شاید ساده به‌نظر برسد اما تیم‌سازی حساس‌ترین مرحله‌ی شروع یک استارتاپ موفق است؛ البته این پایان داستان نیست...

در محیط‌‌های استارتاپی، پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد. برای اینکه استارتاپ شما به نتیجه برسد، افراد تیم باید بیشتر زمان خود را بر طراحی بهترین محصول، فرآیندها، رصد و تحلیل درست بازار و شکل‌گیری درست هسته‌ی کسب‌وکار متمرکز کنند. این در حالی است که اتمام سرمایه، دردسرهای حقوقی و مالیاتی کابوس همه‌ی افراد تیم به‌خصوص بنیانگذاران استارتاپ‌هاست. خب حالا چه باید کرد؟

یک راهکار ارزان و تخصصی از این پس در اختیار همه

چطور

از آنجایی که «زمان» و «بودجه» دو محدودیت بزرگ استارتاپ‌ها هستند، برای مدیریت زمان و بودجه‌بندی درست باید یک فکر اساسی کرد. برای استفاده‌ی بهینه از زمان و نیروی انسانی، بهتر است فعالیت‌های غیرکلیدی کسب‌وکارتان را برون‌سپاری کنید تا بتوانید ایده‌ و کسب‌وکار نوپایتان را رشد و توسعه دهید.

خبر خوب این است که مشکلاتی نظیر «مسائل مالی و سرمایه‌گذاری» و «مسائل مدیریتی و قانونی» خیلی راحت‌تر از آنچه فکر کنید حل می‌شوند و اصلا نیازی نیست که بهای نیروی متخصص گران‌قیمت را بپردازید و دردسرهای ماه‌ها تلاش برای یافتن فرد مناسب را به جان بخرید. از این پس شما می‌توانید در ایران چه به‌عنوان یک استارتاپ و چه به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک مثل یک مطب پزشک، فروشگاه و ... تمامی مسائل مالی را برون‌سپاری کنید. شرکت‌هایی مثل «تدبیر حساب» و تیم متخصص آنها می‌توانند این بار را از روی دوش شما بردارند.

خدماتی که می‌توانید به‌راحتی و با هزینه‌ی بسیار مناسب به تدبیر حساب برون‌سپاری کنید عبارت‌اند از:

این خدمات به‌صورت بسته‌های مخصوص کسب‌وکارهای کوچک و نوپا و استارتاپ‌ها در قالب «سرویس‌های ویژه‌ی رشد سازمان» طراحی شده‌اند و هزینه‌ی آنها به گونه‌ای است که به مراتب از استخدام نیروی متخصص در حوزه‌ی حسابداری، مالی و سرمایه‌گذاری ارزان‌تر است. این کار به لطف تجربه‌ی بالای تیم متخصص تدبیر حساب محقق شده است و از این پس این امکان برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم است که بدون دغدغه تنها به موفقیت ایده‌ی خود بیندیشند و در دنیای امروز بدرخشند.

برای آشنایی بیشتر به وب‌سایت تدبیر حساب سر بزنید و چالش‌های کسب‌وکارتان را با مشاورانِ مؤسسه‌‌ی خدمات مالی تدبیر حساب درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات