آمازون ربات خانگی‌ می‌سازد

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلومبرگ گزارش‌ داده که آمازون غول خرده فروشی آنلاین دنیا درحال توسعه‌ی اولین ربات خانگی خود است.
تبلیغات

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمازون درحال توسعه‌ی اولین ربات خانگی خود است. پس از نام‌گذاری رومیِ پروژه به نام وستا به معنی الهه‌ی قلب‌ها، این ربات در آزمایشگاه Lab126 از مرکز سخت‌افزاری R&D آمازون که در گذشته ربات‌های کیندل، فایرفون و اِکو را ساخته، توسعه یافته است.

درحال حاضر اطلاعات دقیقی درباره‌ی این ربات آمازون و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کند، در دسترس نیست. اما بلومبرگ حدس می‌زند این ربات می‌تواند نوعی از دستیار صوتی هوشمند الکسا باشد که کاربران را در خانه دنبال می‌‌کند تا هر کجا که آن‌ها نتوانستند با سخنگوی اِکو مستقیما صحبت کنند جایگزین شود؛ طبق گزارش‌ها، ربات‌های اولیه ساخته شده توسط آمازون دارای کامپیوتری الهام‌گیرنده از نرم‌افزار و دوربین‌هایی هدایت‌کننده هستند و کمپانی قصد دارد تا پایان سال جاری این دستگاه‌ها را در منازل کارمندانش راه‌اندازی کند. بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند عموم مردم بتوانند همین ربات اولیه را به زودی در سال ۲۰۱۹ آزمایش کنند.

می‌توان حدس زد این ربات از نوع ربات پیشخدمت نیست که می‌تواند کار‌های خانگی را انجام بدهد. تکنولوژی مورد نیاز برای این دستگاه هنوز در حوزه‌ی تجاری وجود ندارد (اگرچه کمپانی‌هایی نظیر بوستون داینامیکز در حال کار روی آن هستند). 

robot

ربات خانگی اغلب دستگاهی مانند کوری (در تصویر) است؛ این ربات اساسا یک دستیار مجازی به شمار می‌روند که در قالب ربات متحرک در قطعات مکانیکی بیرونی بهم پیوسته، قرار گرفته است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از این‌ ربات‌ها به نمایش گذاشته شده که از آنها می‌توان به ربات هاب ال‌جی، ربات نه‌چندان خوب کوری، ربات مشابه انیمیشن پیکسار بنام جیبو اشاره کرد.

این دستگاه‌ها قرار است به عنوان مخاطب اصلی خانه‌ی هوشمند کاربران و همراهان شخصی عمل کنند. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا دستگاه‌های متصل به وای‌فای را کنترل کنند و کارهایی مانند تنظیمات تایمر‌ها و جستجوی صفحات وب و شمار بیشتری از بازی‌های تعاملی کودکان را اجرا کنند. بر این اساس تاکید عملکرد این روبات‌ها بر این موضوع است که وعده‌های آن‌ها فراتر از چیزی است که ارائه کرده‌اند، در عوض ربات‌های اِکوی آمازون قابلیت‌های مشابهی را با تبلیغات و وعده‌های کمتر ارائه می‌دهند.

گفته می‌شود که دستیار هوشمند صوتی الکسا همچنان برای آمازون و کاربران کاربردی خواهد بود و ممکن است به دستیاران مجازی کمپانی اجازه بدهد که نقش عملی بیشتری ایفا کنند و فضای اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند می‌تواند عملکرد الکسا را بهتر کند. مدیرعامل آی‌ربات و سازنده‌ی رومبا هفته‌ی گذشته به وب‌سایت ورج اعلام کرد که ربات‌های خانگی متحرک در آینده اهمیت بیشتری خواهند یافت و داد‌ه‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند خانه‌های هوشمند را ملموس‌تر می‌کند. اگر یک ربات خانه‌ی شما را ترسیم و درک کند دستوراتی مانند "چراغ آشپزخانه را خاموش کن" را می‌توان به آن داد.

با همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفته، باز هم این امکان وجود دارد که چنین پروژه‌ای به سرانجام نرسد و هرگز این ربات راهی بازار نشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات