وقتی مشکل نرم‌افزاری آی او‌اس به ویدئوی تبلیغاتی آیفون ۱۰ راه پیدا می‌کند

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اخیرا اپل ویدئویی تبلیغاتی با محوریت ویژگی فیس آی‌دی، برای آیفون ۱۰ منتشر کرده است؛ اما یکی از مشکلات نرم‌افزاری آی‌ او‌اس ۱۱ نیز در این آگهی مشاهده می‌شود.
تبلیغات

آیا به‌نظر شما هم فکر می‌کنید مشکلات نرم‌افزاری در آی او‌اس وجود دارند؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. در واقع اکنون مشکلات نرم‌افزاری آی‌ او‌اس به قدری رایج شده‌اند که حتی اپل نیز متوجه راه یافتن یکی از این مشکلات نرم‌افزاری به ویدئوی تبلیغاتی آیفون ۱۰ نشده است.

این مشکل نرم‌افزاری از چشمان تیزبین بنیامین مایو، نویسنده‌ی وب‌سایت 9to5Mac پنهان نمانده است. در اثر این مشکل ، پیش از آن‌که کادر نمایش پیام‌های iMessage به‌طور کامل روی صفحه‌ی قفل (Look Screen) ظاهر شود، متن پیام دریافت شده روی صفحه نقش می‌بندد. در تصویر زیر می‌توانید این مشکل نرم‌افزاری را که حوالی ثانیه‌ی ۵۰‌ام ویدئو قابل دیدن است مشاهده کنید.

باگ iMessage در آی او‌اس ۱۱

اما چیزی که بیش از این می‌تواند برای اپل خجالت‌آور باشد این است که طبق ادعای مایو، وی این مشکل نرم‌افزاری را ماه‌ها پیش گزارش داده بوده و اپل نیز گزارش وی را به‌عنوان یکی از موارد خاتمه یافته طبقه‌بندی کرده است.

البته در ابتدای کار باید بپذیریم که این چیزی بیش از یک مشکل کوچک نیست. در مقایسه با برخی از مشکلات پیشین آی او‌اس (و برخی از مشکلات فعلی آن)، این مشکل ناچیز به‌نظر می‌رسد. اما اهمیت این مشکل به دلائل دیگری است. اول از همه این‌که این مشکل به یکی از ویدئوهای تبلیغاتی اپل راه پیدا کرده، دوم این‌که هیچ‌کس در اپل متوجه دیده شدن این مشکل در ویدئو نشده (یا به آن اهمیتی نداده) و سوم این که این مشکل ماه‌ها پیش گزارش شده اما هنوز برطرف نشده است.

اوائل سال جاری میلادی گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد اپل ارائه‌ی برخی از ویژگی‌های اصلی در آی او‌اس ۱۲ را به تاخیر انداخته تا روی از بین بردن مشکلات نرم‌افزاری در این سیستم‌عامل تمرکز کند. این تصمیم می‌تواند بهترین تصمیم ممکن باشد؛ اما همین تصمیم دلیلی است تا اپل را سرزنش کنیم که چرا اجازه داده چنین وضعیت نامناسبی ایجاد شود.

ios 11

در مدت اخیر شاهد به‌وجود آمدن مشکلات نرم‌افزاری مهمی در آی او‌اس و مک او‌اس بوده‌ایم. بدتر اینکه به‌روزرسانی‌های ارائه شده توسط اپل برای حل این مشکلات، موجب ایجاد مشکلات بیشتری شده‌اند. برای مثال، اواخر نوامبر سال گذشته مشکلی نرم‌افزاری در مک او‌اس مشاهده شد که باعث می‌شد بتوان به‌عنوان کاربر root وارد سیستم شد. اپل برای حل این مشکل اصلاحیه‌ای را منتشر کرد؛ اما همین اصلاحیه موجب می‌شد ویژگی اشتراک‌گذاری فایل‌ها برای برخی کاربران دچار مشکل شود. همچنین اگر پس از نصب اصلاحیه‌ی یاد شده، مک او‌اس را به نسخه‌ی ۱۰.۱۳.۱ به‌روزرسانی می‌کردید، سر و کله‌ی مشکل root دوباره پیدا می‌شد.

آی او‌اس ۱۱ نیز در ماه دسامبر سال گذشته دچار مشکلی شد که مربوط به تاریخ گوشی بود. در نتیجه‌ی این مشکل نرم‌افزاری، هرگاه یک اپلیکیشن اعلانیه‌ای را نشان می‌داد، ابزارهای کاربران ناگهان از کار باز می‌ایستاد. در نتیجه‌ای این مشکل، اپل مجبور شد آی او‌اس ۱۱.۲ را به‌صورت زودهنگام عرضه کند. آی او‌اس ۱۱.۲ نیز خود دچار مشکل نرم‌افزاری دیگری بود. این مشکل که به ابزار مدیریت خانه‌ی هوشمند اپل موسوم به HomeKit مربوط می‌شد، باعث می‌شد کاربران امکان دسترسی از راه دور به این ابزار را از دست بدهند.

آیفون 10 ایکس / iphone x

آن‌چه ذکر شد تنها برخی از مشکلات نرم‌افزاری هستند که کابران در چند ماه گذشته با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند. پیش از این نیز در مورد کاهش کیفیت نرم‌افزارهای ارائه شده توسط اهالی کوپرتینو در چند سال گذشته صحبت شده است. همان‌گونه که قبل از این گفته شده و در آینده نیز گفته خواهد شد، مشکلات نرم‌افزاری همیشه رخ خواهند داد؛‌ این یک حقیقت است. اما در سال‌های اخیر شاهد کاهش قابل‌توجه کیفیت نرم‌افزارهای ارائه شده توسط اپل بوده‌ایم. شاید بتوانیم برای رخ دادن مشکلات نرم‌افزاری بصریِ ساده عذر و بهانه‌های زیادی بتراشیم؛ اما فرار از این حقیقت که بی توجهی به موارد کوچک‌تر موجب ایجاد مشکلات بزرگتر و جدی‌تر خواهد شد غیر ممکن است.

اپل بخش قابل توجهی از موفقیت کنونی خود را مدیون هوادارن سرسخت این شرکت است. هوادارانی که در مواجهه با مشکلات ویندوز و اندروید به کاربران این دو پلتفرم می‌گویند «شما باید از محصولات اپل استفاده کنید، چرا که این محصولات کارِ خود را انجام می‌دهند». اما در هم شکستن تصویری که این کاربران از محصولات اپل دارند، در دراز مدت پیامد مثبتی نخواهد داشت. به همین دلیل است که اپل باید نگاهی دقیق به وضعیت خود داشته باشد تا ضمن حل معضلات فعلی، از بروز آن‌ها در آینده نیز جلوگیری کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات