خطوط ثابت تلفن در پایان راه

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
این فقط هنگام خرید و فروش گوشی همراه نیست که باید از جیب هزینه کنید. هزینه تماس تلفنی هم جزئی از مخارجی است که ماهانه بخشی از جیب شما را خالی می‌کند.
تبلیغات

در حال حاضر هزینه تماس با تلفن ثابت چند نرخ دارد: اگر یک دقیقه داخل استان تلفنی حرف بزنید ۴۵ تومان، اگر تماس شما بین استانی باشد هر دقیقه حرف زدن ۳۳۰ ریال هزینه دارد. همچنین اگر بخواهید از تلفن ثابت به تلفن همراه تماس بگیرید ۶۲۵ ریال باید هزینه کنید.

تفاوت این نرخ با اپراتورهای تلفن همراه آنقدر نیست که خرید گوشی تلفن را به کالای ضروری برای هر خانه تبدیل کند. هزینه هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی‌همراه اول به همراه اول و تلفن ثابت، ۵۷۰ ریال است و برقراری تماس با سیم‌کارت‌های ایرانسل و رایتل، ۶۲۵ ریال هزینه دارد. در اپراتور دوم یا ایرانسل دائمی‌هر دقیقه تماس درون‌شبکه (تماس با سیم‌کارت‌های ایرانسل) و برون‌شبکه‌ای (تماس با اپراتورهای همراه اول، رایتل و تلفن ثابت) دارای تعرفه یکسان ۳۳۳ ریال است.برای همین خرید و فروش گوشی تلفن ثابت بیشتر برای شرکت‌ها و یا ادارات رواج دارد.

سه سال پیش معاون شرکت مخابرات استان تهران، میزان درآمد مخابرات از محل تلفن ثابت و اینترنت به ازای هر خط را به ترتیب ۱۳ و ۱۸ هزار تومان عنوان کرد. البته مخابرات ایران حدود ۶۰۰ هزار کارمند رسمی‌دارد برای همین بخش اصلی درآمد این سازمان (حدود ۶۱ درصد) صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود.

استفاده مردم از موبایل آنقدر زیاد شده بسیاری دیگر برای خرید و فروش گوشی تلفن ثابت اقدام نمی‌کنند و به جای آن یک گوشی همراه می‌خرند. پرسشنامه ای در آلمان، کلمبیا و مکزیک بین حدود ۳ هزار نفر توزیع شد که بر اساس آن ۶۷ درصد مردم بیشتر قبل از خواب گوشی موبایل‌شان را چک می‌کنند.۵۴ درصد از پاسخ دهندگان بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب به تلفن جواب می‌دهند و جالب اینکه ۳۶ درصد از آنها حتی وقتی حمام هستند هم تلفن را با خود می‌برند.  آمار جهانی نیز حکایت از افول استفاده از خرید و فروش گوشی تلفن ثابت دارد. وب سایت statisca نرخ استفاده از تلفن را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ بررسی کرده و به این نتیجه که به جز سال ۲۰۱۰ بقیه سال‌ها به مرور میزان استفاده کنندگان تلفن‌های ثابت کاهش یافته‌است. البته پایین‌ترین نرخ به سال ۲۰۱۴ مربوط می‌شود. بعد از آن دوباره به میزان اندکی در تعداد استفاده کنندگان تلفن ثابت اضافه شده اما هیچ گاه به عدد قبل از سال‌‌های ۲۰۰۹ نرسیده‌است.

تعداد مشترکان تلفن ثابت از 1.25 میلیارد در سال 2005 هم به 1.06 میلیارد  در سال ۲۰۱۵ رسیده است. این موضوع مانند یک خاطر برای جایگزینی تلفن همراه در این سال‌ها همراه شرکت‌های مخابراتی بوده‌است.

آمارها در حال حاضر نشان می‌دهد که مردم «ترکیه، فرانسه و آلمان» بیشتر از تمام کشورهای اروپایی با تلفن حرف می‌زنند. البته وقتی که صحبت از استفاده از دیتای سیمکارت تلفن همراه باشد ترکیه به رتبه چهارم سقوط کرده و به جای آن آلمان می‌نشیند. پس از آن فرانسوی ها و اسپانیایی ها استفاده زیادی از دیتای موبایل های خود می‌کنند. با وجود کاهش نرخ تلفن ثابت در اروپا هنوز هم بسیاری از مردم این قاره قادر به خرید و تامین یک خط تلفن ثابت نیستند. بلغارستان، رومانی و گرجستان بیشترین سهم را از افرادی داشت که توانایی خرید و فروش گوشی تلفن و خط آن را نداشتند. همچنین در ایران هم اگرچه هنوز خطوط تلفن ثابت استفاده می‌شوند اما به نظر می‌رسد که تعداد این خطوط نسبت به سال‌های قبل با نرخ رشد کمتری همراه بوده‌است. چنانچه در حال حاضر گفته می‌شود که در ایران ۳۰ میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد و این عدد سال ۹۳ برابر با ۲۸ میلیون خط بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات