نکاتی جالب درباره تلفن!

جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تلفن دستگاهی است که تصور زندگی بدون آن تقریبا غیرممکن یا حداقل خیلی مشکل است. الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد اما شاید بسیاری از ما از جزئیات این اختراع مهم تاریخی اطلاعاتی نداشته باشیم.
تبلیغات

آقای واتسن با شما کار دارم

بعدازظهری از ماه ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی، الکساندر گراهام بل با همکاری دوستش، واتسن تلفن را اختراع کرد و ماه ژانویه سال ۱۸۷۶ این دستگاه به کار افتاد و ماه مارس همان سال گراهام بل از اتاق خود با این دستگاه به دستیارش، واتسن در اتاق دیگر با استفاده از تلفن گفت: «آقای واتسن با شما کار دارم» و اینگونه شد که تلفن آغاز به کار کرد تا به تدریج این دستگاه بین افراد رواج پیدا کند و بدین ترتیب شغل‌های جدید در رابطه با خرید و فروش تلفن و تعمیر آن ایجاد شود.

تلفن‌های قدیمی شامل یک گوشی بودند که احتمالا در فیلم‌های قدیمی دیده‌اید که ‌گوشی‌ای را به گوش گذاشته و با استفاده از دهانی که به دستگاه وصل بود با فرد آن سوی تلفن صحبت می‌کردند و البته در این بین تلفنچی بود که وظیفه شماره‌گیری و اتصال دو خط را برعهده داشت. اگر از جمله افرادی هستید که علاقه‌مند به اجناس آنتیک هستید می‌توانید تلفن‌های قدیمی را که بسیاری از آنها هنوز قابل استفاده هستند در سایت دیوار مشاهده و خریداری کنید.  

ورود گوشی همراه به دنیای فناوری

سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ میلادی گوشی اختراع شد که می‌توانست سی دقیقه شارژ خود را نگه دارد. این گوشی را مارتین کوپر اختراع کرد. بعدها شرکت موتورولا که همچنان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تولیدکنندگان گوشی موبایل در جهان هست در سال ۱۹۸۳ میلادی گوشی جدیدی اختراع کرد که کاربران می‌توانستند سی دقیقه با آن مکالمه کنند، این گوشی ۶ ساعت در حالت آماده به کار می‌ماند و بدین ترتیب بود که استفاده از تلفن‌های عمومی سکه‌ای و کارتی به خاطره‌ها پیوست.

به تدریج از سال ۱۹۹۰ استفاده از موبایل رواج یافت. ابتدا این وسیله دستگاه لوکسی به حساب می‌آمد که هرکسی نه توان خرید آن را داشت و نه لزومی به داشتن آن احساس می‌کرد. اما بعدها با ارزان شدن و بیشتر شدن تولید گوشی‌های همراه افراد زیادی علاقه‌مند به خرید گوشی موبایل شدند و لزوم استفاده از آن برای‌شان پررنگ شد، هرچند که هنوز هم افرادی هستند که علاقه‌مند به داشتن گوشی موبایل نیستند و آن را تنها وسیله اضافه و مزاحمی می‌دانند.

اما ورود گوشی موبایل به ایران به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد که مثل بسیاری از فناوری‌ها با تاخیر بیست ساله‌ای وارد بازار ایران شد. در شروع کار گوشی‌های همراه تنها برای مکالمه بود اما سال ۱۹۹۲ اولین پیامک هم از گوشی‌های موبایل فرستاده شد و البته اولین پیامک هم در ایران با هشت سال تاخیر در سال ۱۳۸۱ شمسی ارسال شد. سال ۱۹۹۷ میلادی هم اولین موبایل مجهز به دوربین توسط شرکت شارپ ساخته و تولید شد تا گوشی همراه کاربران دوربینی هم برای ثبت لحظات باشد.

با پیشرفته شدن فناوری گوشی‌های همراه این وسیله به تلفن هوشمندی تبدیل شد که نه تنها برای ارسال پیامک و مکالمه صوتی می‌توان از آن استفاده کرد بلکه برای عکاسی و فیلمبرداری هم می‌توان از آن بهره برد. در واقع این گوشی‌های هوشمند، دستیاران هوشمندی هستند که همه زندگی شما را می‌دانند و قرارهای کاری و خصوصی شما را یادآوری کرده، صبح‌ها شما را از خواب بیدار می‌کنند، در لحظات مهم زندگی‌تان همانند دوربین عکاسی و فیلمبرداری عمل می‌کنند و با استفاده از نرم افزارهای متعدد مثل نرم افزارهای سلامت، پزشک خصوصی شما هستند تا بتوانند رژیم غذایی و یا میزان کالری دریافتی شما را محاسبه کنند و....

شما از ورود گوشی موبایل به ایران چه خاطره‌ای دارید، نظرتان راجع به این دستگاه چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات