پیچای، دلیل نمایش تصویر دونالد ترامپ با جستجوی عبارت idiot را تشریح کرد

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
مدیر اجرایی وقت گوگل در برابر نمایندگان کنگره‌ی آمریکا حاضر شده تا به ابهامات آن‌ها در مورد عملکرد گوگل توضیح دهد.
تبلیغات

بمباران گوگلی یک تاکتیک اینترنتی قدیمی است که روز گذشته، همزمان با برگزاری جلسه‌ی استماع شهادت‌نامه‌ی ساندار پیچای، مدیر اجرایی وقت گوگل در کنگره‌ی آمریکا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

این اصطلاح به دستکاری نتایج جستجو و لینک کردن یک عبارت مشخص به یک سایت مشخص در اینترنت اشاره دارد. در واقع، بمباران گوگلی تلاشی هدفمند برای دخل‌وتصرف در سیگنال‌ها و فاکتورهای تاثیرگذار در نتایج جست‌وجوی Google با تمرکز بر یک عبارت یا موضوع خاص است.

دیروز ساندرا پیچای در کمیسیون قضایی کنگره آمریکا حاضر شد تا در برابر نمایندگان به سوال‌ها و ابهامات آن‌ها در مورد روش‌های جمع‌آوری داده‌ها توسط گوگل و آنچه سوگیری این موتور جستجو علیه محافظه‌کاران خوانده شده، پاسخ بگوید. در این جلسه، زو لوفگرن، نماینده‌ی دموکرات مجلس نمایندگان با مخاطب قرار دادن پیچای از وی پرسید:

چرا وقتی کلمه‌ی احمق را در گوگل جستجو می‌کنیم، تصویر دونالد ترامپ در بالای فهرست نتایج جستجو ظاهر می‌شود؟

پیچای در پاسخ به این نماینده گفته است:

مبنای کار ما این است که کلمات کلیدی را مشخص و آن‌ها را به صفحات وب مرتبط با آن‌ها الصاق و بعد هم آن‌ها را بر اساس بیش از ۲۰۰ سیگنال و فاکتور مرتب می‌کنیم. فاکتورهایی که از جمله‌ی آن‌ها می توان به میزان ارتباط، تازگی، محبوبیت و نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از کلمات کلیدی اشاره کرد. ما بر مبنای این فاکتورها تلاش می‌کنیم که بهترین نتایج ممکن را برای هر جستجو بیابیم و به ترتیب اولویت در اختیار کاربر قرار بدهیم.

لوفگرن که به نظر می‌رسید برای اثبات آنچه جهت‌گیری سیاسی در نتایج جستجوی گوگل خوانده شده، به دنبال دستاویزی می‌گشت؛ در واکنش به اظهارات پیچای گفت:

با این حساب، پس هیچ فرد مشخصی که پشت درهای بسته نشسته باشد و تصمیم بگیرد که کاربران چه ببینید یا نبینند، وجود ندارد؟

بمباران گوگلی تنها یکی از چندین ابهامی بود که نمایندگان کنگره با ساندرا پیچای مطرح کردند. شماری از نمایندگان، فرصت سه‌ساعت‌ونیمه‌ی این جلسه را مغتنم شمردند و از پیچای سوالاتی در مورد ارتباط این غول جستجو با دولت چین و نحوه‌ی گردآوری داده‌ها توسط آن پرسیدند؛ اما بخش عمده‌ای از جلسه به پاسخگویی به پرسش‌هایی اختصاص یافت که سوگیری‌ها و تمایلات سیاسی احتمالی کارکنان گوگل را هدف گرفته بود.

ساندار پیچای / sandra pichai

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بارها و بارها گوگل را به جبهه‌گیری عامدانه علیه محافظه‌کاران و جمهوری‌خواهان متهم کرده است.

پیش‌تر در ماه اوت هم ترامپ، گوگل را به دستکاری در نتایج جستجو به نفع دموکرات‌ها متهم کرده بود. او در توییتر خود نوشته بود که نتایج جستجوی گوگل، دستکاری‌شده و جعلی هستند و این شرکت می‌خواهد صدای محافظه‌کاران را سرکوب کند. او در توییتی دیگر ویدئویی منتشر کرده و مدعی شده بود که گوگل هرساله در ماه ژانویه، نطق وحدت (یا سخنرای سالیانه‌ی وضعیت کشور آمریکا) باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا را  تبلیغ می‌کرده، در حالی که از تبلیغ سخنرانی او سر باز زده است. ترامپ در انتهای توییت خود هشتگ StopTheBias# (تعصب را متوقف کنید) را اضافه کرده بود.

گوگل اما با رد ادعای ترامپ، خاطرنشان کرده که در صفحه‌ی اول خود به نطق سالیانه‌ی رئیس جمهور در ماه ژانویه اشاره کرده است. این شرکت همچنین یادآور شده که هیچ‌گاه سخنرانی‌های ترامپ یا اوباما را در سال آغازین حضورشان در کاخ سفید تبلیغ نکرده؛ چرا که این سخنرانی‌ها از نظر فنی و قانونی، نطق وحدت تلقی نمی‌شوند. تصویری از وب‌سایت اینترنت آرشیو که حاوی تاریخچه‌ی صفحات وب است، این ادعای گوگل را تایید می‌کند.

پس از آنکه دولت ترامپ، قانون جنجال‌برانگیز ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا را اجرایی کرد؛ وال استریت ژورنال در گزارشی خبر از آن داد که کارکنان گوگل پس از تصویب قانون یادشده، تلاش کردند تا با دستکاری در نتایج جستجو به کاربران نشان دهند که چگونه می‌توانند در کارزار حمایت از مهاجران مشارکت کنند.

یکی دیگر از بمباران‌های گوگلی شناخته‌شده، به کارزار «سنتوروم» بازمی‌گردد. ریک سنتوروم، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مخالفان سرسخت قانونی‌سازی ازدواج همجنس‌گرایان است. در سال ۲۰۰۳، دن سوج، فعال حقوق دگرباشان، با برگزاری مسابقه‌ای از مخاطبانش خواسته بود معنای جدیدی برای واژه‌ی سنتوروم (santorum) پیشنهاد کنند. در مدت کوتاهی وب‌سایت‌های santorum.com و spreadingsantorum.com که دن سوج برای این مسابقه ساخته بودند، اولین نتایجی بودند که موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و بینگ در جستجوی واژه «سنتوروم» نشان می‌دادند. در سال ۲۰۱۰ سوج اعلام کرد که تنها در صورتی سایت‌ها را تعطیل می‌کند که سنتوروم مبلغ ۵ میلیون دلار به خیریه‌ای با فعالیت‌های مرتبط به ازدواج همجنس‌گرایان اهدا کند که دست آخر این‌چنین نشد.

گوگل هنوز به درخواست رسانه‌ها مبنی بر پاسخگویی در مورد نحوه‌ی مقابله با بمباران گوگلی واکنش نشان نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات