همراهی هوش مصنوعی و سمعک در زیباتر شنیدن

یک‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
انقلابی نوین در عرصه پزشکی با همراهی هوش مصنوعی و سمعک در زیباتر شنیدن؛ اتفاقی که تحول بنیادینی در دنیای سمعک‌های هوشمند ایجاد کرد.
تبلیغات

همه‌ی ما درباره‌ی هوش مصنوعی در فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی بسیار دیده و شنیده‌ایم. اما آیا هوش مصنوعی به کار رفته در سمعک، همان هوش مصنوعی است که فیلم‌ها به ما معرفی کرده اند؟ توانایی‌هایی که هوش مصنوعی دارد حیرت‌انگیز است، چه در فیلم‌ها و چه دنیای واقعی. زمانی که این فناوری به یک وسیله‌ی الکترونیکی می پیوندد از آن یک ابر وسیله می‌سازد که قابلیت درک و یادگیری دارد.

مدت زیادی از همکاری هوش مصنوعی و سمعک نمی گذرد و در همین مدت زمان اندک، سمعک هوشمند توانسته کیفیت شنوایی را تا حد زیادی بهبود ببخشد. امید است که روزی خدمات این فناوری، بتواند جایگزین شنوایی طبیعی شود.

سمعک هوشمند می‌تواند به عنوان بخش شنوایی در مغز شما عمل کند. زمانی که با سمعک خود وارد محیط شنیداری جدیدی  می‌شوید و متناسب با محیط سمعک خود را تنظیم می‌کنید، سمعک میان محیط شنیداری و تنظیمات ارتباط برقرار کرده و این ارتباط را به خاطر می سپارد.

اگر شما دوباره با سمعک خود به همان محیط شنیداری یا محیط‌های مشابه وارد شوید، سمعک محیط شنیداری را تشخیص داده و تنظیمات مناسب را به صورت خودکار اعمال می کند. سمعک این کار را با چنان دقت و ظرافتی انجام می دهد که کاربر متوجه تغییر محیط نمی گردد.

همراهی هوش مصنوعی و سمعک درزیباتر شنیدن

اگر به صرف شام با دوستانتان در یک رستوران شلوغ دعوت شده باشید، ممکن است سمعک تان صداهای اضافه‌ی اطراف یا همان نویز زمینه را تقویت کند و شما نتوانید به خوبی روی گفتار دوستانتان تمرکز کنید. احتمالا شما هم در این مواقع از دوستانتان می‌خواهید حرف خود را تکرار کنند و در نهایت اگر متوجه نشدید، لبخندی می‌زنید و بحث را تمام می کنید.

سمعک هوشمند با استفاده از میکروفون‌های جهت دار، می‌تواند امواجی را که شما می‌خواهید بشنوید، از صدای مزاحم تشخیص دهد، آن را تقویت و صداهای دیگر را کنترل یا حذف کند. به این ترتیب درک شنوایی شما بالا می‌رود و دیگر لازم نیست به خاطر کم شنوایی تان ناراحت باشید.

تعداد زیادی از کم شنوایان دچار افت شنوایی در هر دو گوش خود هستند و به علت یک باور قدیمی و اشتباه ممکن است عمده‌ی این افراد به استفاده از یک سمعک اکتفا کنند. اما یک سمعک جوابگوی افت شنوایی دو گوش نیست، چون فرد کم شنوا روی شنیدن با گوشی که سمعک دارد، تمرکز می کند و سعی می کند از گوش دیگر نشنود. به این ترتیب شنوایی گوش بدون سمعک تحلیل می رود و دچار کاهش درک شنوایی می شود.

اگر کاربر از سمعک دوگوشی استفاده کند، می‌تواند با استفاده از تکنولوژی وایرلس، بین دو گوشی سمعک خود ارتباط برقرار کند. در این صورت دو سمعک می توانند صدا را قبل از رساندن به گوش کاربر، با یک دیگر هماهنگ کنند.

نگران دیر رسیدن صدا به گوش نباشید، تمام این کار‌ها در کمتر از چند صدم ثانیه انجام می گیرد. همچنین با استفاده از فناوری بلوتوث در سمعک‌های هوشمند می توانید بین سمعک و دیگر وسایل دارای بلوتوث مانند تلفن، موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و ... ارتباط برقرار کنید و صدای آن‌ها را مستقیما در سمعک بشنوید.

از فناوری‌های دیگر سمعک هوشمند می توان به کنترل از راه دور اشاره کرد. دیگر لازم نیست برای تنظیم سمعک، آن را از گوش خود خارج و به صورت دستی تنظیم کنید. در سمعک‌های هوشمند می‌توان از اپلیکیشن‌های قابل نصب به روی موبایل، رایانه و ... برای تنظیم صدای آن استفاده کرد.

همراهی هوش مصنوعی و سمعک درزیباتر شنیدن

جهش بزرگی که سمعک با کمک هوش مصنوعی به وجود آورده، استفاده از سمعک به عنوان دستگاه کنترل سلامت است.

سیستم Ai الگوهای سلامتی کاربر سمعک مانند: نبض و تنفس را در نظر می گیرد و درصورت بروز مشکل در وضع سلامتی کاربر، به پزشک خانواده و یا اورژانس پیام هشدار ارسال می کند که باید اذعان داشت که قیمت سمعکی که این امکانات را داشته باشد نسبت به سمعک‌های دیگر بیشتر می‌باشد.

بسیاری از استفاده کنندگان سمعک، افراد بالای 60 سال هستند و ممکن است زندگی مستقلی داشته باشند. هوش مصنوعی کمک می‌کند اطلاعات سلامتی فرد کم شنوا، به طور پیوسته در دسترس پزشک خانواده‌ی او باشد. البته به زودی قابلیت‌های اندازه گیری قند خون و دمای بدن نیز به  این دستگاه افزوده خواهد شد.

هدف شرکت های تولید کننده ی محصولات شنوایی این است که سمعک‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌ها ، به دستگاه‌هایی چند منظوره برای خدمات بهتر به مردم تبدیل شوند.

سمعک هوشمند در اشکال مختلف سمعک از جمله سمعک نامرئی، سمعک داخل گوشی (سمعک نامرئی جزء این دسته محسوب می شود) ،سمعک پشت گوشی بسیار کوچک (RITE رسیور داخل کانال گوش)، سمعک پشت گوشی، سمعک عینکی، سمعک جیبی وجود دارد.

برای مشاوره‌ی رایگان درباره‌ی خرید سمعک، سمعک هوشمند و جدید ترین سمعک‌های بازار، می توانید با شماره‌های موجود در سایت کلینیک سمعک بهار تماس بگیرید.

لینک سمعک بهار: https://samakbahar.com/

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات