دانمارک خطی ترین سلسله مراتب‌ کاری را در جهان دارد

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وجود سلسله مراتب امری است که بسیاری از سازمان‌ها به آن مباهات می‌کنند. اما دانمارک ثابت کرده است که وجود سلسله مراتب ارتباطی به موفقیت سازمان‌ها ندارد.
تبلیغات

هر چند که برج لگو در دانمارک قد کشیده است، اما این کشور هموارترین نظام سلسله مراتب شغلی در جهان را دارد. بنا بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در خصوص موضوع «عِرق کاری» دانمارک توانست ۱۳۹ رقیب دیگر را پشت سر بگذارد. وقتی کارگران خارجی وارد بازار کار دانمارک می‌شوند، از فرهنگ کاری این کشور تعجب می‌کنند؛ طی مقاله‌ای در خصوص فرهنگ کاری این کشور که از طرف دانشگاه دانمارک جنوبی منتشر شد:

(در دانمارک) نوع تعامل و ارتباط افراد با یکدیگر در محیط کاری فارغ از عناوین و جایگاه‌های شغلی افراد است.

بیشتر محیط‌های شغلی دانمارک سلسله مراتب خطی و همواری دارند. به همین دلیل ارتباط مستقیم با مدیرعامل یک مجموعه، امری کاملا عادی و معمول است. از طرفی مخالفت یا انتقاد کردن به مدیر در فضاهای شغلی این کشور مجاز و پذیرفته شده است. این اطلاعات (که با استفاده از داده‌های موجود در چارچوب رقابت جهانی پشتیبانی می‌شود) به ارزیابی این موضوع می‌پردازد که کشورها چگونه برای انقلاب چهارم صنعتی آماده می‌شوند. دانمارک توانسته است نمره‌ی بالاتری در شاخص‌های کلی از آن خود کند که آن را مرهون عملکرد قوی نیروی کار، رفاه بالا و سیاست‌های کاری پویا است. تیری گایگر، رییس مرکز تحقیقات منطقه‌ای در گفتگویی اعلام کرد:

 این (افزایش شاخص) به علت داشتن یک نیروی کار توانمند است. در یک ساختار سازمانی صلب که فقط عالی‌رتبه‌ها حق صحبت کردن دارند، خلاقیت کشته خواهد شد. شاید ایده‌ یا قدم بزرگ بعدی استفاده از یک نیروی کار جوان به عنوان مدیر و سرپرست باشد. چنانچه این فضا را برای افراد فراهم نکنیم تا ایده‌های خود را ارایه دهند، مرتکب فرصت سوزی شده‌ایم.

بازار کار دانمارک مانند فرهنگ کارگاهی این کشور متمایز از دیگر نقاط دنیا است. دانمارک، جزو آن دسته از کشورهایی است که کم‌ترین شکاف طبقاتی را دارد. انعطاف و امنیت با عنوان ترکیبی Flexicurity (ادغام دو واژه‌ی Flexibility به معنای انعطاف‌پذیری و Security به معنای امنیت) معرفی شده است. این حالت معرف نوعی سیاست‌گذاری است که در آن سطح امنیت شغلی پایین‌تر بوده اما مزایای بیکاری در آن بالاتر است. بدین ترتیب چنانچه شغل خود را از دست بدهید با کمک یک سیستم کاریابی متخصص آموزش خواهید دید و وارد بازار کار خواهید شد.

علاوه بر این، گزارش این انجمن نشان داده است که دانمارک از لحاظ سرمایه‌های اجتماعی و نیروی کار متخصص در بالاترین سطوح قرار دارد. از طرفی، دانمارک از نظر اقتصاد مبتنی بر فناوری رتبه‌ی هشتم را دارا است. ضمن این که از لحاظ پویایی کسب و کار، سطح اعتماد و جو همکاری و نوآوری هم امتیازهای خوبی را کسب کرده است.

شاخص های اقتصادی دانمارک

عملکرد شایسته‌ی نیروی کار این کشور باعث شده است که اقتصاد دانمارک نسبت به شوک‌های وارده واکنش ارتجاعی نشان بدهد و به کارگران انگیزه بدهد تا از تغییرات استقبال کنند و تمرکز خود را به آینده معطوف کنند. گایگر می‌گوید:

وقتی صحبت از شاخص‌ها می‌شود دانمارک امتیاز بالایی را از خود نشان می‌دهد. خلاقیت، تنوع و همکاری، مفاهیمی هستند که از ایده‌ها و نگرش‌های جدید سرچشمه می گیرند.

همانند دانمارک، کشورهای دیگری نظیر استرالیا، کانادا، فنلاند، نروژ، سوئد، سوییس و ایالات متحده هم امتیازات بالایی در این شاخص‌ها به دست آورده‌اند. گایگر در ادامه افزود:

اقتصادهای آسیایی در این خصوص نمرات خوبی نگرفته‌اند. زیرا شرکت‌های آن‌ها بیشتر تمایل دارند که ساختارهای صلب خود را حفظ کنند. برای مثال نمره‌ی هنگ‌کنگ در این امتیازدهی معادل ۶۹ از ۱۰۰ گزارش شد. سنگاپور و ژاپن هم نشان دادند که هنوز جا برای بهتر شدن امتیازهای خود دارند.

گایگر گفت:

تمامی این‌ها به این موضوع برمی‌گردد که چگونه فرهنگ شرکتی و دیدگاه‌های خود را در معرض خطرپذیری قرار دهید. بعضی از این قوانین ریشه در تاریخ و گذشته‌‌‌های طولانی دارند و نسبت به تغییر و تحول مقاومت می‌کنند. هدف ما آگاه‌سازی مردم نسبت به این مقوله است و قدم‌های کوچکی در این خصوص می‌تواند برداشته شود. در واقع، این نوع رویکرد نوعی اشتیاق برای پذیرش شکست را ترویج می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات