کوالکام چیپ های جدید وای فای خود را با پشتیبانی از استاندارد 802.11ax معرفی کرد

یک‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی کوالکام چیپ‌های جدیدی معرفی کرده است که از استاندارد بی‌سیم جدید 802.11ax پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

 تنها پس از گذشت چند سال از زمانی که استاندارد بی‌سیم 802.11ac به اصلی‌ترین استاندارد مورد استفاده شرکت‌های مختلف مبدل شده، حالا کوالکام چیپ‌ست‌های جدیدی معرفی کرده است که از استاندارد جدید 802.11ax پشتیبانی می‌کنند. بر همین اساس، استاندارد بی‌سیم جدید 802.11ax جایگزین نسل قبلی خواهد شد.

یکی از چیپ‌های جدید کوالکام IPQ8074 نام دارد که برای پخش‌کننده‌ها (روترها و نقاط دستیابی) در نظر گرفته شده است. چیپ دیگر QCA6290 نام دارد که برای دریافت‌کننده‌ها (دستگاه‌های مجهز به وای‌فای) در نظر گرفته شده است. این دو چیپ، اولین محصولاتی هستند که از استاندارد جدید وای‌فای پشتیبانی می‌کنند.

چیپ IPQ8074 که برای نقاط دستیابی، درگاه‌ها و روترها طراحی‌ شده است، با استفاده از پیکربندی ۱۲×۱۲ خود (۸×۸ روی باند ۵ گیگاهرتز و ۴×۴ روی باند ۲.۴ گیگاهرتز)، انتقال داده‌ها را با سرعتی معادل ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه انجام خواهد داد. افزون بر این، چیپ یادشده از MU-MIMO نیز پشتیبانی می‌کند. IPQ8074 مجهز به یک رادیو 11ax و MAC و نیز یک پردازنده‌ی ۶۴ بیتی چهار هسته‌ای A52 است و علاوه بر این یک شتاب‌دهنده‌ی شبکه‌ی دو هسته‌ای دارد.

چیپ QCA6290 که در دستگاه‌های مجهز به وای‌فای از جمله گوشی‌های هوشمند و آداپتورهای شبکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از مکانیسم صوتی ۸×۸ بهره می‌برد. این چیپ همچنین از MU-MIMO ۲×۲ و ۸×۸ پشتیبانی می‌کند. چیپ یادشده باند‌های ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز را ترکیب کرده و شبیه‌سازی باند دوگانه‌ی آن قادر به ارائه‌ی سرعت ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه در اتصالات بی‌سیم است.

چیپ‌های 802.11ax سرعتی بیش از چهار برابر سرعت چیپ‌های 802.11ac ارائه نمی‌دهند؛ اما انرژی مورد نیاز این چیپ‌ست‌ها نسبت به چیپ‌هایی که از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کنند، کم‌تر است. علاوه بر این استاندارد 802.11ax بدین منظور طراحی شده تا در فضاهای شلوغ، عملکرد اتصالات بی‌سیم را بهبود بخشد. این یعنی در دنیای واقعی چیپ‌هایی که از استاندارد جدید وای‌فای پشتیبانی می‌کنند، کارایی بهتری خواهند داشت.

بنا به اعلام کوالکام، این شرکت قصد دارد در نیمه‌ی اول سال جاری روی چیپ‌ست‌های جدید مورد بحث تست‌های لازم را انجام بدهد و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که محصولات مجهز به این چیپ‌های جدید، در اواخر سال جاری یا در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات