لنوو به آرامی در حال تکه تکه کردن برند موتو است

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
موتورولا چند سال پیش توسط گوگل خریداری شد اما پس از مدتی گوگل آن را به لنوو فروخت. حال ظاهرا لنوو نیز در حال تکه‌تکه کردن برند آن است.
تبلیغات

در ماه اوت سال ۲۰۱۱ بود که گوگل اعلام کرد در حال خرید موتورولا است. موتورولا از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است که آن روزها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد و گوگل می‌خواست آن را نجات دهد. بسیاری از تحلیلگران نگران این بودند که این خرید، چه تاثیری بر دیگر شرکای گوگل که همگی از اندروید استفاده می‌کنند خواهد داشت. اگرچه غول جستجو بارها تاکید کرد که موتورولا هویت مستقل خود را حفظ می‌کند و توسط گوگل اداره نخواهد شد، اما با این حال شایعاتی وجود داشت که مبنی بر این که سامسونگ از تصاحب یکی از رقبایش توسط گوگل ناراضی است. کمتر از سه سال بعد، گوگل بخش تجارت موبایل موتورولا را به لنوو فروخت.

گوگل، موتورولا را با قیمت ۱۲.۵ میلیارد دلار خرید، اما سه سال بعد آن را با قیمت ۲.۹۱ میلیارد دلار فروخت. این تفاوت بسیار قابل توجهی برای همان کمپانی سه سال قبل است. البته باید این نکته را نیز یادآوری کرد که معامله‌ی گوگل با لنوو، شامل هیچ یک از پتنت‌های ثبت شده توسط موتورولا نمی‌شود. گوگل از این پتنت‌ها به عنوان دلیلی مهم برای خرید موتورولا یاد کرده است. این کمپانی همچنین بخش تجارت موبایل موتورولا (Motorola Mobility) را از Motorola Solutions جدا کرد. Motorola Solutions انواع و اقسام وسایل از جمله رادیو تولید می‌کرد، در حالی که بخش Motorola Mobility تنها گوشی‌های هوشمند و ابزارهای مرتبط با آن همچون ساعت‌های هوشمند تولید می‌کرد. بنابراین موتورولایی که لنوو خرید، کوچک‌تر از شرکتی بود که گوگل آن را تصاحب کرد. اختلاف قیمت خرید و فروش این کمپانی نیز بیانگر همین است.

لنوو موتورولا

هنگامی که لنوو اعلام کرد قصد خرید موتورولا را دارد، با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. برخی خوشحال بودند، چرا که معتقد بودند با توجه به رقابت کمپانی‌ها، موتورولا می‌تواند درست بر خلاف زمانی که متعلق به گوگل بود، زیر سایه‌ی لنوو شکوفا شود. اما این کار موجب می‌شد موتورولا از شرکتی آمریکایی، به برندی چینی تبدیل شود. بسیاری از طرفداران پر و پا قرص اندروید، نگران اتفاقاتی بودند که ممکن بود برای موتورولا پیش بیاید. آیا این طرفداران سرانجام توسط لنوو جذب می‌شدند؟ آیا موتورولا می‌توانست نام و برند خود را به صورت مستقل در زیر چتر لنوو داشته باشد؟ سوالات بسیاری وجود داشتند که باید پاسخ داده می‌شدند و تا سال جاری یعنی دو سال بعد از تصاحب موتورولا توسط لنوو، برای بسیاری از آن‌ها جوابی یافت نشد.

یکی از سوالات این بود که آیا موتورولا به حیات مستقل خود ادامه می‌دهد یا خیر؟ امسال در کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC)، اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر این که لنوو قصد دارد از شر برند موتورولا خلاص شده و تنها عبارت «موتو» را به عنوان برند آن نگه دارد. بنابراین به جای موتورولا موتو زد، باید انتظار برای لنوو موتو زد را بشناسیم که اندکی منطقی‌تر بوده و دیگر اسم آن به عنوان عبارتی اضافی شناخته نمی‌شود. اما این تصمیم به معنای پایان یک راه است. موتورولا که در سال ۱۹۲۸ بنیان نهاده شد، یکی از نخستین کمپانی‌هایی بود که به ساخت گوشی‌های تلفن همراه روی آورد. این کمپانی سرانجام در سال ۲۰۱۱ به دو بخش Motorola Mobility و Motorola Solutions تقسیم شد. اما این اقدام تازه آغاز راه لنوو برای جذب تیم موتورولا به خود بود. موتورولا در ادامه‌ی روندی که هنگام همکاری با گوگل داشت، در سال ۲۰۱۵ اقدام به رونمایی از چند گوشی هوشمند محبوب کرد. موتو در سال ۲۰۱۶ نیز چند گوشی متفاوت و جذاب را معرفی کرد.

موتورولا

موتورولا زیر چتر گوگل، خطوط تولید گوشی‌های هوشمند خود را ساده‌تر کرده بود. این کمپانی پیش‌تر برای هرکدام از اپراتورهای ایالات متحده یک خط تولید گوشی هوشمند داشت. مثلا سری آتریکس برای AT&T، فوتون برای اسپرینت و دروید مختص به ورایزون بود. اپراتور تی‌موبایل به ندرت از گوشی‌های هوشمند موتورولا بهره می‌برد. اکنون این کمپانی تولید گوشی‌های خود را تنها در سری‌های موتو ای، موتو جی، موتو ایکس، موتو زد و دروید ادامه می‌دهد. حال ظاهرا موتو تحت مدیریت لنوو، در جهت عکس حرکت می‌کند. در سال ۲۰۱۳ این کمپانی از دو گوشی هوشمند با برند a.k.a. Droid رونمایی  کرد که چندان هم خاص نبودند. تعداد این گوشی‌های هوشمند در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب به ۳ و ۵ عدد رسید که البته ۳ عدد از آن‌ها در سری موتو ایکس قرار داشتند.

موتورولا بعدها سه نسخه از گوشی هوشمند موتو ایکس را با نام‌های موتو ایکس استایل، موتو ایکس پلی که در ایالات متحده با نام موتو ایکس پیور ادیشن شناخته می‌شد و موتو ایکس فورس که نسخه‌ی بین‌المللی دروید توربوی ورایزون بود معرفی کرد. حال در سال ۲۰۱۶ این تعداد بیشتر هم شده است و شاهد سری‌های موتو ای و موتو جی، و افزوده شدن دو گوشی هوشمند با نام موتو زد که همچنان نسخه‌ی موتو زد فورس آن منحصر به ورایزون است هستیم. موتورولا با محو کردن خطوط تولید مربوط به هرکدام از این گوشی‌های هوشمند موجب شده است که فهمیدن بازارها و مناطق تعیین شده برای ارائه‌ی این گوشی‌های هوشمند دشوارتر از پیش شود. از سوی دیگر داشتن گزینه‌های بیشتر همواره موجب استقبال کاربران می‌شود، اما برخی از این گوشی‌های موتورولا با یکدیگر رقابت می‌کنند!

این‌ها تنها تغییراتی نیستند که لنوو در موتورولا ایجاد کرده است. پس از عرضه‌ی موتو زد و موتو زد فورس که تا اواخر سپتامبر منحصرا مخصوص ورایزون خواهد بود، تیم موتورولا اعلام کرد که دیگر بروزرسانی‌های امنیتی ماهانه را برای گوشی‌های هوشمند خود منتشر نخواهد کرد. این اعلان موجب ایجاد نگرانی برای بسیاری از کاربران شد. موتورولا و لنوو به جای ارائه‌ی به روز رسانی‌های OTA ماهانه، قصد دارند این به روز رسانی‌ها را با هم ادغام کرده و یک بسته را به یک باره در اختیار کاربران قرار دهند. این ایده فکر بهتری نسبت به انتشار ماهانه‌ی به روز رسانی به صورت OTA و برای هر دستگاه است. گوگل ثابت کرده که تنها کمپان اندرویدی است که قادر به انجام این کار است، و این امر تا حدود زیادی به این دلیل است که گوگل برای انتشار به روز رسانی‌های نرم‌افزاری خود نیازی به منتظر ماندن برای شرکتی دیگر ندارد، در حالی که سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی همچون ال‌جی، سامسونگ، موتو و اچ‌تی‌سی باید چشم به راه گوگل باشند. سامسونگ نشان داده است که می‌تواند هر ماه این به روز رسانی‌ها را منتشر کند، اما مسئله تنها یک گوشی هوشمند سامسونگ نیست که هر ماه باید آپدیت شود. هنوز زود است که بخواهیم حدس بزنیم این به روزرسانی‌ها چند وقت یک بار و با چه سرعتی برای گوشی‌های موتو عرضه خواهند شد. به خاطر داشته باشید که این کمپانی، به روزرسانی امنیتی ماه می را برای موتو ایکس پیور ادیشن مدت‌ها بعد و در ماه جولای منتشر کرد. البته این گوشی هوشمند فعلا در هیچ جایی به فروش نمی‌رسد، بنابراین چشم‌انداز آینده‌ی به روزرسانی‌های آن نیز چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

گوشی موتورولا

زمانی که به بررسی کشور مبدا برند لنوو یعنی چین بپردازیم، اوضاع موتو و لنوو کمی پیچیده‌تر می‌شود. لنوو گوشی‌های هوشمند موتو را در  چین نیز به فروش می‌رساند، اما آن‌ها دقیقا همان گوشی‌های به فروش رفته در سایر نقاط جهان نیستند. نسخه‌های بازار چین به جای بهره‌مندی از رابط ساده‌ی اندروید، از یک رابط کاربری جدید لنوو با نام One UI بهره می‌برند. رابط کاربری موجود بر روی تبلت‌ها و سایر گوشی‌های هوشمند لنوو، Vibe UI نام دارد. حال تفاوت‌های نرم‌افزاری این گوشی‌ها اندکی قابل درک است. از سویی دیگر سرویس‌های گوگل در چین غیر قابل دسترس هستند و بسیاری از ویژگی‌های نرم‌افزاری که موتو بر روی گوشی‌های هوشمندش قرار می‌دهد از سرویس‌های گوگل همچون گوگل ناو بهره می‌برند که متاسفانه در چین کاملا غیر قابل استفاده است. کاربران می‌توانند از اندروید خام بهره برده و در عین حال از ویژگی‌هایی همچون موتو دیسپلی نیز برخوردار شوند. این مشکلات، قضیه را کمی پیچیده می‌کنند، اما سختی‌های بیشتر در انتظار کسانی است که می‌خواهند این دو شرکت را با هم ادغام کنند.

بدیهی است که هنوز برای قضاوت در مورد تاثیر این تغییرات بر روی موتو در بلند مدت زود است. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که امسال نخستین سالی است که موتو به صورت جدی تحت تاثیر لنوو اقدام به رونمایی و عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند کرده است. اما آینده برای موتو چندان درخشان به نظر نمی‌رسد. این کمپانی مجددا و در سال ۲۰۱۴ دفتر مرکزی خود را به مرکز شهر شیکاگو منتقل کرده است. موتو چند سالی دفتر مرکزی خود را در Schaumburg ایلینوی مستقر کرده بود.

موتورولا

برند موتورولا جایگاه ویژه‌ای در قلب بسیاری از کاربران اندروید دارد. خواه به خاطر انتخاب گوشی موتورولا دروید در سال ۲۰۰۹ بوده باشد یا خرید نسخه‌ی بعدی آن با نام دروید ایکس در سال ۲۰۱۰ یا حتی خرید موتو ایکس در سال ۲۰۱۳. موتورولا بخش بزرگی از اندروید است و البته سهم مهمی در مشهور شدن اندروید تا میزان کنونی دارد. تماشای محو شدن موتورولا ناراحت کننده است. حال از موتورولا فقط نام موتو برای ما باقی مانده است. امیدواریم لنوو این کمپانی را به روزهای شهرت و محبوبیتش بازگرداند. این کاری است که لنوو نشان داده به خوبی در آن تبحر دارد، اما زمانی که لنوو موتو را خرید، این کمپانی آمریکایی در مشکلات بسیاری غرق بود. بنابراین بازگرداندن آن به سوددهی ممکن است مدتی طول بکشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات