تماشا کنید: راکت فالکون 9 بار دیگر با موفقیت روی سکوی شناور فرود آمد

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس بار دیگر موفق شد تا راکت فالکون 9 خود را پس از پرتاب روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آورد. این برای ششمین بار در هشت ماه اخیر است که اسپیس ایکس توانسته موشک فالکون 9 را با موفقیت بنشاند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اسپیس ایکس موفق شده تا برای ششمین بار در هشت ماه اخیر موشک اسپیس ایکس را روی زمین بنشاند. اسپیس ایکس در آخرین ماموریت خود که ساعاتی پیش با موفقیت انجام شد، ماهواره‌ی مخابراتی JCSAT-16 را در مدار زمین قرار داد.

راکت دو مرحله‌ی فالکون ۹ صبح امروز از ایستگاه کیپ کاناورال پرتاب شد و ماهواره‌ی JCSAT-16 را در مدار GTO‌ که دورترین مدار برای قرار گرفتن ماهواره‌ها است، قرار داد.

۹ دقیقه پس از قرار گرفتن ماهواره، مرحله‌ی اول یا ساختار اصلی موشک فالکون به سوی زمین بازگشته و روی سکوی شناوری که در اقیانوس اطلس در چند کیلومتری فلوریدا قرار داشت، فرود آمد. این سکوی شناور روباتیک که I Still Love You نام دارد در مکان مقرر قرار گرفته و از موشک فالکون ۹ میزبانی کرد.

سخنگوی اسپیس ایکس پیش از پرتاب در خصوص این ماموریت گفت:

با توجه به اینکه مقصد این پرتاب مدار GTO بود، از این‌رو موشک فالکون ۹ به دلیل مسافت بیشتر طی شده و سرعت بالا در زمان ورود به جو زمین با سرعت بالا و حرارت بالایی به دلیل برخورد با جو روبرو خواهد شد که همین موضوع یک فرود موفقیت آمیز را با چالش‌هایی روبرو می‌کند.

اسپیس ایکس اولین فرود موفقیت‌آمیز فالکون ۹ را در دسامبر سال گذشته جشن گرفت. ماموریت این موشک انتقال ۱۱ ماهواره برای کمپانی Orbcomm به جو زمین بود. پس از آن اسپیس ایکس موفق شد تا چهار فرود موفقیت آمیز دیگر را نیز تجربه کند. البته باید به شکست سه پرتاب دیگر این کمپانی نیز اشاره کرد که پس از تمام این ماموریت‌ها، این کمپانی ششمین فرود موفقیت آمیز خود را ساعاتی پیش جشن گرفت.

ماموریت‌های اخیر را باید بخشی از تلاش اسپیس ایکس برای بهبود موشک‌هایی خواند که در آینده به‌صورت مکرر و چند بار مصرف در ماموریت‌های فضایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. استفاده از موشک‌های چند بار مصرف هزینه‌ی سفرهای فضایی را بیش از ۱۰۰ برابر کاهش خواهد داد و از این‌رو بشریت می‌تواند مرزهای جدیدی را در اکتشافات فضایی و کلونی سازی در سایر سیارات نظیر مریخ درنوردد. ایلان ماسک پس از تاسیس اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۲ میلادی بارها از هدف خود برای کلونی سازی در مریخ گفته است.

۴ فرود از مجموع ۶ فرود موفقیت آمیز اسپیس ایکس روی سکوی شناور بوده و دو فرود دیگر در ایستگاه کیپ کاناورال انجام شده است. محل فرود موشک اسپیس ایکس به ماموریت این موشک‌ها بستگی دارد. با توجه به انجام ماموریت‌هایی برای انتقال تجهیزات و ماهواره‌ها به مدار GTO که فاصله‌ی زیادی با سطح زمین دارد، فالکون ۹ از سوخت زیادی در فاز برگشت برخوردار نبوده و در نتیجه قادر نیست تا به ایستگاه پرتاب بازگردد، از این‌رو فرود روی سکوهای شناور بسیار پراهمیت است. اسپیس ایکس در مرحله‌ی بعدی موشک‌های فالکونی را که با موفقیت فرود آمده‌اند، پرتاب خواهد کرد تا تئوری چند بار مصرف بودن این موشک‌ها را آزمایش کند. این مهم در پاییز سال جاری میلادی اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما در مورد این فرود چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات