وال استریت ژورنال: اپل iCloud را برای جلوگیری از دسترسی وزارت دادگستری به آن ایمن تر می‌کند

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
مطالعه 5 دقیقه
دولت آمریکا مدتی است که به دنبال ایجاد یک در پشتی در سیستم‌عامل ios و دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران است؛ اما کمپانی اپل و در راس آن مدیرعامل این شرکت یعنی تیم کوک با سرسختی تمام تا این لحظه در مقابل این درخواست مقاومت کرده‌اند. مطابق گزارشی که امروز منتشر شده است، اپل در صدد بالا بردن امنیت سیستم آی‌کلود(iCloud) برای جلوگیری از دسترسی وزارت دادگستری آمریکا به داده‌های کاربران آن است.
تبلیغات

پس از وقوع حادثه‌ی تروریستی تیراندازی در سن برناردینوی کالیفرنیا که منجر به کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن ۱۸ تن دیگر شد، دولت آمریکا کمپانی اپل را تحت فشار شدید قرار داده تا شاید بتواند از این طریق آیفون به جا مانده از یکی از تروریست‌های عامل حادثه را رمز گشایی کند. البته ظاهرا خواسته‌ی دولت آمریکا تنها شکستن رمز این یک آیفون نبوده؛ بلکه از اپل درخواست کرده که یک «در پشتی»(که به معنای همان حفره‌ی امنیتی است) در سیستم‌عامل ios ایجاد کند تا دولت بتواند به نام حفظ امنیت ملی، هر موقع که اراده کند، آیفون هر فرد مظنونی را رمزگشایی کرده و اطلاعات شخصیش را مورد کاوش قرار دهد. اپل با این خواسته به شدت مخالفت کرده و آن را مصداق بارز نقض حریم خصوصی کاربرانش دانسته است. چندی پیش نیز خبری در مورد تلاش اپل برای بالا بردن امنیت ios تا حد بسیار بالاتر از میزان کنونی منتشر شد و امروز نیز گزارشی از وال استریت ژورنال منتشر شده که در آن به تلاش اپل برای افزایش امنیت آی‌کلود (iCloud) اشاره شده است. این کمپانی تلاش دارد که امنیت الگوریتم‌های رمزنگاری آی‌کلود را بسیار بالاتر ببرد. وبسایت تک تایتان اولین بار این خبر را منتشر کرده و آن را در جهت ایجاد مانعی برای درخواست‌های آینده‌ی دولت در زمینه‌ی بازگشایی رمز آیفون افراد دانست. این خبر دیروز توسط وال استریت ژورنال تایید شد.

امنیت iCloud

این روزنامه گفته است که اپل در تلاش برای ایجاد نوعی تعادل بین افزایش امنیت رمزگذاری داده‌ها در آی‌کلود و حفظ جلوه‌های بصری و سادگی استفاده از این برنامه است. اپل قصد دارد از این به بعد رمز اکانت‌های کاربران را به گونه‌ای ذخیره کند که فقط توسط خود آنان قابل دسترسی باشد و حتی خود کمپانی نیز از محتوای آن اطلاع نداشته باشد. بنابراین کاربران باید مراقب باشند که رمز حساب کاربری خود را فراموش نکنند؛ چرا که در این صورت، هیچ راهی برای دسترسی دوباره به اطلاعات شخصی ذخیره شده در آی‌کلود نیست. یعنی در این صورت دیگر خود کمپانی هم نمی‌تواند در بازگرداندن حتی یک بیت از اطلاعات مورد نظر به کاربر کمک کند و این به معنای از دست دادن تمامی عکس‌ها، اسناد و سایر داده‌های مهم کاربر است؛ اما در عوض کاربر مطمئن است که حتی دولت آمریکا نیز نمی‌تواند به بهانه‌ی حفظ امنیت ملی به اطلاعات او دسترسی داشته باشد.

از سویی دیگر اگر اپل رمز حساب‌های آی‌کلود را نزد خود نگه دارد، می‌تواند در مواقعی که کاربران رمز خود را فراموش کرده‌اند به آنان کمک کند؛ اما در این صورت ممکن است باز هم هنگام وقوع هر حادثه‌ای، از سوی دولت آمریکا تحت فشار قرار بگیرد تا آیفونی را رمزگشایی کرده یا رمز اکانتی را در اختیار نهادهای امنیتی قرار دهد. فراموش نکنید که در این صورت دادگاه‌ها می‌توانند به راحتی این کمپانی را مجبور به اجرای دستورات کنند. اما در صورت نگه نداشتن رمز حساب‌ها، هیچ دادگاهی نمی‌تواند این کمپانی را برای کاری که از عهده‌اش خارج است بازخواست کند.

وقتی که فرد از طریق آیفون برای مرور اطلاعات حساب آی‌کلود خود به وای فای وصل می شود، این اپلیکیشن به صورت اتوماتیک یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات اکانت را در درون آیفون فرد ایجاد و ذخیره می‌کند. این اتفاق به صورت روزانه تکرار می شود و اطلاعات مورد نظر می‌توانند برای انتقال عکس‌ها و داده‌ها به برنامه‌هایی همچون آی‌مسیج، سلامتی(Health) و... مورد استفاده قرار گیرند. در هنگام فروختن یک آیفون استفاده شده نیز این ویژگی می‌تواند به فروشنده آیفون کمک کند تا اطلاعات دستگاه قدیمیش را به آیفون جدیدتر منتقل کرده و سپس با اسودگی خاطر دستگاه قدیمی را بفروشد.

امنیت iCloud

حساب آی‌کلود استفاده شده توسط تروریست به هلاکت رسیده موسوم به سید فاروق می‌تواند حاوی گنجینه‌ای از اطلاعات بسیار ارزشمند و محرمانه‌ی تروریست‌ها برای دولت آمریکا باشد. این تروریست، آخرین بار در روز نوزدهم اکتبر یعنی حدود دو هفته پیش از وقوع جنایت سن برناردینو، از اطلاعات آی‌کلود خود بر روی گوشی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرده بود. ناظر مخصوص FBI، کریستوفر پلاهر می‌گوید که اطلاعات موجود در حساب آی‌کلود این تروریست می‌تواند حاوی شواهد ارزشمندی برای ما باشد. اپل می‌گوید که می‌توانسته این اطلاعات را در اختیار دولت آمریکا بگذارد، اما FBI از دپارتمان سلامت سن برناردینو خواسته است که رمز آی‌کلود گوشی را تغییر دهند. در نتیجه اکنون اپل نیز نمی‌تواند هیچ‌گونه اطلاعاتی از داده‌های پشتیبان‌گیری شده بر روی آیفون فاروق به FBI بدهد. کمپانی اپل معتقد است که FBI این کار را انجام داده تا اپل را تحت فشار قرار داده و او را مجبور به ایجاد یک حفره‌ی امنیتی همیشگی در سیستم‌عامل iOS کند. FBI معتقد است که دپارتمان سلامت سن برناردینو که صاحب واقعی این دستگاه نیز محسوب می‌شود، مسئول تغییر رمز آیفون مورد نظر است و دپارتمان سلامت سن برناردینو نیز FBI را به این کار متهم می‌کند!

نظر شما در مورد این کشکمش چیست؟ آی کمپانی اپل باید تسلیم خواسته‌ی نهادهای امنیتی آمریکا شود؟

و یک سوال مهم‌تر:

«آیا با توجه به دیدگاه ادوارد اسنودن، کارشناس سابق CIA و افشاگر مشهور، در سراسر ایالت متحده آمریکا هیچ فردی یا ارگان امنیتی وجود ندارد که بتواند قفل امنیتی یک آیفون ساده را بشکند؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات