زمان تغییر سبک طراحی گوشی‌ های هوشمند اچ تی سی فرا رسیده است

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اگرچه زبان طراحی گوشی‌های هوشمند کنونی اچ‌تی‌سی زیبا است، اما به نظر می‌رسد زمان استفاده از یک طراحی جدید برای این شرکت فرا رسیده است.
تبلیغات

امسال معرفی دو گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ و بولت نشان داد شرکت اچ‌تی‌سی به دنبال تغییر موقعیت کنونی خود در بازار است؛ اما این دو محصول نیز موفق نشدند کمپانی یادشده را در بازار گوشی‌های رده بالا به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران این نوع محصولات تبدیل کنند. از آنجا که بیشتر مشخصات فنی گوشی‌هایی یادشده شبیه به سایر پرچم‌داران کنونی بازار است و به‌راحتی می‌توانند از این نظر با محصولات رده‌بالای دیگر رقابت کنند؛ به نظر می‌رسد سبک طراحی اچ‌تی‌سی احتمالا دلیل اصلی موفقیت این شرکت در فروش گوشی‌های پرچم‌دار نسبت به رقبا است. گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی ۱۰ به ‌جز چند تغییر جزئی، از زبان طراحی بسیار مشابهی با گوشی‌های وان ام ۹ و ام ۸ و حتی ام ۷ که یک دستگاه قدیمی محسوب می‌شود، بهره می‌برد. همین امر سبب می‌شود عملکرد اچ‌تی‌سی در بازار گوشی‌های پرچم‌دار همانند تلاش‌های کم این کمپانی در زمینه‌ی نوآوری باشد.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که اچ‌تی‌سی در بخش زبان طراحی گوشی‌های هوشمندش شرایط بدی ندارد. طراحی آیفون‌های جدید اپل نیز نسبت به نسل‌ قبلی این محصول به‌سختی تغییرات مختصری به خود دیده است. همچنین زبان طراحی گوشی‌های هوشمند سری اکسپریای سونی که چندین سال بدون تغییر باقی مانده است. حتی گلکسی اس ۷ سامسونگ نیز به زبان طراحی نسل قبلی این گوشی یعنی گلکسی اس ۶ شباهت دارد. البته آنچه در بالا بدان اشاره کردیم باعث نمی‌شود بخواهیم شرکت‌های مورد بحث را نیز به تغییر روند طراحی محصولاتشان مجاب کنیم. اما در شرایط فعلی، کمپانی اچ‌تی‌سی دلایل زیادی برای انجام این تغییر دارد.

چهار نسل اخیر از گوشی‌‌های هوشمند پرچم‌دار اچ‌تی‌سی از زبان طراحی یکسانی بهره می‌برند. برای اینکه تفاوت‌های میان این ۴ نسل را درک کنید، حتما باید یکی از خوره‌های اندرویدی و عاشقان این پلتفرم باشید، در غیر این صورت از دید یک کاربر عادی تفاوت مشخصی بین چهار پرچم‌دار چند سال اخیر اچ‌تی‌سی وجود ندارد.

سامسونگ‌ با روش خود در استفاده از شیشه و نمایشگری با لبه‌های خمیده، باعث شد سبک طراحی جدید این کمپانی به یک برند مجزا مبدل شود. همان‌طور که می‌دانید لبه‌های خمیده‌ی بدنه و نمایشگر گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج اغلب مخاطبان را مجذوب کرده‌اند، اما پرچم‌دار کنونی اچ‌تی‌سی همچنان حس و حال یک محصول مربوط به سه تا چهار سال قبل را به کاربر القا می‌کند. البته ناگفته نماند که اپل نیز  از دیرباز با سبک طراحی خاص خود بین طرفداران گوشی‌های هوشمند جایگاه ویژه‌ای دارد. اما کمپانی اچ‌تی‌سی به یکی از بازیکنان منجمد و کوچک در صنعت گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است‌. همچنین باید اشاره کنیم که احتمالا اعمال تغییر در زبان طراحی کنونی شرکت یادشده به مذاق برخی هواداران همیشگی این برند خوش نخواهد آمد.

one m8 vs m7

اچ‌تی‌سی وان ام ۸ در کنار اچ‌تی‌سی وان ام ۷

البته طراحی خوب و کنونی اچ‌تی‌سی مشکل بخصوصی ندارد. این طراحی، هم نمای زیبایی ارائه می‌کند و هم از نظر کیفیت ساخت باعث تولید گوشی‌هایی با ساختار کاملا یکپارچه شده است؛ اما باید گفت پس از چندین سال مشاهده‌ی این سبک، مسلما برای بسیاری از کاربران تکراری جلوه می‌کند. افزون بر این، امروزه اکثر کمپانی‌ها توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات خود دارند و اکنون اچ‌تی‌سی از این نظر چندان جلوتر از رقبا قرار نمی‌گیرد.

با توجه به استانداردهای مدرن، طراحی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 به‌جای الهام‌بخش بودن، خود تابع طراحی دیگری است. در سال ۲۰۱۶ می‌توان محصولات زیبا را با هزینه‌ای اندک به دست آورد.

m8 vs m9

اچ‌تی‌سی وان ام ۸ در کنار وان ام ۹

طراحی دایره‌ای دوربین در بخش پشتی گوشی منطقی به نظر می‌رسد و فضای ایجادشده‌ی ناشی از خطوط آنتن هم باعث می‌شود حس نه‌چندان خوب یک فلز یکدست و یکپارچه از بین برود، اما باز هم طراحی اچ‌تی‌سی 10 بر اساس استاندارهای مدرن، بیشتر از آنکه الهام‌دهنده باشد، الهام‌گیرنده است. علاوه بر این، نمایشگر گوشی هوشمند یادشده نسبت به سایر پرچم‌داران کنونی بازار ضخیم‌تر است و به کار بردن دکمه‌های خازنی نیز کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد. شاید بتوان گفت اچ‌تی‌سی اولین شرکتی محسوب می‌شود که از چنین سبکی در طراحی بهره می‌برد؛ اما در سال ۲۰۱۶ صنعت گوشی‌های هوشمند به قدری رشد داشت که می‌توان محصولات زیبای زیادی را با قیمتی بسیار کم خریداری کرد. برای اثبات این ادعا بد نیست نگاهی به گوشی هوشمند جدید وان‌پلاس ۳ تی، آنر ۵ ایکس، میزو ام ۳ نوت یا ردمی‌نوت ۳ بیندازید. البته گزینه‌های زیبا و خوش‌قیمت دیگری نیز در بازار وجود دارند که ذکر نام همه‌ی آن‌ها در این مقاله ضروری به نظر نمی‌رسد.

اچ تی سی ۱۰ و اچ تی سی وان ام ۹

اچ‌تی‌سی ۱۰ در کنار اچ‌تی‌سی وان ام ۹

شاید با شنیدن نام این گوشی‌ها، متوجه این مورد نشده باشید که علاوه بر طراحی زیبا، بدنه‌ی فلزی یکپارچه نیز دارند. هم‌اکنون گزینه‌های بسیار خوبی در بازار وجود دارند که با قیمتی کمتر نسبت به گوشی‌های ساخت اچ‌تی‌سی، از کیفیت بالا و زبان طراحی مشابه با محصولات این کمپانی بهره می‌برند. اما حال زمان آن فرا رسیده است که اچ‌تی‌سی مجددا خلاقیت به خرج دهد و بار دیگر در صحنه‌ی رقابت خوش بدرخشد. برای مقایسه بد نیست نیم‌نگاهی به گوشی هوشمند شیائومی می‌میکس و طراحی حاشیه‌ی این محصول و قبل از آن گلکسی اس ۷ اج داشته باشیم. جامعه‌ی کاربران همیشه از طراحی‌های زیبا و منحصربه‌فرد استقبال می‌کنند و این  نکته‌ی بسیار مهمی است که اچ‌تی‌سی باید آن را مد نظر قرار دهد تا بتواند به جایگاه نخست بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا دست یابد.

اچ‌تی‌سی 10 از نظر کیفیت پخش صوت از رقبای خود جایگاه بالاتری دارد و علاوه بر این، رابط کاربری روان و زیبای سنس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اما این ویژگی‌ها برای بسیاری از خریداران جزو اولویت‌های اصلی انتخاب قرار نمی‌گیرند.

چند نسل اخیر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار عرضه‌شده توسط اچ‌تی‌سی نتوانسته‌اند نظر مشتریان اصلی این بازار را به خود جلب کنند و به همین دلیل این کمپانی باید راه جدیدی در پیش بگیرد. بازنگری کلی و استفاده از سبک طراحی جدید یک امتیاز مثبت برای اچ‌تی‌سی محسوب می‌شود که فرصت مناسبی برای حضور مجدد و پررنگ این شرکت در بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کند و در نتیجه کمپانی یادشده را پس از چند سال درجا زدن از وضعیت کنونی رها خواهد کرد. تنها در صورت به‌کارگیری سبک طراحی جدید است که اچ‌تی‌سی می‌تواند بار دیگر به صحنه‌ی رقابت برگردد و امیدواریم این تغییرات در تولید پرچم‌دار سال آینده‌ی این شرکت که احتمالا اچ‌تی‌سی 11 نام خواهد داشت، اعمال شوند تا این محصول به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار مبدل شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا با تغییر سبک طراحی محصولات اچ‌تی‌سی، این شرکت می‌تواند یک بار دیگر نام خود را در صدر لیست انتخاب‌های اصلی کاربران قرار دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات