یوتافون 2 به جای اندروید، از Sailfish OS استفاده خواهد کرد

یک‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
گوشی یوتافون 2 که از دو نمایشگر در پشت و جلوی گوشی بهره می‌برد، سیستم‌عامل اندروید را کنار گذاشته و از Sailfish OS استفاده می‌کند.
تبلیغات

کمپانی روسی یوتا پس از آنکه گوشی‌هوشمند جدید خود یعنی یوتافون را معرفی کرد، با استقبال بسیاری روبرو شد. این کمپانی در طراحی گوشی‌هوشمند خود از دو صفحه‌ی نمایش استفاده کرده که یکی صفحه‌ی نمایش معمولی در قسمت جلوی گوشی است و دیگری در پشت گوشی قرار دارد و از نوع E-Paper انتخاب شده است. به واقع باید یوتافون را یکی از خاص‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی عنوان کرد که تا به امروز روانه‌ی بازار شده است.

همانطور که اشاره کردیم، یوتافون 2 نیز همراه با یک صفحه‌ی نمایش E-Paper Display یا EPD در پشت گوشی همراه شده است. به عبارتی پشت گوشی یک صفحه‌ی نمایش 4.7 اینچی E-Ink با رزولوشن 960 در 540 قرار گرفته و از ویژگی‌های نظیر YotaPanel و YotaCovers نیز بهره می‌برد.

یکی از قابلیت‌های استفاده از صفحه‌ی نمایش EPD‌ در یوتافون امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در این صفحه‌ی نمایش است؛ هرچند باید به این نکته اشاره کرد که در یوتافون 2 خبری از اندروید نخواهد بود و این کمپانی روسی در نظر دارد تا Sailfish OS را در گوشی هوشمندش بکار گیرد.

همانطور که اشاره کردیم، این کمپانی روسی اعلام کرده که اندروید را کنار گذاشته و از Sailfish OS در گوشی هوشمندش استفاده خواهد کرد تا بهره‌گیری از دو صفحه‌ی نمایش تنها ویژگی این گوشی‌هوشمند نباشد. Sailfish OS یک پلتفرم فنلاندی است که مبتنی بر MeeGo OS کمپانی نوکیا بنا نهاده شده است. براساس اطلاعات ارائه شده، یوتا بین دو سیستم‌عامل Sailfish و Tizen بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده که همانا سیل‌فیش فنلاندی است.

سیستم‌عامل Sailfish رفته رفته به محبوبیت خود اضافه می‌کند و هنوز مشخص نیست که انتخاب این پلتفرم چه پیامدی را برای یوتافون خواهد داشت. آیا سیل‌فیش این کمپانی را به اوج خواهد برد یا آن را به زیر خواهد کشید؟ برای یافتن پاسخ این سؤال بایدبه انتظار بنشینیم. همکاری با یولا (Jolla) که سیل‌فیش را توسعه داده، می‌‌تواند مزایایی را برای یوتا داشته باشد؛ روس‌ها می‌توانند با همکاری فنلاندی‌ها، سیستم‌عامل سیل‌فیش را بیش از پیش برای یوتافون شخصی‌سازی کرده و تغییر دهند؛ هرچند نبود اندروید به معنای کاهش تعداد اپلیکیشن‌های رسمی است که می‌توان روی این سیستم‌عامل اجرا کرد؛ اگرچه امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید به روش Sideload هم وجود دارد.

استفاده از صفحه‌ی نمایش EPD روی یوتافون 2 به منظور نمایش رابط کاربری سیاه و سفید در پشت گوشی است که این موضوع باعث کاهش مصرف باتری می‌شود. صفحه‌ی نمایش EPD دارای ویجت‌های مخصوصی برای نمایش وضعیت بازار بورس، وضعیت آب و هوا و همچنین شبکه‌های اجتماعی است. یکی از بهترین قابلیت‌های استفاده از چنین صفحه‌ی نمایشی، امکن به کارگیری آن به عنوان e-reader است که نهایتاً منجر به کاهش مصرف باتری گوشی می‌شود. با استفاده از صفحه‌ی نمایش EPD، این گوشی قادر است با یک بار شارژ بیش از ۱۰۰ ساعت انرژی مورد نیاز را تأمین کند.

از جمله‌ی سایر مشخصات فنی یوتافون 2 می‌توان به صفحه‌ی نمایش 5 اینچی AMOLED با رزولوشن فول اچ‌دی و محافظ گوریلا گلس 3، تراشه‌ی اسنپدراگون 801، 3 گیگابایت حافظه‌ی رم، 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی و دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری فول اچ‌دی اشاره کرد. هرچند باتری 2500 میلی آمپر ساعتی مورد استفاده ظرفیت چندان بالایی ندارد، اما به برکت وجود صفحه‌ی نمایش EPD، می‌توان اپلیکیشن‌‌های نظیر نقشه یاب و کتاب‌خوان‌های الکترونیک را با مصرف باتری کمتری استفاده کرد.

شاید یکی از نقاط ضعف این گوشی‌هوشمند را باید قیمت 599 یورویی آن خواند که توسط هیچ یک از اپراتورها نیز بصورت قراردادی به بازار عرضه نمی‌شود. نبود اپراتور مخابراتی که در فروش یوتافون 2 به کمپانی روسی کمک کند، می‌تواند یکی از چالش‌های اصلی این کمپانی برای فروش یوتافون باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات