کاهش وزن و حذف فن مک بوک با پردازنده‌ Core M اینتل به قیمت کاهش عملکرد

دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل در قلب مک بوک ۱۲ اینچی خود از پردازنده‌ی Core M اینتل استفاده کرده است. این پردازده‌ اواخر سال گذشته به‌منظور استفاده در نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های بسیار کم وزن روانه‌ی بازار شد. پردازنده‌های سری Core M مزایا و معایبی دارند که برای کاربرانی که با در نظر داشتن مک بوک‌های پیشین اپل به سراغ آن می‌روند، نقاط ضعف بسیار پر رنگ‌تر جلوه می‌کند.
تبلیغات

اینتل اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی پردازنده‌های سری Core M خود را معرفی کرد. در حال حاضر این پردازنده‌ها در هفت مدل متنوع روانه‌ی بازار می‌شوند که می‌توان از جمله‌ی آن به پردازنده‌ی ۸۰۰ مگاهرتزی تا ۱.۲ گیگاهرتز اشاره کرد. تمام هفت نمونه‌ی عرضه شده توسط اینتل از دو هسته‌ی پردازشی به‌همراه ۴ مگابایت کش و همچنین پردازنده‌ی گرافیکی HD 5300 اینتل استفاده می‌کنند.

 اپل برای مک بوک خود دو گزینه‌ی ۱.۱ و ۱.۲ گیگاهرتزی را انتخاب کرده است. این کمپانی همچنین عرضه‌ی نسخه‌ای مجهز به پردازنده‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی را نیز وعده داده است، هرچند چنین پردازنده‌ای نه در وب‌سایت اینتل و نه در میان گزینه‌های موجود برای سفارش مک بوک جدید اپل در وب‌سایت این کمپانی قابل مشاهده است.

ویژگی‌های مثبت: سبک‌تر، بهینه‌تر و بی‌صداتر

یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده‌ و کلیدی پردازنده‌های سری Core M اینتل مصرف ۴.۵ واتی این محصولات است که با مقایسه‌ی توان مصرفی آن با سایر پردازنده‌های مورد استفاده در نوت‌بوک‌ها که حداقل ۱۰ وات است، می‌توان به بهینگی این پردازنده پی برد. مصرف پایین پردازنده‌‌های سری Core M را می‌توان تا حدودی وابسته به فرآیند تولید این پردازنده‌ها دانست که براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این پردازنده‌ها که براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری توسعه یافته‌اند، سایز کوچک‌تر تراشه است. برای مثال می‌توان به بورد اصلی مک بوک ۱۲ اینچی اپل اشاره کرد که اندازه‌ی آن یک سوم اندازه‌ی بورد اصلی مک بوک ایر است و از این‌رو این قابلیت امکان باریک‌تر کردن هر چه بیشتر ساختار کلی نوت بوک را به‌همراه کاهش وزن مک بوک در اختیار اپل گذاشته است.

کاهش میزان انرژی مصرفی توسط این پردازنده به معنای کاهش میزان گرمای تولید شده است که از این‌رو این پردازنده را در صورتی که جریان هوا به خوبی از آن عبور کند، قادر به فعالیت بدون نیاز به وجود فن کرده است. نبود نیاز به تعبیه فن نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث باریک‌تر شدن هر چه بیشتر مک بوک ۱۲ اینچی شده است.

ویژگی‌های منفی: عمر باتری کم باوجود استفاده از پردازنده‌ی ضعیف

ضعف عملکرد را باید در زمره‌ی بزرگ‌ترین نقاط منفی پردازنده‌های سری Core M اینتل به شمار آورد. فرکانس کاری بهترین پردازنده‌ای که در  مک بوک ۱۲ اینچی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ۱.۳ گیگاهرتز است که باز هم از فرکانس پردازشی مک بوک ایر کنونی که یک پردازنده‌ی Core i5 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز است، پایین‌تر است.

دو پردازنده مورد استفاده در مک بوک ۱۲ اینچی قادرند فرکانس پردازشی خود را تا ۲.۴ و ۲.۶ گیگاهرتز نیز افزایش دهند، اما مک بوک ایر قادر است تا فرکانس پردازشی خود را تا ۲.۷ گیگاهرتز افزایش دهد. مک بوک ایر را می‌توان با استفاده از یک پردازنده‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی نیز سفارش داد که در این صورت در حالت بیشینه فرکانس پردازشی به ۳.۲ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. ضمنا تمام پردازنده‌های مورد استفاده در مک بوک ایرهای اپل از وجود پردازنده‌ی گرافیکی HD 6000 اینتل بهره می‌برند.

در مقایسه با مک بوک پرو نیز مک بوک ۱۲ اینچی اپل حرفی برای گفتن ندارد. ضعیف‌ترین مک بوک پرو با پردازنده‌ی ۲.۷ گیگاهرتزی Core i5 به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی Iris 6100 روانه‌ی بازار می‌شود.

با توجه به اینکه مک بوک ۱۲ اینچی هنوز روانه‌ی بازار نشده، از این رو اطلاعاتی نیز از بنچمارک‌های مربوط به این نوت‌بوک در دست نیست، اما می‌توان بنچمارک‌های انجام شده از سایر پردازنده‌های Core M مورد استفاده در محصولات دیگر، همچون یوگا 3 پرو لنوو را مورد بررسی قرار داد. محصول لنوو از وجود پردازنده‌ی ۱.۱ گیگاهرتزی Core M اینتل بهره می‌برد که تا حدودی به پردازنده‌ی مک بوک ۱۲ اینچی شباهت دارد. براساس اطلاعات منتشر شده، بنچمارک گیک‌بنچ این پردازنده در حالت تک هسته‌ای ۲٫۴۵۳ و در حالت چند هسته‌ای ۴٫۲۶۷ است. این امتیازات از ۲٫۵۶۵ و ۵٫۰۴۲ کسب شده توسط مک بوک ایر پایین‌تر است.

شاید بسیاری انتظار داشته باشند که به علت استفاده از یک پردازنده‌ی کم مصرف، عمر باتری مک بوک ۱۲ اینچی بسیار بالا باشد، اما این چنین نیست. مک بوک ۱۲ اینچی و مک بوک ایر ۱۱ اینچی هر دو برای وب‌گردی عمر باتری ۹ ساعته داشته و در صورت پخش ویدئو بصورت ممتد نیز می‌توانند تا ۱۰ ساعت دوام بیاورند. مک بوک ایر ۱۳ اینچی وضعیت بهتری دارد و عمر باتری آن ۱۲ ساعت برای هر یک از موارد اشاره شده است.

صفحه‌ی نمایش رتینا

صفحه‌ی نمایش رتینا را می‌توان به‌عنوان یکی از قابلیت‌های خوب مک بوک ۱۲ اینچی عنوان کرد. صفحه‌ی نمایش مورد استفاده برای مک بوک ۱۲ اینچی یک پنل LED-backlit IPS Retina است که رزولوشن آن ۲٫۳۰۴ در ۱٫۴۴۰ پیکسل است. اگرچه اپل اطلاعاتی را در خصوص جزئیات این پنل نمایشی منتشر نکرده اما می‌توان چنین استنباط کرد که استفاده از چنین نمایشگری مصرف باتری را بالا خواهد برد. مصرف باتری اعلام شده برای مک بوک نیز ۵ وات است و ۴.۵ وات نیست که می‌توان نیم وات اضافه شده را به علت مصرف باتری در مصارف پردازش ویدئویی خواند.

MacBookInt

با توجه به بنچمارک یوگا 3 پرو لنوو که از پردازنده‌ی مشابهی در آن استفاده شده، می‌توان پیش‌بینی کرد که پردازش محتوای گرافیکی با رزولوشن حداکثری می‌تواند مشکلاتی را از قبیل کند شدن و کاهش سرعت پردازش پردازنده Core M ایجاد کند. کاربرانی که مک بوک ۱۲ اینچی اپل را خریداری می‌کنند، احتمالا در اجرای برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ یا بازی‌های سه بعدی و ویرایش ویدئو با مشکلاتی روبرو خواهند شد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که رزولوشن صفحه‌ی نمایش یوگا ۳٫۲۰۰ در ۱٫۸۰۰ پیکسل است و با توجه به اینکه رزولوشن مک بوک کمتر از یوگا است، از این‌رو شاید مشکلات پیش آمده برای مک بوک بسیار کمتر خواهد بود.

اپل با ارائه‌ی مک بوک ۱۲ اینچی گیمرها یا تولیدکنندگان محتوای دیجیتال را هدف قرار نداده است. اما سوال اصلی اینجا است که آیا یک صفحه‌ی نمایش با رزولوشن بالا و شاسی فوق باریک ارزش پرداخت ۱٫۲۹۹ دلار را در برابر ۸۹۹ دلار مک بوک ایر دارد یا خیر. البته باید به مک بوک پرو ۱٫۲۹۹ دلاری نیز اشاره کرد که قدرت پردازشی و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نظر شما در این خصوص چیست؟ در صورتی که بودجه‌ای ۱٫۳۰۰ دلاری را برای خرید لپ‌تاپ کنار گذاشته‌اید، ترجیح می‌دهید کدامیک از گزینه‌های مورد نظر را بیش از بقیه برای خرید در نظر بگیرید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات