آیا موتورولا می‌تواند با کمپانی‌هایی چینی مثل شیائومی رقابت کند؟

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زمانی موتورولا و نوکیا دو کمپانی بسیار مشهور و محبوب در دنیا بودند. این دو شرکت بخاطر تولید موبایل‌های با کیفیت مشتریان زیادی داشتند. اما دوره حاکمیت آنها به سر آمد و این دو شرکت دیگر آن کمپانی‌های سنتی قدیمی نیستند. حال نوکیا دیگر آن نوکیای قدیمی نیست، البته بحث بر سر این کمپانی نیاز به یک مقاله جداگانه دارد. در این گزارش به کمپانی موتورولا خواهیم پرداخت که به نظر آینده‌ی نامعلومی پیش رو دارد.
تبلیغات

Motorola Mobility یک کمپانی آمریکایی است که در بازار تولید و فروش موبایل‌ محصولاتی جذاب را همیشه به بازار آورده است. این شرکت زمانی که بحث گوشی‌های هوشمند شروع شد، دیر به خودش آمد و زمانی شروع به تولید دستگاه‌های هوشمند کرد که دیگر از رقیب‌های تازه به میدان آمده، بازمانده بود. در طول روند تولید اولین گوشی‌های هوشمند توسط موتورولا، این شرکت اشتباهاتی را مرتکب شد. سیستم عامل اختصاصی MotoBlur OS را تولید کرد که پلتفرم خوبی نبود و پس از آن به هیچ وجه نمی‌دانست محصولات خود را با چه زبان طراحی پیش مردم محبوب کند.

پس از شکست‌ها و ضرردهی‌های مختلف، گوگل وارد صحنه شد و همچون یک فرشته نجات این شرکت را از ورطه نابودی نجات داد. پس از خرید توسط گوگل، موتورولا تازه خود را پیدا کرد و گوشی‌های هوشمندی تولید کرد که در نزد مردم بسیار جذاب و خاص به نظر می‌رسید. این شرکت با این وجود که در مسیر درست پیشرفت قرار داشت اما نتوانست رسیدن به سوددهی را مدیریت کند، سپس گوگل تصمیم به فروش بخشی از موتورولا به کمپانی چینی لنوو گرفت. غول جستجوی دنیای اینترنت پروژه مخصوصی که در حال توسعه پروژه "Ara" بود و چندین پتنت را حفظ کرد و بخش گوشی‌های هوشمند به علاوه بخش‌های عظیم دیگر از موتورولا را راهی مسیر چین کرد.

Xiaomi-Mi4-vs-Moto-X-2014

با توجه به اینکه لنوو یک کمپانی چینی است، این خرید توسط لنوو خبری خوش برای خریداران چینی بود چرا که از این پس دستگاه‌های شاخص موتورولا را به راحتی در چین در دست خواهند گرفت. چندی پیش، موتورولا نسل دوم موتو ایکس و موتو جی و البته نکسوس ۶ را معرفی و به بازار عرضه کرد. حال با این وضع، موتورولا با کمپانی‌های بسیار متعدد چینی مجبور به مقابله و مبارزه شده است. سلطان این بازار کمپانی شیائومی است که دستگاه‌های شاخص، زیبا اما بسیار ارزان قیمتی را به بازار چین سرازیر کرده است. تهدید و رقیب دوم، سامسونگ است و با اینکه یک شرکت چینی نیست اما دومین شرکت در سهم داشتن بخش عظیم این بازار بزرگ است. هواوی، میزو، زد‌تی‌ای، ایسوس، ایسر و بسیاری شرکت‌های دیگر در این بازار حضور دارند که هر کدام به تنهایی می‌توانند برای رسیدن به سود موتورولا مانعی باشند.

motorola-moto-x-2nd-gen-vs-oneplus-one-vs-xiaomi-redmi-note-4g

همانطور که گفته شد موتورولا حالا یک کمپانی متعلق به لنوو است. لنوو به خوبی بازار چین و کشور‌های آسیایی را می‌شناسد و همین موضوع یک امتیاز خوب و بزرگ برای موتورولا به حساب می‌آید. اما سوالی که هنوز باقی مانده این است که موتورولا چگونه قادر خواهد بود خود را با این بازار هماهنگ کند و چگونه مشتری‌های چینی را مجاب به خرید محصولات خود خواهد کرد؟ معمولا موتورولا از آن نوع شرکت هایی نیست که برای بدست آوردن مشتری بیشتر، دستگاه‌های خود را تا پایین‌ترین قیمتی که ممکن است به فروش برساند. آن‌ها هم‌اکنون موتو جی، موتو ایکس و موتو ایکس پرو را در بازار چین دارند که دو دستگاه از آن‌ها رده بالا محسوب می‌شود و البته هنوز مشخص نیست که تاکنون چه مقدار از این محصولات در این بازار استقبال شده است. اما این موضوع را به خوبی می‌دانیم که سال ۲۰۱۵ میلادی، یکی از جالب‌ترین سال‌ها برای موتورولا است.

motorola-in-china

ساختمان موتورولا در کشور چین

روش فروشی که شیائومی شروع کننده آن بوده و حالا بسیاری از کمپانی‌های چینی از آن الگو گرفته‌اند، "Flash Sales" است. بازار بزرگ چین روش‌های فروش خود را دارد و موتورولا برای موفقیت در این بازار باید به پیروی از همین روش‌ها دستگاه‌های خود را به فروش برساند. مردم چین نیز شبیه بقیه مردم دنیا برند موتورولا را به خوبی می‌شناسند اما این کمپانی را یک تولیدکننده موفق گوشی‌های هوشمند نمی‌دانند. بسیاری از مردم برای مدتی است نام این شرکت را نشنیده‌اند و به این راحتی نمی‌توانند گوشی‌های هوشمند با برند موتورولا را خرید و استفاده کنند. روش دیگر برای شناسایی محصولات و فروختن آن‌ها تبلیغات بیشتر است که حال این کمپانی به پشتوانه لنوو می‌تواند محصولات خود را بیشتر در چین معرفی کند.

اما نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا موتورولا می‌تواند در این بازار با رقابت سنگین پیروز میدان باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات