تماشا کنید: پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر DSCOVER با فالکون ۹ و فرود ناموفق

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
اسپیس‌ایکس ماه گذشته موشکی را به فضا پرتاب کرد که با موفقیت همراه نبود و اوایل هفته‌ی جاری اعلام کرد که موشک دیگری را پرتاب خواهد کرد، اما این پرتاب به علت بروز مشکلات متعدد تا دیروز به تعویق افتاد و نهایتا این کمپانی موفق به پرتاب موشک دیگری از نوع فالکون ۹ شد، با این حال مشکلاتی نظیر از کار افتادن یکی از موتورها و بدی آب و هوا فرود ناموفقی را برای آن رقم زد.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس اوایل هفته‌ی جاری اعلام کرد که موشک فالکون ۹ جدیدی را برای انجام ماموریت خود و سپس بازگشت به زمین پرتاب خواهد کرد، اما این پرتاب به دلیل بروز مشکلات متعددی تا دیروز به تعویق افتاد. فاکلون ۹ بالاخره بصورت موفقیت آمیز پرتاب شد و کاوشگر DSCOVER را در مدار ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین قرار داد.

اسپیس‌ایکس ابتدا برای پرتاب این موشک در روز یکشنبه برنامه‌ریزی کرده بود، اما بروز مشکل برای رادار نیروی هوایی این پرتاب را به تعویق انداخت. تلاش روز دوشنبه برای پرتاب موشک با مشکل مشابهی روبرو شد و دومین تلاش برای پرتاب موشک دوباره با شکست روبرو شد. تا اینکه در چهارمین روز متوالی برای پرتاب این موشک، بالاخره اسپیس‌ایکس موفق شد با فائق آمدن بر مشکلات موجود، فالکون ۹ را ساعاتی پیش با موفقیت به فضا بفرستد.

لینک دانلود

اسپیس‌ایکس امیدوار است تا به هدف خود، یعنی فرود موفقیت آمیز موشک‌های فالکون ۹ برای استفاده‌ی مجدد از این موشک‌ها دست یابد. در آخرین پرتاب که ساعاتی پیش انجام شد، این فرآیند با مشکلات فراوانی روبرو شد که یکی از آن‌ها آب و هوای بد اقیانوس اطلس و دیگری از کار افتادن یکی از چهار موتور جت بود.

باوجود از کار افتادن یکی از موتورهای این موشک، فالکون ۹ موفق شده تا در فاصله‌ی ۱۰ متری سکوی پرتاب فرود آید. البته براساس توئیتی که توسط ایلان ماسک منتشر شده، موشک در زمان فرود، حالتی کج داشته است. اسپیس‌ایکس امیدوار است تا با انجام آزمایش‌های بیشتر، به هدف خود یعنی نشاندن موفقیت آمیز موشک‌های پرتاب شده و استفاده‌ی مجدد از آن‌ها دست یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات