تاخیر در ارائه‌ی اندروید 5 آبنبات چوبی برای نوت 4 بخاطر هدست Gear VR

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته، اچ‌تی‌سی بصورت رسمی اعلام کرد که به برنامه‌ی ۹۰ روزه‌ی خود برای ارائه بروزرسانی اندروید آبنبات چوبی برای دستگاه‌هایش نخواهد رسید. اکنون به نظر می‌رسد دلیل تاخیر ارائه‌ی این نسخه از اندروید برای گلکسی نوت 4 نیز مشخص شده باشد. مقصر اصلی این جریان، کسی نیست جز هدست Gear VR سامسونگ.
تبلیغات

با توجه به این مساله که ماه اول سال 2015 میلادی هم‌اکنون به پایان رسیده، بسیاری تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای رسیدن به برنامه‌ی زمان‌بندی خودشان به منظور ارائه بروزرسانی نسخه جدید اندروید تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. هنگامی که نسخه‌ی پنجم سیستم‌عامل اندروید گوگل با نام آبنبات چوبی معرفی و عرضه شد، اغلب تولیدکننده‌های گوشی‌های مبتنی بر اندروید سریعا واکنش نشان داده و بصورت عمومی از قصد خود برای عرضه‌ی سریع این نسخه برای دستگاه‌ها خود خبر دادند. متاسفانه نیت خوب همیشه با نیت واقع‌گرایانه همسان نیست. با در نظر گرفتن بزرگ بودن بروزرسانی از اندروید 4.4 کیت‌کت به نسخه‌ی 5.0 آبنبات چوبی، این مسئولیت به هیچ عنوان کار ساده‌ای نبوده؛ خصوصا برای سازندگانی که حجم بیشتری از سفارشی‌سازی و تغییرات را در دستگاه‌های خود اعمال می‌کنند.

روز گذشته، اچ‌تی‌سی اولین شرکتی بود که با گذر از ضرب الاجل 90 روزه‌ای که برای بروزرسانی دستگاه‌های خود تعیین کرده بود، بصورت رسمی اعلام کرد به وعده‌ی خود در این خصوص نخواهد رسید. البته این شرکت نیز نظیر رقبا تمام تلاش خود را به کار بست و برخی نسخه‌های One M8 در مناطق مشخصی شاهد عرضه‌ی بروزرسانی اندروید 5.0 بودند؛ اما همانطور که شاهد بودیم، اغلب کاربران در تاریخ ۱ فوریه که مهلت 3 ماهه‌ی اچ‌تی‌سی به اتمام می‌رسید به این نسخه از اندروید دست پیدا نکردند. می‌توان اطمینان داشت که طی روزهای آینده، به همین ترتیب شاهد اطلاع‌رسانی بسیاری تولیدکنندگان دیگر در خصوص نرسیدن به بازه‌ی زمانی اعلام شده خواهیم بود؛ حتی اگر برخلاف اچ‌تی‌سی، از قبول رسمی آن سر باز زنند.

احتمالا سامسونگ را می‌توان زیرنظرترین سازنده در خصوص ارائه‌ی این بروزرسانی دانست. این مساله با توجه به اینکه سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی دستگاه‌های اندرویدی در دنیا محسوب می‌شود جای تعجب نخواهد داشت. نیازی به ذکر این مورد نیست که این سازنده، مدل‌های بسیار متنوعی روانه‌ی بازار کرده که اکنون کاربران آن‌ها با نگرانی چشم‌انتظار بروزرسانی مربوطه هستند. البته مسلم است که هیچ دسته‌ای از کاربران سامسونگ، بیش از دارندگان گلکسی نوت 4 در انتظار نیستند.

هرچه باشد گلکسی نوت 4 در حال حاضر جدیدترین پرچمدار سامسونگ است. ممکن است خبرها و صحبت‌های فعلی همگی حول محور گلکسی اس 6 در جریان باشد اما در حال حاضر، مسلما پرچمدار بعدی پاسخ این مساله نخواهد بود. گلکسی نوت 4 تنها چند ماه سن داشته و هم‌اکنون اصلی‌ترین دستگاه در خانواده‌ی گلکسی سامسونگ به شمار می‌رود. با این وجود با فرا رسیدن ماه فوریه، هنوز هم هیچ خبری از آبنبات چوبی برای این دستگاه نیست. اکنون با بدست آمدن خبرهای جدید، به مرور روشن می‌شود دلیل این ماجرا از چه قرار است. بر اساس خبر جدید ارائه شده توسط یکی از منابع نزدیک به سامسونگ، مقصر اصلی ارائه نشدن بروزرسانی برای نوت 4، هدست واقعیت مجازی Gear VR است.

اینطور که به نظر می‌رسد، گلکسی نوت 4 نیازمند بهینه‌سازی‌های خاصی در سطح کرنل است تا در نهایت اطمینان حاصل شود این دستگاه، پس از دریافت بروزرسانی نیز بدون مشکل با هدست Gear VR کار خواهد کرد. با در نظر گرفتن اینکه گلکسی نوت 4 در حال حاضر تنها دستگاه سازگار با Gear VR به شمار می‌رود، سامسونگ چاره‌ای جز انتظار برای اتمام مراحل بهینه‌سازی نخواهد داشت.  همچنین ذکر این مساله نیز ضروری است که بخشی از این بهینه‌سازی‌ها بر عهده‌ی آکیولس قرار دارد که همکار اصلی سامسونگ در ساخت این هدست بوده است.

بنابراین در نهایت اینطور که مشخص است، دارندگان گلکسی نوت 4 سامسونگ هنوز هم باید برای دریافت اندروید 5.0 آبنبات چوبی به انتظار خود ادامه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات