اچ‌پی نمایشگر واقعیت مجازی Zvr را رونمایی کرد: رویکردی جدید به آموزش و تعامل

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
امروز محصولی در نمایشگاه CES از سوی اچ‌پی به نمایش در آمد که بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شباهت داشت. دستگاهی که به نظر می‌رسید هک‌های بسیاری به آن افزوده شده باشد؛ با مجموعه‌ی بزرگی از حسگرها و یک عینک عجیب که باید بر چشم گذاشته شود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به رویکرد اچ‌پی به واقعیت مجازی در نمایشگاه CES 2015.
تبلیغات

 محصولی که در حال صحبت از آن هستیم در حقیقت یک دستگاه مدرن و نهایی است که اچ‌پی تصمیم دارد بزودی آن را روانه‌ی بازار مصرف کند. رویکرد اچ‌پی به واقعیت مجازی چنین است؛ استفاده از یک صفحه‌نمایش بزرگ سه‌بعدی که یک استایلوس برای ضربه‌زدن به محیط اطراف و تعامل با محیط در کنار آن جای گرفته است. اچ‌پی هم‌اکنون در حال نمایش این دستگاه بعنوان یک ابزار آموزشی است؛ اما معتقد است که این نمایشگر و دستگاه می‌تواند توسط طراحان و مهندسان نیز برای مشاهده و تعامل با طرح‌های خود بصورت سه‌بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه‌نمایش سه‌بعدی این محصول، HP Zvr نامیده می‌شود و از بهار امسال با قیمتی که هنوز مشخص نشده، راهی بازار خواهد شد. نمایشگر این دستگاه در حقیقت شبیه به یک شیء بزرگ و مشکی کاملاً پایدار است که البته برای استفاده‌ی مناسب از آن لازم است به حالتی تقریباً مستقیم در مقابل آن نشسته باشید، عینک مخصوص آن را بر چشم قرار دهید و استایلوس عجیب آن را در دست بگیرید. مجموعه‌ای از سنسورها که بر روی خود نمایشگر قرار گرفته‌اند، به رهگیری حرکت‌های سر شما خواهند پرداخت و تصویر ارائه شده را متناسب با زاویه‌ی مشاهده‌ی شما مورد تنظیم و پردازش قرار می‌دهند. بنابراین تا زمانی که فاصله‌ی خود را از دستگاه چندان زیاد نکنید، این قابلیت در بهبود تجربه‌ی کاربری، نقش بسزایی ایفا خواهد نمود. 

HP Zvr  Left Facing 2.0

به نظر می‌رسد قلم استایلوس دستگاه بصورت مداوم در حال تابش نوعی اشعه‌ی لیزر کوچک به سمت نمایشگر  باشد و کاربر قادر خواهد بود با استفاده از کلید تعبیه شده بر روی آن، هرآنچه لیزر در حال اشاره به آن است را به جهت دلخواه خود کشیده و رها کند. گزارشگر وب‌سایت ورج که فرصت کار کردن با Zvr را در غرفه‌ی اچ‌پی کسب کرده از تجربه‌ی کاربری خود چنین می‌گوید:

زمانی که من برای نخستین بار پشت Zvr نشستم، تعداد مشخصی آیتم بر روی صفحه قرار داشت که به گونه‌ای ترتیب یافته بودند که گویی بر روی میز کار فیزیکی مقابل شخص پراکنده شده‌اند. در پیش‌نمایش ارائه شده، قابلیت‌های چندانی قابل استفاده نبود و اغلب به کشیدن و رها کردن آیتم‌ها پرداختم؛ اما قلم استایلوس و لیزر تعبیه شده در آن نمونه‌ای واقعی از Gravity Gun بازی Half Life 2 بود؛ البته نه با آن جذابیت و کاربرد! اما این استایلوس به اندازه‌ای جذاب هست که یادگیری تعامل با Zvr را لذت‌بخش کند.

دومین پیش‌نمایشی که اچ‌پی بر روی Zvr به اجرا درآورده، نشان می‌دهد که این فناوری چگونه می‌تواند در واقع کاربردی ظاهر شود. این پیش‌نمایش به اجرای یک مدل از قلب در حال تپیدن انسان می‌پردازد. کاربر قادر است قلب را در اختیار گرفته و زوایا و جنبه‌های مختلف آن را بصورت سه‌بعدی مورد مطالعه و تشخیص قرار دهد. در این حالت می‌توان لایه‌های مختلف را یکی پس از دیگری کنار زد تا مشخص شود در داخل قلب چه روندی در جریان است. حرکت رگ‌ها، جریان خون و تپش بطن‌ها، همگی در این طرح به شکل فوق‌العاده‌ای قابل بررسی هستند. 

اگرچه محتوای بصری ارائه شده توسط Zvr در این مرحله تا حدودی قاب گرفته به نظر می‌رسند، اما نمایشگر 23.6 اینچی این دستگاه قادر است رزولوشن 1080p را برای هر یک از چشم‌ها ایجاد کند. چنین تفکیک‌پذیری مناسبی بدین معنا خواهد بود که یک شخص طراح یا یک مؤسسه‌ی آموزشی/تحقیقاتی قادر خواهد بود جزئیات بسیار بیشتری را در این مدل‌سازی تجربه کند. آنچه اچ‌پی در پیش‌نمایش خود به اجرا درآورده، مسلماً راه‌ مدرن و چالش‌برانگیزی در آموزش مفاهیم پایه‌ای در خصوص قلب و ضربان آن ارائه می‌کند؛ اما تصور گستره‌ی آموزشی این دستگاه، از کاربرد خلاقانه و مهم آن حکایت دارد. تصور کنید به جای نگاه‌کردن به متون و نمودارها در روند آموزشی، یا حتی حرکت در میان طرح‌های سه‌بعدی به کمک ماوس، با طرحی کاملاً سه‌بعدی و قابل تعامل مجهز به جزئیات فراوان روبرو باشید که به شیوه ی واقعیت مجازی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

ابزارهای آموزش دیجیتال مسلماً مفاهیم جدیدی نیستند و اچ‌پی نیز مدعی این مسأله نیست که نمایشگر این شرکت بهترین راه‌حل را ارائه می‌کند؛ اما تردیدی نیست که آنچه امروز توسط این کمپانی ارائه شده پتانسیل بدل‌شدن به ابزاری کاربردی و دیرپا را خواهد داشت.

اچ‌پی در فرآیند ساخت Zvr به تنهایی عمل نکرده  و همکاری با کمپانی zSpace را در دستور کار خود قرار داده است؛ شرکتی که به نظر می‌رسد مدیریت بیشتر بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این دستگاه را بر عهده داشته باشد. در حقیقت چنین تصور می‌شود که اچ‌پی وظیفه‌ی بدل ساختن ایده‌های zSpace به یک طرح واقعی را بر عهده داشته است. یک سال پیش، zSpace در پیش‌نمایش طرح‌های اولیه‌ی خود اعلام کرده بود که قصد دارد مدل‌های خاصی از نمایشگر خود را با قیمت 4 هزار دلار روانه‌ی بازار کند که البته آنچه پیش‌تر نمایش داده شده بود، تفاوت‌های اساسی با محصول امروز اچ‌پی دارد. 

در هر حال فناوری پایه‌ی هر دو طرح یکسان بوده و شما در ویدیوی زیر می‌توانید در خصوص نحوه‌ی عملکرد آن اطلاعات بیشتری بدست آورید. 

دانلود ویدیو

کلیه‌ی مقالات مربوط به نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/ces-2015/ مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات