گزارش مالی گوگل در سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴: سود خالص ۴.۷۶ میلیارد دلار از درآمد ۱۸.۱ میلیارد دلاری

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
گوگل نیز همچون دیگر کمپانی‌های سهامی عامِ دنیا، نسبت به ارائه گزارش مالی خود در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۴ اقدام کرد. این کمپانی در فصل گذشته موفق به کسب درآمد ۱۸.۱ میلیارد دلاری شده که به موجب آن سود ۴.۷۶ میلیارد دلاری بدست آمده است.
تبلیغات

گوگل در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ به درآمد ۱۸.۱ میلیارد دلاری دست یافته است. این در حالی است که درآمد این شرکت در همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته ۱۶.۸۶ میلیارد دلار بوده است. سود خالص گوگل در فصل قبل به رقم ۴.۷۶ میلیارد دلار رسید که ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. سود خالص گوگل در سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۳ برابر ۳.۳۸ میلیارد دلار اعلام شده بود.

هرچند سود و درآمد گوگل رشد داشته، اما کمتر از انتظارات وال‌استریت بوده است. تحلیل‌گران پیش‌بینی درآمد ۱۸.۴۶ میلیارد دلاری و سود ۷.۱۱ دلار به ازاء هر سهم را پیش‌بینی کرده بودند که در نهایت گوگل با سود ۶.۸۸ دلار به ازاء هر سهم، پرونده‌ی مالی فصل پایانی سال ۲۰۱۴ را بست.

همچون فصل‌های گذشته، همچنان بیشترین درآمد گوگل از بخش تبلیغات است و بیشترین سهم از درآمد تبلیغات نیز مربوط به موتورجستجوی گوگل است. ۸۹ درصد از کل درآمد ۱۸.۱ میلیارد دلاری گوگل از بخش تبلیغات بدست آمده است. ۲ میلیارد دلار از درآمد گوگل نیز از فروشگاه گوگل پلی حاصل شده و درآمد این فروشگاه، همچنان در حال رشد است. بخش مفید و موثر دیگر گوگل یوتیوب است که درآمد آن سال به سال ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. میزان تماشای ویدیو در یوتیوب نیز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

گوگل در جلسه‌ی ارائه گزارش مالی به استراتژی‌های این شرکت در باره‌ی تجارت‌های خارجِ حوزه‌ی تبلیغات اشاره کرد و گفت ما بر روی پروژه‌های جدید سرمایه گذاری می‌کنیم اما اگر پروژه‌ای مانند گوگل گلس جواب ندهد آن را متوقف می‌کنیم و مجددا روی آن فکر می‌کنیم و برخی از پروژه‌ها را نیز بطور کامل کنار می‌گذاریم. پیش‌از این نیز گوگل اعلام کرده بود که از نو روی پروژه‌ی عینک گوگل گلس فکر می‌کند. برخی بر این باورند که پروژه‌ی گوگل گلس شکست خورده است و گوگل نیز دیگر مایل به ادامه‌ی آن نیست اما این احتمال نیز وجود دارد که گوگل بتواند موانع پیش‌روی این محصول را برطرف کند و یک محصول قابل استفاده را راهی بازار کند.

گوگل همچون دیگر کمپانی‌های مطرح امریکایی مانند مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک در فصل گذشته تحت تاثیر نرخ تبدیل دلار به ارزهای دیگر بوده است. نرخ بالای دلار در چند ماه گذشته باعث شده است تا این کمپانی نیز مجبور به کاهش قیمت محصولات و سرویس‌های خود در کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها شود. که این موضوع نهایتا باعث کاهش درآمد ۵۴۱ میلیون دلاری گوگل شده است.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که فروش موتورولا به لنوو نیز در درآمد فصل اخیر گوگل تاثیر گذار بوده است. اتمام مراحل انتقال موتورولا به لنوو، درآمد ۷۴۰ میلیون دلاری را برای گوگل به همراه داشته است.

گوگل همچنین در پایان جلسه‌ی ارائه گزارش مالی خود به سهام‌داران گفته است که تقاضا برای نکسوس ۶ آنقدر زیاد است که این کمپانی قادر به تامین موجودی مورد نیاز آن نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات