مرورگر پروژه‌ی اسپارتان از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت از افزونه‌ها در نسل جدید مرورگر خود که با نام اسپارتان شناخته می‌شود، پشتیبانی می‌کند. مایکروسافت مرورگر خود را همراه با ویندوز ۱۰ روانه‌ی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

اگرچه مایکروسافت اطلاعات روشنی را درباره‌ی پشتیبانی از افزونه‌ها اعلام نکرده، اما تیم توسعه‌‌دهنده‌ی مرورگر اسپارتان این موضوع را با انتشار توئیتی تایید کرده است. براین اساس تیم توسعه دهنده‌ی اسپارتان اعلام کرده که در بروزرسانی‌های آینده پشتیبانی از افزونه‌ها را نیز به پروژه‌ی اسپارتان خواهد افزود.

در حال حاضر اینترنت اکسپلورر ۱۱ از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند، اما در عملکرد این قابلیت را نمی‌توان برابر کاربرد افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس و کروم خواند. براساس اطلاعات منتشر شده در ورج، تیم توسعه‌دهنده‌ی مرورگر مایکروسافت در حال آماده کردن بستری برای توسعه‌دهندگان است تا بتوانند به‌راحتی افزونه‌های خود را برای اسپارتان تولید کنند. مطمئنا تجربه‌ی استفاده از افزونه‌ها در مرورگر موسوم به اسپارتان مایکروسافت بسیار متفاوت از کروم خواهد بود، با این حال می‌توان وجود این ویژگی را در مرورگر ردموندی‌ها غنیمت شمرد. اینترنت اکسپلورر نقاط ضعف بسیاری دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ می‌توان به پشتیبانی نکردن از افزونه‌ها و اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. مایکروسافت سعی دارد تا با استفاده از فناوری ActiceX، این موضوع را در اسپارتان پوشش دهد.

پشتیبانی از افزونه‌ها در اسپارتان را می‌توان در ادامه‌ی سیاست مایکروسافت برای جداسازی اینترنت اکسپلورر از این مرورگر خواند. برخی از نسخه‌های ویندوز ۱۰ با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر روانه‌ی بازار خواهند شد، در حالی که شماری دیگر مجهز به اسپارتان خواهند بود. مایکروسافت اسپارتان را مبتنی بر موتور رندرینگ جدیدی که Edge‌ نام دارد، توسعه می‌دهد. اخبار منتشر شده حکایت از این دارد که موتور جدید مورد استفاده تاحدودی شبیه به موتور رندرینگ Trident‌ است که هم‌اکنون در اینترنت اکسپلورر ۱۱ از آن استفاده می‌شود، اما شماری از قابلیت‌ها در موتور جدید حذف شده است. اسپارتان ویژگی‌های جدیدی چون امکان یادداشت گذاری روی صفحات وب را داشته و دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت، کورتنا را نیز می‌توان در اسپارتان استفاده کرد. هنوز مایکروسافت خبری از ارائه‌ی اسپارتان برای ویندوز ۷ و ۸ نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات