نگاه نزدیک زومیت به گوشی هوشمند گلکسی آلفا سامسونگ

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
کناره‌های آلومنیومی، لبه‌های خمیده، ظاهری نازک و شکلی ساده و البته تکراری توصیفاتی است که می‌توان از گلکسی آلفای سامسونگ داشت. سامسونگ بالاخره یک تغییر مثبت را در طراحی تلفن‌های هوشمند خود اعمال کرد و تا حدی کیفیت ساخت‌ آن‌ها را بهبود بخشید. اما این تغییر چقدر تاثیر گذار است؟ آیا آلفا توان رقابت با آیفون ۶ را دارد؟ در ادامه مطلب با نگاه نزدیک زومیت همراه باشید تا بیشتر با آلفا آشنا شوید.
تبلیغات

 دو گوشی هوشمند نوت ۴ و نوت اج، تنها گوشی‌های جدیدی نیستند که از فریم فلزی و زبان طراحی جدید سامسونگ برخوردارند؛ بلکه عضو دیگر و پیشکوست آن‌ها گلکسی آلفا شروع کننده این راه و زبان جدید بوده است. آلفا که در همین ماه راهی بازار‌های هدف خود می‌شود گزینه‌ای وسوسه کننده برای کسانی خواهد بود که ظاهری زیبا را همراه با اندازه‌ای متعادل می‌پسندند.

صفحه نمایش ۴.۷ اینچ با وضوح تصویر ۷۲۰ پیکسل، ضخامت بسیار کم ۶.۷ میلی‌متری، وزن ۱۱۵ گرم، جالب به نظر می‌رسند اما خارق‌العاده نیستند. درست زمانی که پرچمداران اندرویدی مرتب نسبت به بزرگ‌کردن سایز صفحه نمایش محصولات خود اقدام می‌کنند و حتی خود سامسونگ نیز تلفن‌های سری گلکسی اس  و گلکسی نوت خود را که محبوب‌ترین محصولات این شرکت به شمار می‌روند با صفحه نمایش ۵.۱ و ۵.۷ اینچ روانه بازار کرده، گلکسی آلفا با صفحه نمایش ۴.۷ اینچ معرفی شد. این تلفن درست زمانی رونمایی شد که به زمان معرفی آیفون ۶ نزدیک می‌شویم،‌ تلفنی که شواهد نشان می‌دهند قرار است با صفحه نمایش ۴.۷ اینچ در ۱۸ شهریور ماه معرفی شود. عموم کارشناسان باور دارند که گلکسی آلفا تنها برای رقابت با آیفون ۶ عرضه شده است. اما آیا این تلفن توان رقابت با آیفون ۶ را دارد؟

راستش را بخواهید تا پیش از اینکه گلکسی آلفا را بدست بگیرم اصلا حس خوبی نسبت به آن نداشتم و انتظار یک تلفن میان رده در حد تلفن‌های پلاستیکی سابق سامسونگ را داشتم. اما تنها با اضافه کردن یک قاب و شاسی فلزی و حفظ بدنه‌ی فلزی، آلفا به شکل عجیبی بهتر از حتی پرچمداران سری گلکسی اس شده است. تلفن بسیار شیک‌تر و جذا‌ب‌تر به نظر می‌رسد و لبه‌های فلزی به تنها باعث می‌شوند تا حس به مراتب بهتری به کاربر منتقل شود. البته همچنان پوشش پشت پلاستیکی در آلفا نیز وجود دارد.

مقایسه مشخصات گلکسی اس ۵ با گلکسی آلفا:

Category

Samsung Galaxy Alpha

Samsung Galaxy S5

شبکه

LTE Cat.6 (300/50Mbps)

LTE Cat.4 (150/50Mbps)

صفحه نمایش

4.7-inch HD Super AMOLED (1280 x 720)

5.1-inch Super AMOLED (1920x1080)

پردازنده

Octa Core (Quad 1.8GHz + Quad 1.3GHz)

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801 quad-core

(octa-core Exynos @ 1.9GHz + 1.3GHz used in some markets)

سیستم عامل

Android 4.4.4 (KitKat)

Android 4.4.2 (KitKat)

دوربین

12MP (rear) + 2.1MP (front)

16MP (rear) + 2.0MP (front)

ویدیو

UHD@30fps, HDR, video stabilization

UHD 4K (3840 x 2160) @30fps

اتصالات

WiFi 802.11 a/b/g/n/ac HT80, MIMO(2x2), Bluetooth®: 4.0 BLE / ANT+, NFC

WiFi: 802.11 a/b/g/n/ac HT80, MIMO(2x2), Bluetooth®: 4.0 BLE / ANT+, NFC, IR Remote

USB

USB 2.0

USB 3.0

سنسورها

Accelerometer, Gyro Sensor, Geomagnetic Sensor, Hall Sensor, Light Sensor, Proximity Sensor ,Gesture Sensor, Fingerprint Sensor, HR Sensor

Accelerometer, Gyro Sensor, Geomagnetic Sensor, Hall Sensor, Light Sensor, Proximity Sensor ,Gesture Sensor, Fingerprint Sensor, HR Sensor

ضد آب

N/A

Rated IP67

حافظه رم

2GB

2GB

حافظه ذخیره سازی

32GB

16/32GB

درگاه میکرو SD

No

Yes

ابعاد

132.4 x 65.5 x 6.7 mm, 115g

142.0 x 72.5 x 8.1mm, 145g

باتری

1,860 mAh

2,800mAh

رنگ

Charcoal Black, Dazzling White, Frosted Gold, Sleek Silver, and Scuba Blue

Charcoal Black, Copper Gold, Electric Blue, Shimmery White

اگر از طراحی زیبا در بخش جلویی آلفا بگذریم؛ قاب قابل جداسازی در پشت، این دستگاه را بیشتر شبیه به گلکسی S5 می‌کند تا نوت ۴. در واقع قاب پشتی نوت ۴ ظاهر و تا حدی حس چرم مانند دارد، در حالی که آلفا در پشت خود از بدنه‌ای پلاستیکی با نقطه‌های بسیار ریز بهره می‌برد که مشابه آن را در گلکسی اس ۵ دیده‌ایم. نمای پشتی دستگاه ظاهری صاف و فلت دارد اما در لبه‌های دستگاه، متوجه خمیده شدن به داخل این قاب پلاستیکی می‌شویم. تلفن جدید و ۴.۷ اینچی سامسونگ قرار است در ۵ رنگ متفاوت عرضه شود که البته برخی از آن‌ها ظاهری بسیار شیک‌تر و قشنگ‌تر از باقی دارند. شما کدام رنگ را بیشتر می‌پسندید؟ دوربین دستگاه ۱۲ مگاپیکسلی است، که احتمالا به خوبی دوربین اس ۵ یا نوت ۴ نیست. سنسور دوربین در بخش بالایی و وسط گوشی هوشمند آلفا جا خوش کرده، و در کنار آن فلش LED و سنسور ضربان قلب سنج دیده می‌شود.

گلکسی آلفا

صفحه نمایش کوچکتر آلفا سبب شده تا رزولوشن 720p  تراکم پیکسلی قابل قبولی را ارائه کند و همه چیز در نهایت وضوح و درخشانی نشان داده شود. صفحه نمایش همچنان از نوع Super AMOLD است و از این بابت کنتراست تصویر بسیار بالا، زاویه‌ی دید وسیع و همچنین مشکی بسیار عمیق را ارائه می‌کند. 

سامسونگ از سنسور اثر انگشتی که برای اولین بار در اس ۵ استفاده کرد، در گلکسی آلفا نیز بهره برده که همین مورد این گوشی را دارای یک مزیت رقابتی در بین گوشی‌های هم رده با آلفا خواهد کرد. تنها نگرانی که برای من درباره این گوشی هوشمند ایجاد می‌شود، باتری 1860 میلی آمپر ساعتی آن است که بعید است بیشتر از یک روز کاری را دوام بیاورد. همچنین برخلاف اکثر تلفن‌های خانواده گلکسی خبری از پشتیبانی از کارت‌های میکرو SD در این دستگاه نیست و اگر نسخه ۳۲ گیگابایت را تهیه کنید، قادر به افزایش حجم ذخیره سازی خارجی دستگاه نخواهید بود.

Galaxy Alpha

آلفا نیز همچون بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند سامسونگ در دو نسخه متفاوت به بازار‌ها می‌آید: نسخه‌ای که از پردازنده اکسینوس 5 همراه با چهار هسته تنظیم بر فرکانس 1.8 گیگاهرتز از نوع Cortex-A15 برای عملکرد‌های سطح بالا و چهار هسته  تنظیم بر فرکانس 1.3 گیگاهرتز از نوع Cortex-A7 که در وظایف کوچکتر فعالیت می‌کند. نسخه دومی آن از پردازنده ۴ هسته‌ای Snapdragon 801 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند.  هر دو انتخاب شما با ۲ گیگابایت حافظه رم همراه خواهد بود. راهبرد و سیاست سامسونگ در این موراد را پیش از نیز دیده بودیم؛ سامسونگ قصد دارد مدل مجهز به اکسینوس را در کره و دیگر کشور‌های هدف و آسیای عرضه کند، در حالی که نسخه Snapdragon به کشور‌های مثل ایالات متحده و اروپا خواهد رفت و در این بازار‌ها عرضه خواهد شد.

از نظر نرم‌افزاری نیز تفاوتی بین گلکسی آلفا با گلکسی اس ۵ نخواهد بود هر دو تلفن از اندروید کیت‌کت به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز بهره خواهند برد.

اگر بخواهیم ریز بین باشیم ظاهر آشنای آلفا ما را به یاد نسخه مینی اس ۵ می‌اندازد، البته با مشخصات بهتر و مسلما طراحی پیشرفته‌ و زیبا‌تر. در هر حال سامسونگ هنوز درباره قیمت دستگاه صحبتی نکرده (نسبت به کشور‌ها و اوپراتور‌های مختلف متغیر است) اما احتمال گران‌تر بودن آن نسبت به مینی‌های دیگر رقبا وجود دارد. اگر سامسونگ تصمیم به عرضه این محصول با قیمتی رقباتی و مناسب کند، قطعا آلفا پتانسیل تبدیل شدن به یکی از پر فروش‌ترین گوشی‌‌های بازار را خواهد داشت.

Galaxy Alpha

گلکسی آلفا خوش دست و خوش ساخت است، لبه‌های فلزی زیبایی خاصی به این دستگاه افزوده اما هنوز پوشش پشتی پلاستیکی است. براساس تصاویری که از آیفون ۶ به بیرون درز کرده، این تلفن همچون نسل قبل تماما فلزی خواهد بود از این جنبه آلفا هنوز توان رقابت با آیفون ۶ را نخواهد داشت. از طرفی آلفا به یک پردازنده‌ی نه چندان قدرتمند مجهز شه و این در حالی است که آیفون ۶ با A8، پردازنده‌ی ۶۴ بیتی جدید اپل همراه خواهد بود. پردازنده‌ای که جانشین A7 خواهد شد. هنوز در دنیای اندروید رقیب درست و حسابی برای A7 پیدا نشده است. حال اگر A8 نیز به خوبی A7 عمل کند آن‌وقت کار برای رقبا دشوار خواهد شد. به هر حال باید صبر کنیم و ببینیم آلفا در مقابل مینی‌های اندرویدی و آیفون ۶ چطور عمل خواهد کرد.

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات