آیا سامسونگ به مسیر صحیح طراحی بازگشته است؟

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تحول نوین سامسونگ از زمان معرفی گلکسی آلفا آغاز شد. سامسونگ پس از سال‌ها شنیدن گلایه‌ها از جنس نچسب و حس ناخوشایند گوشی‌های گلکسی پلاستیکی خود، سرانجام با معرفی فریم فلزی در گلکسی آلفا طی تابستان امسال به این قائله خاتمه داد. این سبک و سیاق را دیشب در گلکسی نوت ۴ و گلکسی نوت اج نیز شاهد بودیم. این طراحی بعنوان رویکردی جدید با حفظ استایل کلاسیک سامسونگ تعبیر می‌شود.
تبلیغات

شب گذشته سامسونگ سرانجام از گلکسی نوت ۴ پرده برداشت و در کنار آن حاضران را با رونمایی از گلکسی نوت اج متعجب ساخت. این دو دستگاه در کنار گلکسی آلفا نمایانگر خط سیر جدید طراحی سامسونگ در ایجاد کیفیت ساختی برتر هستند. سامسونگ سال‌هاست در خصوص اهمیت طراحی صنعتی سخن سرایی می‌کند. درست همانند کمپانی هم‌میهن خود یعنی ال‌جی، این شرکت نیز پیغام "نوآوری‌های معنادار و غنی" خود را در اغلب مواقع به حرکت در راستای افزودن هرچه بیشتر پیچیدگی‌های تکنولوژیک در جهت منافع خود تعبیر می‌کرده است. معرفی Galaxy Gear از سر هیجان و عجله، یک نمونه‌ی بارز این رویکرد بی بند و بار گجت‌سازی بود. رویکردی که در بطن آن تصور می‌شد از هر چیزی که تعداد و مدل‌های بیشتری ایجاد شود در نهایت شاهد بهترین نتیجه از مجموع تمام آن‌ها خواهیم بود. تا همین شش ماه پیش هم سامسونگ همچنان به استراتژی قدیمی خود برای غرق کردن محصولات در ویژگی‌ها و غفلت از طراحی و بهبود کیفیت پایبند بود در حالی که سخن از بازگشت به پایه‌ها در گلکسی اس 5 سر می‌داد. مساله این نیست که گلکسی اس 5 از یک طراحی به یاد ماندنی برخوردار است یا نه، اما مسلما بخاطر ایرادهایی که به آن گرفته شد به یاد ماندنی خواهد بود.

تغییر بنیادی که امروز روی داده، تغییر جنس موادی است که سامسونگ برای تولید دستگاه‌های خود از آن بهره خواهد گرفت. طرح فلز حاشیه‌ی دستگاه‌های گلکسی که از سال‌ها پیش فریم این دستگاه‌ها را شکل داده بود سرانجام واقعی شد. جالب است بدانید تفاوتی که این تغییر به نظر کوچک ایجاد می‌کند بسیار عظیم و غیرقابل چشم‌پوشی است. هنوز مانده تا شخصا طراحی جدید سامسونگ را در دست بگیرم! اما بر اساس گزارش‌های بدست آمده و نگاه‌های نزدیک، طراحی جدید و حس القا شده توسط آن بسیار منسجم و با اصالت می‌نماید. قسمت جلویی و پشتی دستگاه به شکل جذابی با یکدیگر هماهنگ شده و پیوند خورده است. کلید پاور گلکسی نوت کاملا قابل لمس و پاسخگو بوده بدون آنکه ذره‌ای حالت ناپایدار یا نوخوشایند منتقل کند و گوشه‌های فلزی دستگاه کاملا حس مناسبی را منتقل می‌کنند. بدنه‌ی پشتی با جنس مناسب خود نه تنها حالت یک کالای با کیفیت و لوکس را به نوت ۴ و گلکسی آلفا داده، بلکه معایت پوشش فلزی نظیر عدم امکان تعویض باتری، دشواری و هزینه بالای تولید و حس سرد فلز را نیز با خود به همراه ندارد.

گلکسی نوت ۴ از نظر ساختار همان رویه‌ی به کار گرفته شده در گلکسی آلفا را دنبال کرده و بخش حاشیه‌ای پلاستیکی را با فریم تمام فلزی جایگزین ساخته تا استحکام و کیفیت بالاتری به آن ببخشد. بنابراین احتمالا گلکسی نوت ۴ موفق خواهد شد تا حدود زیادی ذهنیت بد موجود در خصوص جنس مواد به کار رفته در تولید دستگاه‌های سامسونگ را با تغییر روبرو سازد. حاشیه‌ی اندک صفحه‌نمایش در حدی تعیین شده که بیشترین فضا را به نیازهای کاربر اختصاص دهد و در عین حال موجب آسیب‌پذیری بیش از اندازه‌ی دستگاه نیز نباشد. بنابراین شاید زمان آن فرا رسیده باشد که با دیده‌ی دیگری به محصول جدید سامسونگ نگریسته و طراحی آن را با دقت بیشتری مورد تحلیل قرار دهیم. سامسونگ همچنان به بدنه‌ی تمام فلزی اعتقاد ندارد و همواره بدنبال راه‌های جایگزین گشته است. بدنه‌ی فلزی با وجود کیفیت ساخت جذاب و لوکس، موجب مجموعه‌ای از سازش‌ها خواهد شد که سامسونگ حاضر به پذیرش آن‌ها نخواهد بود. البته هزینه تولید بدنه‌ی فلزی نیز بسیار بالاتر از بدنه‌ پلاستیکی است و مهم‌تر از آن اینکه پروسه‌ی تولید آن هم پیچیده‌تر است. اما به هر حال با حضور فلز بعنوان ماده‌ی سازنده‌ی چارچوب و نیز پنل پشتی که به خوبی و با جنسی دلنشین طراحی شده، گلکسی نوت ۴ از استاندارد ساخت به مراتب بالاتری نسبت به پلاستیکی‌های موجود در بازار تبعیت خواهد کرد.

در دورانی که مردم بیشتر وقت خود را بیش از هر دستگاه یا حتی شخص دیگری با گوشی هوشمند خود سپری می‌کنند، طراحی متوسط و میانه دیگر قابل قبول نخواهد بود. سازندگان گوشی‌های هوشمند موظف هستند دستگاه‌هایی تولید کنند که کاربران احساس راحتی عمیق و رضایت از گوشی خود را به خوبی حس کنند. هیچ‌کس دوست ندارد صبح که از خواب بیدار می‌شود یک تکه‌ی پلاستیکی نچسب از تکنولوژی را در کنار خود ببیند و روز خود را با آن آغاز کند. سامسونگ همیشه بر این مسئله واقف بوده، اما اکنون به تازگی بالاخره برداشتن قدم‌های حیاتی برای به کار گیری مواد بهتر در راستای بهبود طراحی را آغاز کرده است. نتیجه‌ی این رویکرد و اقدامات که در شکل و شمایل دستگاه‌های جدید این شرکت تجلی یافته، بطور قطع یک موفقیت روشن بوده است.

سراب طراحی خوب سامسونگ سرانجام در حال بدل شدن به واقعیت است

 به همان میزان که این ارتقا می‌تواند برای کاربران گلکسی‌های فلزی جدید سامسونگ، نو، دلچسب و ملموس باشد، به همان اندازه نیز این حرکت را می‌توان ادامه‌ای در راستای آنچه که سامسونگ تمام مدت در حال انجام آن بوده قلمداد کرد. Galaxy Gear اگرچه با موانعی همچون طراحی نه چندان مناسب و تصمیمات بد نرم‌افزاری همراه بود اما از نظر کیفیت ساخت از همین استیل ضد زنگ در ساختار خود بهره می‌برد و ساختاری بادوام را ارائه کرده بود. سال جاری میلادی شاهد رونمایی دستبند زیبای Gear Fit و نمایش Gear S در کنار گلکسی نوت‌های ارائه شده در IFA بود. بنابراین می‌دانیم که سامسونگ استفاده از مواد تولیدی بهتر در محصولات خود را آغاز کرده و سرانجام فاکتور کیفیت و طراحی را در بخش سخت‌افزار به شیوه‌ای صحیح جدی گرفته است. در قسمت نرم‌افزار نیز همچنان باید منتظر ماند و دید در گلکسی نوت ۴ تا چه میزان با بهبود و کارایی‌های جدید که در عین حال کاربری ساده و دلچسبی داشته باشند مواجه خواهیم شد.

سامسونگ همچنین عملکرد خود را در سرمایه‌گذاری بر روی رهبری تکنولوژیکی بهبود بخشیده و برای اولین بار در یک محصول نهایی و پرچمدار از صفحه‌نمایش خمیده‌ی AMOLED استفاده کرده است. دو محصول جدید سامسونگ یعنی ساعت هوشمند Gear S و فبلت Galaxy Note 4 Edge اولین دستگاه‌های سامسونگ هستند که کاربردی عملی در استفاده از صفحه‌نمایش خمیده پیدا کرده‌اند. این تکنولوژی در حالی در نوت ۴ استفاده شده که رزولوشن صفحه‌نمایش این دستگاه نیز تا سطح QHD افزایش یافته تا شانه به شانه‌ی ال‌جی با محصول جی۳ و چند محصول دیگر از دیگر تولیدکنندگان در مسیر خود پیشتاز باشد. بنابراین به نظر می‌رسد سامسونگ به این زودی‌ها قصد ندارد رقابت در زمینه‌ی مشخصات فنی را رها کند، اما شیوه‌ای که برای بهره بردن از منابع و دارایی‌های خود برگزیده نسبت به قبل هوشمندانه‌تر به نظر می‌رسد.

شاید باعث تعجب شما باشد که بدانید سامسونگ می‌گوید آن جنس بدنه‌ی پلاستیکی که حس ارزان بودن را منتقل می‌کرد چندان هم برای این شرکت ارزان تمام نمی‌شود و تکنولوژی تولید آن برای سامسونگ هزینه‌ای گزاف در بر داشت. بر همین اساس بسیار بعید است که حرکت به سمت فریم‌های فلزی هزینه‌ی تولید دستگاه‌های سامسونگ را چندان تحت تاثیر قرار دهد هرچند که از جنبه‌ی کیفیت و دلچسب بودن بهبود بسیار قابل توجهی را بر روی این دستگاه‌ها ایجاد کرده است.

بهترین جنبه‌ی این مساله از این قرار است که به نظر می‌رسد سامسونگ به دنبال کردن همین مسیر طراحی و تولید متعهد شده و این مورد نیز یکی دیگر از آزمایش‌های کره‌ای‌ها تنها بر روی یک دستگاه به شمار نمی‌رود. سامسونگ به خوبی می‌داند که تنها راه برای جان سالم به در بردن از یورش تولید کنندگان چینی، تولید چیزی است که این شرکت‌ها قادر به ساخت آن نبوده یا مایل نیستند به آن روی خوش نشان دهند. با توجه به این موضوع که مشخصات فنی دیگر همچون گذشته اصلی‌ترین فاکتور در فروش نبوده و سامسونگ چندین بار بصورت پشت سر هم در ایجاد تمایز نرم‌افزاری با شکست مواجه شده، زمان آن فرا رسیده بود که به فاکتورهای دیگری نظیر طراحی و کیفیت سخت‌افزاری و تجربه‌ی کاربری نگاه تازه‌ای شود. سامسونگ همچنان هم شاهکارهایی در هنر تکنولوژی مدرن تولید نمی‌کند اما آنچه که اخیرا نسبت به ساخت آن مبادرت ورزیده، در سطح جذابیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به هر زمان دیگر در تاریخ فعالیت این شرکت قرار می‌گیرد. حال باید منتظر ماند و دید استقبال کاربران در کنار بررسی‌ها و نقدهای آتی در خصوص دستگاه‌های جدید سامسونگ چه نکاتی در بر خواهد داشت.

نظر شما در خصوص رویکرد جدید سامسونگ چیست؟ آیا تصور می کنید این شرکت موفق خواهد شد رضایت کلی کاربران را با محصولات جدید خود بدست آورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات