نگاه نزدیک زومیت به اکسپریا زد 3 سونی (Xperia Z3)

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
پس از ۶ ماه از زمان معرفی اکسپریا Z2، سونی روز گذشته و در کنفرانس اختصاصی خود در برلین از تلفن پرچمدار جدیدش با نام Xperia Z3 رونمایی کرد. اکسپریا زد ۳ در واقع تکامل طراحی دو ساله سونی است، طراحی که حالا به کمال رسیده و هرچند از نظر ظاهری شبیه به نسل قبل است، اما تغییرات جزیی ایجاد شده در آن، تاثیر بسیار زیادی در ارگونومی آن داشته است. در ادامه نگاهی نزدیک و دقیق به این محصول جدید سونی خواهید انداخت. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

از نظر ظاهری اکسپریا Z3 بسیار شبیه به Z2 است و در نگاه اول به سادگی نمی‌توان تفاوتی بین این دو محصول قائل شد. اما وقتی تلفن را در دست گرفتم بالافاصه متوجه شدم که دیگر از آن بدنه‌ی خشک و تیز که در زد ۲ شاهد آن بودم خبری نیست. سونی با باریک‌ نمودن بدنه‌ی تلفن و همچنین انحنا بخشیدن به لبه‌ها ارگونومی تلفن را به شکل محسوسی بهبود بخشیده. حالا در دست گرفتن تلفن به مراتب لذت‌بخش‌تر از نسل قبلی شده و تلفن با وجود اینکه ابعاد کلی‌اش نسبت به نسل قبل تغییری چندانی نکرده، در دست کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

سونی ظرفیت باتری Z3 را از ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت در Z2 به ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش داده است تا بتواند نه تنها ضخامت بدنه‌ی دستگاه را کاهش دهد بلکه وزن آن را نیز از ۱۶۳ گرم نسل قبلی به ۱۵۲ گرم برساند. کاهش وزن خودش تاثیری زیادی در بهبود ارگونومی Z3 داشته است.

سونی در بخش طراحی رویه خاصی را همچون سامسونگ پیش گرفته و پرچم‌دارانی با ظاهری بسیار مشابه را به بازار عرضه می‌کند. بدنه زد ۳ از آلومینیوم و شیشه تشکیل شده که نسبت به نسل قبل با ظاهری یک دست‌تر خودنمایی می‌کند و می‌توان حداقل در این بخش پیشرفتی برای سونی قائل شد.

مشخصات شاخص پرچم‌دار نیمه‌دوم سونی، اکسپریا Z3:

  • صفحه نمایش ۵.۲ اینچ با رزولوشن 1080p
  • پردازنده ۴ هسته‌ای Snapdragon 801 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز
  • ۳ گیگابایت حافظه رم
  • دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی
  • شاسی آلومینومی و بدنه‌ی شیشه‌ای
  • باتری با ظرفیت ۲۱۰۰ میلی‌ آمپر ساعت
  • ضد آب و ضد گرد و غبار
  • ابعاد 146 در 72 در 7.3 میلی‌متر
  • وزن ۱۵۲ گرم

تفاوت فاحشی که زد ۳ با زد ۲ دارد، گوشی‌های این دستگاه است که این بار از نوعی نایلون در آن استفاده شده تا اگر ناگهان گوشی از دست شما رها شد نگران آسیب دیدن کنار‌های آن نباشید. در ظاهر جدید سونی کنار‌ه‌ها را خمیده‌تر کرده تا به زیبایی و البته خوش دست بودن دستگاه افزوده شود.

اگر از طراحی یکنواخت محصولات سونی بگذریم می‌رسیم به مشخصات یکنواختی که سونی در این محصول استفاده کرده است. زد ۳ در برابر آب و گرد و غبار همچون زد ۲ مقاوم است و توانسته مجوز IP65/68 را اخذ کند. زد ۳ سونی از یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچ با رزولوشن 1080p بهره می برد که دقیقا شبیه به همان پنل و صفحه نمایش استفاده شده در زد ۲ سونی است. با اینحال به گفته سونی پنل این دستگاه کنتراست بهبود یافته‌ای را در برابر نور مستقیم آفتاب، ارائه می‌کند. در واقع سونی قصد نداشته با بالا بردن رزولوشن صفحه نمایش به مصرف باتری این دستگاه لطمه بزند.

Xperia Z3 Sony

صفحه نمایش این محصول دارای یک حافظه جداگانه است، پس زمانی که این صفحه مجبور نیست، رفرش نخواهد شد، تا بدین طریق افزایش عمر باتری دستگاه را شاهد باشیم. بهبود‌هایی که در Snapdragon 801 نیز اتفاق افتاده، به کمک باتری 3100 میلی آمپر ساعت (۱۰۰ میلی آمپر بر ساعت کمتر از زد ۲) این گوشی هوشمند خواهد آمد.

دوربین تغییری نداشته و از همان سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی در آن استفاده شده است، گرچه سونی می‌گوید این دوربین در نور کم عملکرد بهتری نسبت به زد ۲ خواهد داشت.

زد ۳ اندروید ۴.۴ کیت‌کت را اجرا می‌کند و از نرم‌افزار‌های پیش‌فرض سونی نیز مثل همیشه بهره‌مند است. لنز واید ۲۵ میلی‌متری از سری G و محدودیت تنظیمات بیشتر ISO در 12,800 نیز برای این دستگاه یک دستاورد در بخش دوربین محسوب می‌شود. تکنولوژی جدید "Intelligent Active Mode" در زمان گرفتن ویدیو‌ها به ثبات و عدم لرزش دیجیتال کمک شایانی خواهد کرد. دوربین جلویی تنها ۲ مگاپیکسل است و از حالت جدید "Face In" بهره می‌برد. همچنین ویژگی "AR fun" وجود دارد که در اضافه کردن افکت‌های 3D AR به فریم‌ها و حالت Multi-Camera کمک می‌کند. برای اظهار نظر در باره‌ی دوربین Z3 باید تا بررسی تخصصی زومیت منتظر بمانیم.

زد ۳ به پخش صدای بسیار با کیفیتی مجهز شده و از موتور DSEE HX استفاده می‌کند که مانع از کاهش کیفیت پخش صدا‌ها خواهد شد. راستش را بخواهید در شلوغی غرفه سونی قادر به آزمایش اسپیکرها هم نبودم اما سونی ادعا می‌کند که کیفیت صدا در Z3 نسبت به Z2 بهبود یافته است.

Xperia Z3

در نهایت باید از ویژگی صحبت کنیم که سونی در مراسم رونمایی زیاد بر روی آن مانور داد و آن قابلیت بازی از راه دور با پلی استیشن ۴ از طریق تمامی گجت‌های خانواده زد ۳ است. در کنترلر‌های جدید پلی استیشن ۴ می‌توانید گوشی هوشمند زد ۳ را به آن متصل کنید و از بازی کردن نهایت لذت را ببرید. ویژگی ریموت پلی یا همان بازی از راه دور احتمالا تا ماه نوامبر اجرایی نخواهد شد و برای استفاده از این ویژگی باید تا کمی بعد از عرضه زد ۳ به انتظار بنشینید.

زد ۳ پرچم‌دار نیمه دوم ۲۰۱۴ سونی است که با پیشرفت‌هایی در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار است از پاییز امسال به بازار‌های جهانی عرضه شود. اما نظر شما در مورد این گوشی هوشمند ساخته شده توسط شرکت سونی چیست؟ آیا توقع دیگری از سونی داشتید یا اینکه زد ۳ را لایق پرچم داری نیم سال دوم ۲۰۱۴ می‌دانید؟ در بخش نظرات مثل همیشه ما را همراهی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات