پس از ۷ سال، ساخت و توسعه بازی چندنفره آنلاین تایتان توسط بلیزارد متوقف شد

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بلیزارد که همه آن را برای ساخت و توسعه‌ی بازی‌هایی مانند وارکرفت و استارکرفت می‌شناسند٬ طی بیانیه‌ای رسمی از سوی مایک مورهایم٬ رئیس شرکت اعلام داشت که پروژه‌ی ساخت بازی نسل بعد تایتان٬ که یک عنوان چندنفره‌ی آنلاین وسیع (MMO) بود٬ بعد از ۷ سال طی کردن مراحل ساخت٬ به نتیجه نرسیده و کنسل شد. در ادامه با زومیت و جزییات خبر همراه باشید.
تبلیغات

مورهایم در مصاحبه‌ای که با سایت پولیگان داشت٬ این خبر مهم را اعلام کرد و افزود:

ما دنیای وارکرفت را ساخته بودیم و حس اعتماد به نفس قوی راجب ساخت و توسعه‌ی عناوین چند نفره آنلاین داشتیم. ما به خوبی توانایی ساخت یک چنین بازی‌هایی را در خود می‌بینیم. بنابراین ما یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌هایی که می‌توانید تصور کنید را شروع کردیم٬ اما نتیجه آن چیزی که می‌خواستیم نشد. ما چیز سرگرم‌کننده‌ای در این بازی ندیدیم٬ هیچ شور و اشتیاقی در بازی مشاهده نکردیم. مدت‌ها بود که دور هم جمع می‌شدیم٬ صحبت می‌کردیم و کارها را ارزیابی می‌کردیم. این ارزیابی‌ها نهایتا به یک جواب برای این‌که آیا این چیزی هست که ما واقعا انتظارش را داریم‌ ؟ جواب سوال «نه» بود‌! 
Blizzard Titan Concept arts 4

تایتان٬ سال‌هاست که در حداقل سکوت رسانه‌ای توسط شرکت بلیزارد در دست ساخت بود و حتی در طی این ۷ سال٬ بلیزارد هیچ رونمایی رسمی از آن نکرد و بر اساس شایعات و افشا شدن اطلاعاتی٬ ساخت آن تایید شد و خود شرکت بلیزارد هم در دسامبر سال ۲۰۱۰ طی خبری نه چندان بلند و پر سر و صدا٬ اعلام داشت که بر روی پروژه‌ای به اسم تایتان کار می‌کنند که هنوز در مراحل توسعه‌ی اولیه به سر می‌برد.

Blizzard Titan Concept arts 2

اما امروز بلیزارد رسما و بدون هیچ‌گونه شک و شبه‌ای٬ اعلام کرد که این بازی به کل کنسل شده و شرکت دیگر با این پروژه کاری نخواهد داشت. این در حالی است که آگوست ۲۰۱۳ نیز بلیزارد اطلاعاتی که در مورد پروژه در سایت خود درج کرده بود را حذف کرد. این کار بلیزارد نشان می‌داد که تصمیم فعلی٬ مربوط به زمان حال نیست و مدت‌ها است که بلیزارد تصمیم به کنسل کردن تایتان دارد.

دارا بودن دانش این‌که بدانیم کی و چطور از کاری دست بکشیم بسیار مهم است.

کریس متزن٬ قائم مقام ارشد بخش توسعه‌ داستان و فرانچایز شرکت بلیزارد٬ تصمیم به کنسل شدن تایتان را یک عمل «مشقت‌بار» ذکر کرد. مایک مورهایم هم سختی این تصمیم را تایید کرد و گفت این کار بسیار بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. اما در هر صورت٬ این تصمیمات از قبل گرفته شده و نتیجه‌ی این تصمیم به طور حتم مثبت خواهد بود.

Blizzard Titan Concept arts 3

کریس متزن در ادامه می‌گوید: 

این بسیار سخت بود که ما ماجراجویی‌های وارکرفت را کنسل کردیم٬ بسیار سخت بود که قبلا پروژه‌ی «استارکرفت گوست» را کنسل کردیم٬ ولی نتیجه‌ی این تصمیمات همیشه محصولات برتر و با کیفیت است. دارا بودن دانش این‌که بدانیم کی و چطور از کاری دست بکشیم بسیار مهم است. ما چشم‌اندازها و هدف‌هایی که داشتیم رو از دست داده بودیم و حسابی در بین شاخ و برگ‌های پروژه گم شده بودیم. ما همیشه خود را یک قدم عقب‌تر می‌دیدیم و مدام ارزیابی و فکر می‌کردیم که چرا یک‌ چنین اتفاقی باید همین اول راه بیوفتد.ما دنیای وارکرفت را ساخته بودیم و حس اعتماد به نفس قوی راجب ساخت و توسعه‌ی عناوین چند نفره آنلاین داشتیم. ما به خوبی توانایی ساخت یک چنین بازی‌هایی را در خود می‌بینیم.

با این‌که تایتان کنسل شد٬ اما مایک مورهایم می‌گوید به هیچ‌وجه ساخت یک بازی «چند نفره آنلاین وسیع» دیگر در بلیزارد غیرممکن نیست.

ما هیچ‌وقت به ساخت یک بازی با این سبک «نه» نخواهیم گفت٬ اما در حال حاضر و در این موقعیت فعلا جایی برای فکر به این قضیه نیست.

بلیزارد هم‌چنان از عنوان بزرگ دنیای وارکرفت٬ در حالی که ده سال از عرضه‌ی آن می‌گذرد٬ پشتیبانی خواهد کرد و طبق گفته‌ی مایک متزن٬ امیدوار هستند که این پشتیبانی تا ابد دوام بیاورد.

Blizzard Titan Concept arts 5

انتهای ماه می سال پیش بود که بلیزارد تایید کرد تایتان مراحل تغییرات بزرگ در طراحی و تکنولوژی را طی می‌کند. بعد از آن در انتهای تابستان سال پیش٬ مایک مورهایم اعلام داشت شرکت اکتیویژن بلیزارد شاید تایتان بر پایه اشتراک‌گیری مانند وارکرفت نباشد و یا حتی اصلا یک بازی «چند نفره آنلاین وسیع» نیز نباشد.

تایتان بعد از ۷ سال ساخت و توسعه کنسل شد. بلیزارد همیشه در ساخت بازی‌های خود وسواس شدیدی داشته و هر پروژه‌ی آن سال‌ها به طول می‌انجامد تا به مرحله‌ی عرضه برسد. برای مثال عنوان دیابلو ۳ به مدت ۱۲ سال در دست ساخت بود و چند بار در حین ساخت٬ تیم سازنده و حتی خود بازی به کل دچار تغییرات شد که در انتها آن چیزی که بلیزارد انتظارش را داشت به مرحله‌ی معرفی و عرضه رسید.

نظر شما در مورد این تصمیم بلیزارد چیست ؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات