سونی برای افزایش سودآوری تمرکز خود را بر روی بازار گوشی‌های رده‌بالا افزایش می‌دهد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
آخرین دستگاه‌های پرچمدار ارائه شده توسط سونی یعنی اکسپریا زد ۳ و اکسپریا زد ۳ کامپکت موفق شدند رقابت را در برخی حیطه‌ها (نظیر عمر باتری) به مرحله‌ی بالاتری ارتقا دهند. حال به نظر می‌رسد سونی تصمیم گرفته تمرکز خود بر روی پرچمداران آینده‌اش را از قبل هم بیشتر کند.
تبلیغات

بنا بر گزارش منابع تایوانی، سونی از این پس تاکید اصلی خود را بر روی گوشی‌های رده بالای خود قرار خواهد داد و با کاهش تمرکز بر بخش میان‌رده و پایین‌رده، تلاش می‌کند درمانی برای آمارهای نه چندان رضایت بخش بازار موبایل این شرکت پیدا کند. همچنین گزارش می‌شود که احتمالا سونی هم‌اکنون توسعه‌ی تعدادی از دستگاه‌های میان رده و پایین رده‌ی خود را در راستای این تصمیم متوقف کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که این تولیدکننده‌ی مطرح ژاپنی انتظارات فروش خود را در سال مالی 2014 از 50 میلیون واحد به 43 میلیون دستگاه کاهش داده است.

مسلما این مساله بدین معنا خواهد بود که بجای انواع و اقسام دستگاه‌های نه‌چندان ارزشمند و خاص، می‌توان از این پس انتظار عرضه‌ی گوشی‌های کامل‌تر و تاثیرگذارتری را در قسمت مقرون به‌صرفه از سونی داشت. البته در هر حال این تصمیم موجب آسیب رسیدن به شرکای تامین کننده‌ی سونی خواهد شد که از این پس سطح کمتری سفارش قطعات از این شرکت دریافت خواهند کرد.

دلیل اصلی که برای این اقدام می‌توان یافت، احتمالا تشدید رقابت و فشارهای وارده از سوی تولیدکنندگان شناخته شده و گمنام چینی برای تسخیر بازارها است که با ارائه‌ی دستگاه‌های ارزان قیمت و در عین حال قدرتمند خود، جایگاهی که سونی به سختی در دستگاه‌های غیرپرچمدار بدست آورده بود را اشغال کرده‌اند. به نظر می‌رسد ارائه‌ی قدرت و ویژگی‌های بیشتر در مقابل سطح قیمت کمتر که چینی‌ها در آن خبره هستند آسیب شدیدی به کسب و کار سونی در این قسمت از بازار وارد ساخته است. سونی نه از نظر تعداد دستگاه‌های فروخته شده و نه از نظر سطح درآمد در میان تولیدکنندگان برتر قرار ندارد و رقابت در بازار هم روز به روز دشوارتر می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد رهبران بازار گوشی‌های هوشمند یعنی اپل و سامسونگ در بالای این زنجیره به شکلی دست نیافتنی جا خوش کرده‌اند.

سونی هم‌اکنون برای تولید دستگاه‌های میان رده با قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب در سال آینده برنامه‌ریزی کرده که قابلیت رقابت و نقطه قوت با ارزشی در مقابل رقبا برای این شرکت ایجاد می‌کند. همچنین سونی تصمیم گرفته توسعه‌ی بروزرسانی‌های جدید را برای برخی میان‌رده‌های قدیمی خود متوقف سازد. این مورد می‌تواند روشن‌ترین مدرک برای تغییرات داخلی این شرکت به شمار رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات