اطلاعات بخش پردازشگر گرافیکی A8 فاش شد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
اپل در کنفرانس معرفی آیفون‌های جدید خود از پردازنده‌ی ۶۴ بیتی جدید خود با نام A8 رونمایی کرد و گفت که بخش پردازنده‌ی گرافیکی از این SoC نسبت به نسل قبل تا ۵۰ درصد بازده‌ی بالاتری را ارائه می‌کند. اما اپل تا به امروز اطلاعات بیشتری در باره بخش‌های مختلف این سیستم-روی-یک-چیپ منتشر نکرده است. روز گذشته بنچمارک‌هایی از این SoC فاش شده است که سرنخ‌هایی در باره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی آن در اختیار ما قرار می‌دهد. در ادامه‌ی مطلب همراه زومیت باشید.
تبلیغات

کم کم اولین بنچمارک‌های غیررسمی از آیفون۶ منتشر می‌شوند. یکی از اولین تست‌هایی که گفته می‌شود بر روی این گوشی انجام شده، بنچمارک Basemark X Suite است که در آن اطلاعات پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) آیفون ۶ فاش شده است.

آیفون ۶ از  سیستم-روی-یک-چیپ A8 بهره می‌برد که دارای CPU با ۲ هسته‌ ۱.۴ گیگاهرتزی است. اما هنوز اطلاعات رسمی در باره‌ی GPU یا واحد پردازش گرافیکی آن در دست نیست. پیش از این شایعه شده بود که A8 از پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6650 بهره خواهد بود، پردازنده‌ی که قرار بود جایگزین پردازنده‌ی PowerVR G6430 شود که در آیفون 5s بکار گرفته شده بود.

اما براساس امتیازی که از آیفون ۶ در Basemark X ثبت شده است می‌توان حدس زد که A8 به پردازنده‌ی گرافیکی نسبتا ضعیف‌تر PowerVR G6630 مجهز شده است نه GX6650.

اگر این اطلاعات صحیح باشند و با استناد به این بنچمارک٬ نمی‌توان انتظار داشت که واحد گرافیکی آیفون۶ برخلاف چیزی که قبلا انتظار می‌رفت٬ عملکرد طوفانی از خود ارائه دهد. در مثالی دیگر از رقبای این گوشی٬ می‌توان به سامسونگ گلکسی اس ۵ اشاره کرد که در تستی مشابه به امتیاز 23501 رسیده است. این در حالی‌است که اس۵ از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 330 و صفحه نمایش فول اچ‌دی بهره می‌برد.

Apple

این اطلاعات هنوز رسمی نیستند و باید انتظار بنچمارک‌های رسمی از آیفون‌ها را بکشیم. اپل با معرفی A7 نشان داد که در طراحی SoC به مقام استادی رسیده است و حال باید دید که موفقیت A7 در A8 نیز تکرار خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات