منظور از همگرایی در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت چیست؟

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌های اجرایی مکایکروسافت، در طی یک سال گذشته بصورت مداوم در حال تقلا برای توضیح دادن مسیر حرکت سیستم‌عامل ویندوز که اصلی‌ترین محصول این کمپانی است بوده‌اند. با وجود اظهار نظرهای اخیر مدیرعامل این شرکت در طی ارائه‌ی گزارش‌های سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی، این مساله هنوز هم با ابهام‌هایی روبرو است.
تبلیغات

 ساتیا نادلا به گزارشگران و تحلیلگرانی که گزارش وی را دنبال می‌کردند اعلام کرد که این شرکت تلاش دارد ضمن ادغام هر سه نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز، نسخه‌ی بعدی این نرم‌افزار سیستمی را بصورت یک سیستم‌عامل واحد همگرا برای تمامی اندازه‌های صفحه‌نمایش ارائه کند. 

اولین مساله‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این سوال خواهد بود که آیا صحبت‌های نادلا بدین معناست که یک سیستم‌عامل ویندوز بر روی گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های شخصی، تبلت‌ها و کنسول بازی اجرا خواهد شد؟ چنین چیزی در حقیقت صحیح نیست. در قسمت بعدی گزارش مالی، نادلا تلاش کرد به بیان واضح منظور خود بپردازد اما انبوه تیترهای خبرگزاری‌ها امکان انعکاس مفهوم صحیح صحبت‌های وی را فراهم نکرد. پس اجازه دهید بصورت خلاصه بگوییم مفهوم «یک ویندوز» به چه معنا خواهد بود.

۱ -یک تیم توسعه‌ی واحد بر روی تمام نسخه های ویندوز کار خواهد کرد. این تیم از تاریخ جولای 2013، یعنی زمانی که مایکروسافت گروه «سیستم‌عامل متحد» را تحت هدایت تری میسن ایجاد کرد در حال کار بوده است. این تیم بصورت یکپارچه بر روی ویندوز فون، ویندوز تعبیه شده، ویندوز (برای سیستم‌های شخصی، لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها) و سیستم‌عامل اکس باکس وان کار خواهد کرد.

۲ - هسته‌ی واحد برای نسخه‌های مختلف. ویندوز فون، ویندوز 8، ویندوز RT، و ویندوز سرور همگی بر پایه‌ی هسته‌ای واحد که با نام هسته‌ی NT شناخته می‌شود توسعه یافته‌اند. به دلیل رویکرد معماری چند لایه‌ی مایکروسافت، هر نسخه از سیستم‌عامل ویندوز بر مبنای این هسته، اما با استفاده از ابزارهای بالا دستی متفاوتی ساخته شده‌اند تا کارایی مناسب را بر روی فرم‌فکتور، سخت‌افزار و کاربرد هدف خود ارائه کنند.

۳ - یک استور واحد و مدل تجاری بر بستر تمامی پلتفرم‌ها. مایکروسافت طی یک سال گذشته، قدم‌هایی را در راستای یکی کردن ویندوز استور و ویندوز فون استور برداشته است. در هر حال هنوز راه زیادی برای طی کردن باقی مانده تا هدف نهایی مایکروسافت در این بخش محقق شود. هدف نهایی ردموندی‌ها برای مرکز نرم‌افزاری ویندوز، ایجاد یک فروشگاه واحد برای پوشش دادن تمامی پلتفرم‌هاست. نسخه‌ی اصلی بعدی هر دو سیستم‌عامل ویندوز و ویندوز فون که اسم رمز «آستانه» را بر دوش می‌کشند، ممکن است همان جایی باشد که شاهد استفاده از یک استور واحد خواهیم بود. هنوز نظری در خصوص اینکه چه زمانی اپلیکیشن‌های اکس‌باکس به این استور افزوده خواهد شد نداریم.

۴ - یک پلتفرم توسعه‌ی واحد. مسئولان مایکروسافت سال‌هاست چنین وعده می‌دهند که سرانجام روزی، توسعه‌دهندگان با یک بار نوشتن برنامه‌ها، امکان اجرای آن‌ بر روی تمام نسخه‌های مختلف ویندوز را خواهند یافت. برای رسیدن به این دستاورد، مایکروسافت تلاش دارد تا جای ممکن به یکسان سازی مجموعه‌ی پایه‌ای رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) و ابزارهای توسعه‌ بپردازد تا بالاخره امکان تولید اپلیکیشن برای اجرای واحد بر روی ویندوز، ویندوز فون و سیستم‌عامل اکس‌باکس را فراهم نماید. مایکروسافت هم‌اکنون نیز بخش اعظمی از اقدامات لازم را در این خصوص به انجام رسانده و به توسعه‌دهندگان ویندوز و ویندوز فون امکان می‌دهد که بیشتر کدهای خود را به هنگام نوشتن اپلیکیشن‌های Universal Windows مورد استفاده‌ی مجدد در نسخه‌ی دیگر ویندوز قرار دهند.

همانطور که گفته شد، «ویندوز واحد» به هیچ عنوان به معنای وجود یک نسخه‌ی تنها و ادغام شده از ویندوز نخواهد بود بلکه همچنان شاهد وجود چندین نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت برای دستگاه‌های مختلف خواهیم بود. نادلا تلاش کرد در مراسم گزارش مالی، به سادگی هرچه تمام‌تر این موضوع را روشن نماید. او اعلام کرد:

استراتژی SKU ما همچنان بصورت چند بخشی باقی خواهد ماند. ما چند واحد مجزا برای مصارف تجاری، برای تولیدکنندگان، برای مصرف‌کنندگان نهایی خواهیم داشت. ما هرچه در راستای برنامه‌های خود به جلو حرکت کنیم اطلاعات بیشتری را در خصوص واحدهای سیستم‌عامل خود ارائه خواهیم کرد.

بنابراین در حال حاضر هیچ نکته‌ی جدیدی در خصوص محصول ارائه شده توسط مایکروسافت وجود ندارد. امید می‌رود بخش‌های زیادی از خصوصیات وعده داده شده در هنگام ارائه‌ی یک پیش‌نمایش عمومی از ویندوز «آستانه»‌ در جای خود قرار گرفته و تاثیرات آن آشکار شود. بر اساس آنچه به گوش می‌رسد، مایکروسافت تصمیم دارد نسخه‌ی پیش‌نمایش عمومی ویندوز جدید خود را در پاییز امسال بصورت اولیه ارائه کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات