نگاهی به بررسی تخصصی نمایشگرامولد تبلت‌های جدید گلکسی تب اس سامسونگ؛ بهترین در میان همه

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
تکنولوژی OLED هنوز در دنیای وسایل همراه به اندازه‌ی LCD معروف نیست. سامسونگ مدتی است که از آن در پرچم‌داران خود استفاده می‌کند و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است و حالا در دو تبلت جدید از سری گلکسی تب اس، از امولد استفاده کرده است. در ادامه نتیجه‌ی آزمایش‌ها تخصصی نمایشگر دو تبلت جدید را بررسی می‌کنیم که به گفته کارشناسان در میان نمایشگر تبلت‌ها اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین‌هاست.
تبلیغات

سابقا نمایشگر‌های OLED به مرحله‌ای نرسیده بودند که بتوان گفت در نوع خود بهترین هستند. نقطه ضعف‌هایی مثل روشنایی کم و رنگ‌های اشباع همچنان گریبانگیر نمایشگرهای OLEDبودند اما سامسونگ روز به روز کیفیت آن را ارتقا داده تا به جایی رسیده که گلکسی اس 5 با صفحه‌نمایش Super MOLED خود، نه‌تنها کیفیت رنگ بسیار خوبی دارد، بلکه از نظر روشنایی و زاویه دید هم یکی از بهترین‌هاست. اما در این مقاله قصد داریم تا دیدگاه کارشناسان این حوزه را در مورد دو تبلت جدید سامسونگ با نمایشگر OLED بررسی کنیم . شایان ذکر است که سامسونگ در سال 2012 هم یک نمونه‌ تبلت 7.7 اینچی با پنل OLED معرفی کرده بود که به دلیل هزینه زیاد تولید از ادامه تولید آن منصرف شد.

هر دو تبلت از نمایشگر Super AMOLED سامسونگ با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل استفاده می‌کنند که رزولوشن فوق‌العاده بالایی برای یک تبلت محسوب می‌شود. اما مهم‌تر از رزولوشن کیفیت است که باید در آزمایش‌ها تخصصی بررسی شود.

چیدمان ساب‌پیکسل‌ها

هر پیکسل از چند ساب‌پیکسل (زیرپیکسل) تشکیل می‌شود که در سال‌های اخیر، چیدمان و رنگ و حتی اندازه‌ی ساب‌پیکسل‌ها تغییرات زیاد داشته است. آرایش الماسی شکل که به PenTile RGB معروف است را در مدل 8.4 اینچی می‌بینیم که در آن هر پیکسل به‌طور متوسط 2 ساب‌پیکسل دارد و قبلاً در زومیت به بررسی آن پرداخته بودیم. اندازه‌ی ساب‌پیکسل‌ها یکسان نیست چرا که درخشندگی رنگ آبی نسبت به رنگ قرمز و سبز کمتر است و لذا سامسونگ رنگ آبی را بزرگ‌تر در نظر می‌گیرد.

Samsung-Galaxy-Tab-S-8.4

اگر تعداد پیکسل‌ها کمتر بود، شاید تشخیص ساب‌پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر بود و می‌شد از 2 ساب‌پیکسل به جای 3 ساب‌پیکسل برای سه رنگ اصلی شکایت کرد. اما برای تبلتی به قطر 8.4 اینچ که 4 میلیون پیکسل را در کنار هم چیده، تفاوتی بین 2 ساب‌پیکسل با 3 ساب‌پیکسل در آرایش استاندارد RGB وجود ندارد.

اما مدل 10.5 اینچی گلکسی تب اس یکی از چیدمان‌های مرسوم RGB که شبیه نمایشگر گلکسی نوت 2 است را به خدمت گرفته با این تفاوت که فاصله‌ی ساب‌پیکسل‌ها و چیدمانشان کمی نامنظم به نظر می‌رسد. این آرایش جدید، یکی از مشتقات S-Stripe RGB است.

Samsung-Galaxy-Tab-S-10.5

برای اینکه ببینیم سامسونگ چرا آرایش نسبتاً جدیدی برای ساب‌پیکسل‌ها در نظر گرفته بهتر است به تست‌های دقیق Anandtech توجه کنیم.

نتیجه‌ی آزمایش‌ها تخصصی

روشنایی

اولین آزمون برای افرادی که تبلت را همه جا با خود می‌برند بسیار مهم است چرا که روشنایی تبلت را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته به این نکته هم توجه کنید که پوشش‌های ضد بازتاب هم در عملکرد بهتر نمایشگر در محیط پر نور مؤثر واقع می‌شود. در ادامه با ذکر نتایج بررسی دیسپلی‌میت، به این مهم هم می‌پردازیم.

نتیجه به صورت زیر است:

brightness

روشنایی هر دو تبلت در حالت عادی در رنج متوسط قرار می‌گیرد.

دقت نقطه‌ی سفید (D65)

طبق استانداردهای CIE، رنگ سفید به‌طور دقیق ترکیبی از طول موج‌های مختلف به صورت نمودار زیر است:

792px-SPD D65

رنگ سفید صحیح از نظر گرمی باید معادل دمای 6504 کلوین باشد. نتیجه‌ی تست گرمای رنگ سفید دو تبلت جدید به صورت زیر است:

white-point

مشاهده می‌کنید که نسخه‌ی 10.5 اینچی با آرایش جدید ساب‌پیکسل‌ها، بسیار نزدیک به دمای 6504 است و شاید بهتر باشد بگوییم دقیقاً یکسان است و در این بین از تمامی تبلت‌های معروف بازار بهتر عمل کرده است.

دقت رنگ‌های خاکستری

اگر با گاما و مفهوم آن آشنایی ندارید بهتر است مقاله‌ی کالیبره کردن تخصصی تلویزیون را مطالعه کنید که در آن مفهوم گاما را به‌طور کامل توضیح دادیم.

رنگ‌های خاکستری به صورت زیر تعریف می‌شوند:

bgrayscale-compare

خلاصه بگوییم، گاما مشخص می‌کند که رنگ‌های یک نمایشگر تا چه حد به حالت استاندارد نزدیک هستند. گامای 2.2 ایده‌آل است و لذا متوسط اختلاف با آن ملاک مقایسه‌ی نمایشگرهاست، هرچه اختلاف کمتر باشد، نمایشگر دقیق‌تر و بهتر است.

grayscale-accuracy

گلکسی تب اس 10.5 اینچی در این آزمون بهتر از برادر کوچک خود ظاهر شده و یکی از دقیق‌ترین نمایشگرهاست چرا که اختلاف کمتر از 1 توسط چشم انسان به کلی غیر قابل تشخیص است. حتی اگر تا 2.5 هم پیشروی کنیم، ممکن است چشم برخی افراد متوجه تفاوت با حالت استاندارد نشود.

دقت رنگ‌های مرزی گستره‌ی رنگ

در این تست، دقت رنگ‌های غیر خاکستری و به عبارتی مرزهای گستره‌ی رنگ که شامل سه رنگ اصلی و سه رنگ فرعی که ترکیب دوتایی آن‌ها هستند، ارزیابی می‌شود. منظور رنگ‌های زیر است:

gamut-compare

نتیجه به صورت زیر است:

gamut-accuracy

باز هم نسخه‌ی 10.5 اینچی با چیدمان نسبتاً جدید خود، کیفیت بالاتری ارایه کرده است. به اختلاف رنگ‌های اصلی یعنی قرمز، سبز و آبی و همچنین ترکیب بینابین آن‌ها در تصویر زیر توجه کنید:

s10.5-gamut

البته این اختلاف کم همان‌طور که گفتیم توسط چشم انسان به سختی قابل تشخیص است. نسخه‌ی 8.4 اینچی خطای بیشتری دارد:

s8.4-gamut

دقت رنگ‌ها با اشباع شدن

این تست نشان می‌دهد که شدت رنگ‌های اصلی و فرعی در گستره‌ی رنگ، چه قدر به حالت استاندارد نزدیک هستند.

نتیجه به صورت زیر است:

saturation-accuracy

این بار اختلاف نسخه‌ی 10.5 اینچی کمتر شده است ولیکن نتیجه‌ی تست هر دو خوب است. گستره‌ی رنگ مدل 10.5 اینچی و اختلاف درجات مختلف اشباع یک رنگ را در تصویر زیر مشاهده کنید:

bsaturations-s10.5

و گستره‌ی رنگ مدل 8.4 اینچی که دقت کمتری دارد اما باز هم یک نمایشگر عالی است:

s8.4-saturations

دقت رنگ‌های میانی

رنگ‌هایی که ترکیب سه رنگ اصلی به نسبت غیر مساوی هستند، در این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرند.

bgmb-compare

نتیجه را ببینیم:

middle-color-accuracy

دقت رنگ‌‎های میانی را در گستره‌ی رنگ مدل 10.5 اینچی بررسی کنید:

و برای مدل 8.4 اینچی که طبعاً دقت کمی پایین‌تر است:

gmb.s80.4

حالات دیگر رنگ چطور هستند؟

سامسونگ در گلکسی تب اس 10.5 اینچی، چهار حالت مختلف در اختیار کاربر قرار داده است. حالت AMOLED Cinema، AMOLED Photo، Basic و حالت چهارم که Adaptive یا تطبیقی است و طبق شرایط استفاده مثل نمایش عکس یا فیلم یا صفحه‌ی وب و نیز شرایط نور محیط اطراف، به تنظیم نقطه‌ی سفید، گستره‌ی رنگ و درجه‌ی اشباع رنگ‌ها می‌پردازد. در این حالت اشباع رنگ‌ها، 1.38 برابر بیشتر از استاندارد RGB یا Rec.709 است. حالت Basic‌در میان این حالات بالاترین دقت را در نمایش رنگ‌ها دارد.

دقت رنگ‌ها را در جدول زیر مقایسه کنید:

کیفیت پروفایل‌های رنگ گلکسی تب اس 10.5

حالت رنگ

دقت نقطه‌ی سفید

دقت رنگ‌های خاکستری

دقت رنگ‌های مرزی گستره‌ی رنگ

دقت اشباع رنگ‌ها

دقت رنگ‌های میانی

AMOLED - Cinema

7540

5.2572

6.8855

5.9306

7.0418

AMOLED - Photo

6576

1.7425

4.8109

4.5933

3.3633

Basic

6516

1.8378

2.8114

2.6195

2.4249

Basic (tab 8.4)

6294

2.3914

3.4564

2.7639

2.2186

دیسپلی‌میت و نتایج بررسی گلکسی تب اس

بررسی تخصصی DisplayMate هم نکات جالب توجهی دربر دارد که بیشتر در رابطه با مصرف انرژی، موضوع بازتاب که به اهمیت آن اشاره کردیم و زاویه دید برمی‌گردد.

از مباحث ساده‌ای مثل تراکم پیکسلی و اندازه‌ی صفحه و تعداد پیکسل‌ها گذر می‌کنیم چرا که در تبلت‌های رده‌اول امروزی، معمولاً کیفیت رنگ، روشنایی و زاویه دید و نیز مصرف باتری بسیار مهم‌تر است. اکثرت تراکم پیکسلی بسیار بالایی دارند و نیازی به مقایسه نیست.

تست بازتاب

بازتاب هر دو گلکسی تب اس نسبت به آیپد ایر و کیندل فایر HDX که هر دو از بهترین‌های دنیای تبلت هستند، کمتر است. اما اختلاف بسیار کم است. قبل از بررسی جدول توجه کنید که کنتراست واقعی در محیط روشن روز به دلیل بازتاب نور محیط به‌شدت کاهش می‌یابد. این موضوع روی قابلیت خواندن متون در نور روز، اثرگذار است که البته دو تبلت جدید سامسونگ، با فعال کردن روشنایی خودکار، وضعیت بسیار خوبی دارند.

بازتاب کلی و بازتاب آینه‌ای

گلکسی تب اس 8.4

گلکسی تب اس 10.5

کیندل فایر HDX 8.9

آیپد ایر

متوسط بازتاب نور از تمام جهات

4.7 درصد

4.7 درصد

5 درصد

6.5 درصد

بازتاب آینه‌ای

7.6 درصد

7.6 درصد

6.8 درصد

8.5 درصد

تست زاویه دید

در این تست برتری قابل توجه دو گلکسی تب اس به وضوح مشخص است. با نگاه از زاویه‌ی 30 درجه‌ای، روشنایی دو رقیب قدرتمند به‌شدت کاهش یافته ولیکن گلکسی تب اس‌ها درست مثل گوشی گلکسی اس 5، زاویه دید بسیار خوبی ارایه کرده‌اند. در مورد کاهش دقت رنگ‌ها و نیز موقعیت نقطه‌ی سفید، وضعیت تبلت‌های جدید سامسونگ، کمی بدتر از دو رقیب است اما اختلاف نسبتاً کم است.

زاویه دید

گلکسی تب اس 8.4

گلکسی تب اس 10.5

کیندل فایر HDX 8.9

آیپد ایر

کاهش روشنایی در زاویه 30 درجه‌ای

22 درصد

21 درصد

55 درصد

61 درصد

تغییر دقت رنگ سفید (JNDC)

1.5

1.4

0.5

1.2

تغییر ترکیب رنگ‌ها

3.6

2.9

2.8

1.0

تست روشنایی و کنتراست

دیسپلی‌میت برای تست روشنایی تبلت، دو حالت Basic و AMOLED - Photo را برای آزمایش انتخاب کرده چرا که کیفیت بالاتری دارند و رنگ‌ها به حالت استاندارد قرابت بیشتری دارند. نتیجه نزدیک به هم است لذا فقط حالت Basic که بهترین حالت نمایش رنگ است را در جدول زیر ذکر کرده‌ایم.

روشنایی (شمع بر متر مربع یا همان نیت) و کنتراست

گلکسی تب اس 8.4

گلکسی تب اس 10.5

کیندل فایر HDX 8.9

آیپد ایر

روشنایی حداکثر (تمام صفحه سفید)

286

280

527

449

کنتراست در نور کم (صفر لوکس)

بی‌نهایت

بی‌نهایت

1146

1151

کنتراست در نور روز

61-88

روشنایی خودکار 74-116

60-77

روشنایی خودکار 78-110

105

69

بیشترین روشنایی دو گلکسی تب اس در حالتی نمایان می‌شود که به جای استفاده از سه پروفایل اصلی، از پروفایل Adaptive استفاده کنیم. همان‌طور که گفتیم این حالت برای تطبیق با شرایط استفاده و نور محیط در نظر گرفته شده است لذا در نور زیاد، روشنایی را به‌شدت افزایش می‌دهد. بنابراین رقمی که برای روشنایی به دست می‌آید به 546 نیت می‌رسد. اگر ترکیب رنگ‌ها با متوسط سطح 50 درصدی نمایش داده شود، 10 درصد از روشنایی بیشینه فاصله می‌گیریم و به رقم 415 نیت می‌رسیم. در حالتی که تمام صفحه سفیدرنگ باشد، یعنی همان حالتی که در جدول فوق ذکر شده، 25 درصد دیگر افت روشنایی را تجربه می‌کنیم و به ارقامی شبیه به نتیجه‌ی بررسی Anandtech می‌رسیم.

در حقیقت اختلاف بین ارقامی که وب‌سایت‌های مختلف ذکر می‌کنند، به روش‌های اندازه‌گیری و حالات مختلف تصویر و محتوای روی نمایشگر برمی‌گردد.

تست توان مصرفی

انندتک بررسی توان مصرفی را انجام نداده ولیکن عمر باتری تبلت‌های گلکسی تب اس را بررسی کرده است. دیسپلی‌میت در این خصوص بررسی دقیقی انجام داده که نتیجه‌ی آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

توان مصرفی (وات) و روشنایی (نیت)

گلکسی تب اس 8.4

گلکسی تب اس 10.5

کیندل فایر HDX 8.9

آیپد ایر

روشنایی حداکثر و

تمام صفحه سفید

3.10

286

7.00

280

3.4

527

4.8

449

روشنایی حداکثر و

سطح تصویر50 درصد

1.75

328

3.60

301

-

-

دیسپلی‌میت می‌گوید اگر سطح تصویر به کمتر از 47 درصد برسد، مدل 10.5 اینچی بهینه‌تر از آیپد ایر خواهد بود. در مورد مدل 8.4 اینچی هم این رقم 69 درصد است.

جمع‌بندی

در ابتدای توسعه‌ی OLED، بسیاری بر این باور بودند که تکنولوژی آینده‌داری نخواهد بود و معایب زیادی دارد. اما در سال‌های اخیر، با نگاه به پرچم‌داران سامسونگ در دنیای گوشی، به این نتیجه رسیدیم که AMOLED می‌تواند بهینه شود و در زمره‌ی بهترین تکنولوژی‌ها قرار بگیرد.

در مجموع بهینه‌سازی آرایش ساب‌پیکسل‌ها دقت نمایش رنگ‌ها را به خوبی افزایش داده است و آزمایش‌ها مختلف گواه این مطلب است که مدل 10.5 اینچی، یکی از بهترین تبلت‌ها از نظر نمایشگر است. نقطه‌ قوت دیگر، زاویه دید بسیار بالا و انعکاس کم است. مخصوصاً زاویه دید که آزمون‌ها و ارقام از برتری مطلق نمایشگر گلکسی تب اس در زمینه‌ی زاویه دید حکایت دارند.

کنتراست مؤثر نمایشگر در محیط نورانی روز هم برتری تبلت‌های جدید سامسونگ را آشکار می‌کند چرا که با بازتاب کمتر، حتی اگر روشنایی پایین‌تری هم داشته باشند، کنتراست مؤثر بالایی ایجاد می‌کنند. در مطالعه و خواندن متن در نرم‌افزارها، کنتراست مؤثر بسیار مهم است.

کنتراست مؤثر، زاویه دید و دقت رنگ، نقاط قوت Galaxy S Tab

اما بخش منفی داستان بررسی نمایشگر گلکسی تب اس، روشنایی و مصرف انرژی است. روشنایی در حد تبلت معروف کیندل فایر HDX آمازون که تاکنون بهترین نمایشگر را داشته نیست.

مورد دیگر مصرف انرژی بالای هر دو مدل است، البته در روشنایی حداکثر این موضوع مصداق دارد در حالیکه اگر رنگ‌های سفید که نقطه ضعف AMOLED هستند را کاهش دهیم و روشنایی به کمتر از 50 درصد برسد، مصرف انرژی نمایشگر حتی بهینه‌تر از آیپد ایر و کیندل فایر HDX می‌شود.

توان مصرفی بالا هنگام نمایش رنگ‌های روشن، نقطه ضعف Galasy S Tab

در مجموع نتیجه‌گیری وب‌سایت‌های تخصصی این است که گلکسی تب اس 8.4 و 10.5 و به‌خصوص نسخه‌ی 10.5 اینچی، بهترین نمایشگر دنیای تبلت‌ها را تا به امروز داشته‌اند.

شایان ذکر است که بسته به کاربرد ممکن است اهمیت زاویه دید و کنتراست مؤثر کمتر باشد و در مقابل مصرف انرژی کمتر معیار اصلی باشد. در این صورت آیپد ایر و کیندل فایر HDX شایدگزینه‌های بهتری هستند. اما سامسونگ با بهینه‌سازی‌هایی که در جای جای دیگر محصول خود اعمال کرده توانسته است تبلت‌های خود را از نظر مصرف کلی باتری و مدت زمان نگاه‌داری شارژ هم به سطح بهترین‌های بازار برساند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات