نگاهی به بررسی تخصصی DxOMark: گلکسی اس 5 و اکسپریا زد 2 قهرمانان عکاسی دنیای موبایل (بخش دوم)

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گلکسی اس 5 با نقاط ضعف و قوت خاصی که دارد، وارد رقابت با پرچم‌داران اندرویدی شده است. دوربین یکی از برتری‌های اس 5 است که کیفیت بالای خود را مدیون حسگر آیسوسل و پردازش تصویر خوب است. در بخش قبلی به بررسی دوربین اس 5  از نگاه مهندسین DxOMark پرداختیم تا ببینیم چرا اس 5 در کنار اکسپریا زد 2 به عنوان بهترین دوربین عکاسی موبایل انتخاب شده است.
تبلیغات

وضوح بافت، لبه و روش‌های اندازه‌گیری را در بخش قبلی مورد بحث قرار دادیم. این بخش کمی دقیق‌تر از بخش قبل به بررسی نویز، اعوجاج و عیوب تصویر می‌پردازد. بررسی DxOMark با نگاه کاملاً تخصصی صورت گرفته و ممکن است اصطلاحات و عباراتی نامأنوس در آن وجود داشته باشد. اما موضوع مهم این است که DxOMark کوچک‌ترین تأثیرات پردازش تصویر را برملا می‌کند و برای آن امتیاز در نظر می‌گیرد.

نویز بصری

منظور از نویز بصری، دریافت چشم انسان از نویز موجود در تصاویر است. بسته به اندازه‌ی عکس، فاصله‌ی دیدن عکس و اندازه‌ی پرینت شده‌ی آن، مقدار نویزی که با چشم خود حس می‌کنیم، متفاوت خواهد بود. نمودار زیر میزان نویز در شرایط کم‌نور و پرنور را نشان می‌دهد. واحدی هم ندارد و میزان انحراف استاندارد هر یک از کانال‌های رنگ در فضای رنگ CIE l*a*b* را نشان می‌دهد. هر چه مقدار انحراف استاندارد کمتر باشد، نویز هم کمتر خواهد بود.

visual4

در نورپردازی با لامپ‌های تنگستن، اگر نور کم باشد، الگوریتم کاهش نویز اس 5 فعالانه‌تر عمل کرده و نویز کمی پایین‌تر از حالت قبلی است:

visual11

بد نیست اس 5 را با دیگر گوشی‌ها مقایسه کنیم و ببینیم زیر نور کم لامپ‌های تنگستن چه عملکردی دارد. مقدار نویز به صورت زیر است:

visual3

کاهش نویز و حفظ جزئیات در عکاسی از دنیای خارج از آزمایشگاه

DxOMark برای جامع‌تر بودن بررسی‌های خود، تنها به محیط آزمایشگاهی اکتفا نمی‌کند و در شرایط معمولی محیط بیرون هم به عکاسی می‌پردازد. طبیعی است که برای سنجیدن عملکرد فوکوس، اکسپوژر و دیگر بخش‌ها، محیط واقعی گزینه‌ی اصلی باشد و نتوان تنها به آزمایشگاه بسته اکتفا کرد. امتیازی که به اس 5 در عکاسی از مناظر داده شده به صورت زیر است:

  • حفظ بافت در نور زیاد: 4.8
  • حفظ بافت در نور کم: 3.0
  • نویز در نور زیاد: 4.0
  • نویز در نور کم: 3.2

Artifacts یا عیوب ریز در تصویر

دوربین گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های رده پایین کامپکت با استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر، عیوب ریزی در عکس ایجاد می‌کنند. مثلاً با افزایش وضوح، هاله‌ای سفید و سیاه در کنار لبه‌ها پدیدار می‌شود که به آن Ringing یا حلقه‌زنی می‌گویند. در برخی نقاط رنگ‌ها غیرواقعی می‌شوند و به شکل هاله‌هایی بروز می‌کند که به این پدیده Color Fringing می‌گویند. برخی نواحی عکس حالت تیره شبیه سایه به خود می‌گیرد که به آن Vignetting یا سایه‌زنی می‌گوییم. حتی گاهاً اعوجاج زیادی در عکس مشاهده می‌شود.

نمونه‌ای از Color Fringing یا هاله‌های رنگی به صورت هاله‌های بنفش در میان برگ‌های سبز:

color-fringe-remover

نمونه‌ای از هاله‌ی سیاه و سفید یا پدیده‌ی حلقه‌زنی یا Ringing در اثر افزایش وضوح بیش از حد:

ringing-edge-sharp

نمونه‌ای از سایه‌زنی یاVignetting :

vignetting

نمونه‌ای از اعوجاج، البته به صورت مدل ریاضی آن:

geometric-distortion-pincushion-barrel

DxOMark با انجام آزمایشات مختلف، به اندازه‌گیری عیوب کوچکی که ممکن است در نهایت کیفیت عکس را پایین بیاورند، می‌پردازد.

در مورد اس 5 نظر مهندسی DxOMark این است:

  • تقریباً هاله‌های رنگی دیده نمی‌شود
  • تقریباً هاله‌ی سیاه و سفید در اطراف لبه‌ها حس نمی‌شود
  • وضوح در نواحی مختلف تصویر یکنواخت نیست

امتیاز بصری به صورت زیر است:

  • وضوح: 3.5
  • هاله‌های رنگی: 4.5

با اندازه‌گیری دقیق، اعداد زیر به دست آمده است:

  • هاله‌های رنگی در وسط تصویر: 9 درصد
  • هاله‌های رنگی در گوشه‌ها: 3.7 درصد
  • بیشینه‌ی اعوجاج هندسی: منفی 0.3 درصد
  • سایه‌ها: 22.4 درصد

اعوجاج و انحراف رنگ

در نمودار زیر میزان بزرگ‌نمایی در مرکز تصویر یا میدان شعاعی صفر درصد تا گوشه‌ها یعنی میدان شعاعی 100 درصد، ترسیم شده است. مرکز به عدد 1 نرمالیزه شده است. بنابراین اگر در نواحی دیگر، مقدار بزرگ‌نمایی کمی بیشتر یا کمتر از عدد 1 باشد، اعوجاج خواهیم داشت.

نمونه‌ی اغراق‌آمیز از اعوجاج، چیزی شبیه تصویر زیر است:

nephew thumb

اما خوشبختانه تفاوت بزرگ‌‌نمایی در اس 5 بسیار کم است و اعوجاج قابل توجه نیست.

distortion

خطای یا انحراف رنگ در مرکز تا گوشه‌ها، مشابه نمودار قبلی اندازه‌گیری شده است. خطای رنگ به دو صورت رخ می‌دهد. حالت جانبی یا Lateral و حالت طولی یا Longitudinal. در انحراف جانبی، پرتوهای رنگ‌های اصلی با ضرایب شکست مختلف از لنز عبور کرده و به جای فرود آمدن در یک نقطه، با کمی فاصله از هم به حسگر می‌رسند.

Chromatic-diag

نتیجه این است که در لبه‌ها، انحراف رنگ‌های مختلف را مشاهده می‌کنیم. چیزی شبیه به تصویر زیر:

chromatic aberration

در اس 5 انحراف جانبی رنگ‌های اصلی قرمز و آبی و سبزرنگ، بسیار کم است و با چشم به راحتی تشخیص داده نمی‌شود:

chromatic-aberration

فوکوس خودکار

دقت اتوفوکوس یا فوکوس خودکار و قابلیت اطمینان به آن هم از مباحث مورد توجه DxOMark است. به این منظور 30 تصویر با اکسپوژرهای مختلف تهیه می‌شود؛ برای هر عکس یک بار فوکوس به هم ریخته شده و هنگام عکاسی، مجدداً تنظیم می‌شود. در این آزمون‌ هم مثل بیشتر تست‌ها، به صورت بصری می‌توان تفاوت عکس‌ها را تشخیص داد. البته اینکه عکس را در اندازه‌ی 100 درصد ببینیم یا آن را به یک تصویر کوچک تبدیل کنیم، در ارزیابی با چشم انسان بسیار متفاوت خواهد بود.

سامسونگ مثل بیشتر تست‌ها، در نور کم عملکرد خوبی ندارد؛ اما در نورپردازی خوب، عملکرد جالب توجهی ارائه می‌کند. در نور زیاد امتیاز کلی 80 از 100 بوده و در نور کم، 59 از 100. به گزارش جزئی‌تر این مرجع تخصصی توجه کنید:

نقاط قوت:

  • فوکوس خودکار سریع و در حالت Trigger Mode دقیق
  • اورشوت بسیار کم
  • تشخیص تغییر صحنه‌ی خوب
  • تشخیص چهره‌ی خودکار

معایب:

  • در حالت Auto، فوکوس خودکار دقیق نیست
  • فوکوس خودکار در نور کم نسبت به نور زیاد، کمتر به صورت دقیق تکرار می‌شود

در نور کم آزمایشگاه، دوربین در هنگام تصویربرداری گاهاً فوکوس را تکرار می‌کند که باعث مات شدن بخشی از تصاویر می‌شود. از این نظر اکسپریا زی 2 سونی وضعیت بهتری دارد. امتیاز فوکوس خودکار این گوشی 84 است در حالیکه متخصصین DxOMark به اس 5 امتیاز 69 داده‌اند.

نمودار زیر دقت فوکوس خودکار زی 2 را در 30 عکس نمونه مشخص می‌کند.

af

فلش

در نور کم فلش خوب، نعمتی است که عکاس را از شر یک تصویر مات و تیره نجات می‌دهد. به خصوص در عکاسی سلفی که حفظ چهره‌ی شخص و جزئیات آن بسیار مهم است. اس 5 امتیاز 82 از 100 دریافت کرده است در حالیکه زی 2 سونی با 3 امتیاز بیشتر، از نظر نور فلش کمی بهتر است.

فلش اس 5 در حفظ جزئیات عملکرد خوبی دارد، توازن رنگ سفید مناسب است و رنگ‌ها نسبتاً خوب هستند. اما در مقابل اگر نور به رنگ‌های مختلف در محیط وجود داشته باشد، توازن رنگ سفید آن بهم می‌ریزد.

تصحیح قرمزی چشم، قرمزی رگ‌های شبکیه‌ی چشم را تصحیح می‌کند

اشکال جدی دیگری که در دوربین‌های ارزان‌قیمت متداول است، نداشتن قابلیت تصحیح قرمزی چشم است. استفاده از نور فلش در هنگام عکاسی، معمولاً پدیده‌ای به نام Red Eye یا قرمزی چشم را ایجاد می‌کند که در دوربین‌های رده متوسط و بالاتر، الگوریتم‌هایی برای حذف آن پیش‌بینی شده است.

قرمزی چشم به این علت ایجاد می‌شود که نور شدید فلش مستقیماً وارد چشم شده و در شبکیه‌ی چشم، انعکاس پیدا می‌کند. نتیجه این است که قرمزی رگ‌ها چشم، به شکلی نامطلوب در عکس ظاهر می‌شود.

project-redeye

کیفیت فیلم‌برداری گلکسی اس 5

مهندسین DxOMark برای ارزیابی کیفیت فیلم‌برداری هم مجموعه‌ای از آزمون‌های مختلف را با حوصله انجام می‌دهند. در این بخش گلکسی اس 5 بالاترین امتیاز را بین گوشی‌های هوشمند به دست آورده است. کیفیت بافت و عملکرد فوکوس خودکار بسیار خوب است. تنها مشکل مثل حالت عکاسی، در نور کم است که باعث می‌شود کیفیت بازسازی رنگ‌ها، افت پیدا کند.

نقاط قوت:

  • بهترین عملکرد ویدیویی بین گوشی‌های تست شده تا به امروز
  • حالات فیلم‌برداری خوب و کافی و بدون کم و کاستی بزرگ
  • فوکوس خودکار خوب
  • بافت خوب

معایب:

  • در برخی شرایط نورپردازی، یکنواخت نبودن رنگ‌ها قابل مشاهده است

امتیاز کلی DxOmark همان‌طور که در ابتدای بخش اول اشاره کردیم، 79 است و در کنار اکسپریا زد 2 سونی به عنوان بهترین گوشی‌ها از نظر عکاسی و فیلم‌برداری مطرح می‌شود. 

امتیازات دوربین گلکسی اس 5 در زمینه‌های مختلف

 

عکاسی

فیلم‌برداری

پرتوگیری و تضاد

88

87

رنگ

82

84

فوکوس خودکار

69

76

بافت

78

83

نویز

78

87

عیوب تصویر

83

87

فلش در عکاسی و لرزشگیر در فیلم‌برداری

82

55

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات