خیز همراه اول و ایرانسل به سوی نسل سوم و چهارم

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
در شرایطی که زندگی در قرن 21 به اینترنت و کاربردهای بی‌شمار آن گره خورده است و دنیا با سرعت به سمت پیشرفت در زمینه‌ی گسترش بسترهای ارتباطی کاربران قدم بر می‌دارد، کشور عزیزمان ایران تا حد زیادی از این قافله دور مانده است. با این حال شنیده‌ها حاکی از اخباری خوش و امیدوارکننده در زمینه‌ی حرکت اولین اپراتور ایران به سمت نسل سوم و چهارم شبکه‌ی ارتباطات دارد.
تبلیغات

پیش‌تر نیز به اطلاع کاربران زومیت رسانده بودیم که با نزدیک‌شدن به پایان دوره‌ی انحصار اپراتور سوم، رایتل، زمزمه‌هایی از پیش‌دستی همراه اول و ایرانسل برای استفاده به موقع از موقعیت رقابتی ارائه‌ی خدمات نسل سوم و چهارم شبکه ارتباطات به گوش می‌رسد.

حال این زمزمه‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر شده و دو اپراتور بزرگ و پرمشترک ایرانی، هر روز خبرهای بیشتری را از جزئیات ارائه‌ی این خدمات علنی می‌کنند.

در همین راستا، مهندس وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، خبر از اضافه‌شدن نسل سوم و چهارم به شبکه‌ی همراه اول در زمانی نه چندان دور را داده است. وی در مصاحبه با سیتنا گفته است:

در حال حاضر شبکه‎ی نسل 2 در همراه اول وجود دارد و شبکه‎ی نسل 3 و 4 هم به‌زودی به شبکه‎ی این اپراتور اضافه خواهد شد که با در نظر گرفتن این سه شبکه، مشترکان همراه اول می‎توانند برای مکالمه‎هایشان از شبکه‎ی مورد نظر استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به برخی سختی‌های سوییچ کاربران میان شبکه‌های جدید افزوده است:

سوئیچ کردن مشترکان بین شبکه‎های نسل 2 و 3 قطعاً شبکه را پیچیده‎تر می‎کند که برای راه‌اندازی این سرویس‎ها بیش از 100 نفر از کارشناسان در خارج کشور در حال آموزش هستند که امیدواریم با تجربه‎ی کسب شده توسط این گروه، بتوانیم به مشترکان متناسب با نیازشان به صورت اتوماتیک شبکه‌ی مدنظر را تخصیص داده و سرویس‎های لازم را ارائه دهیم.

مهندس صدوقی با اشاره به این موضوع که پیش‌بینی این مجموعه این است که مشترکین همراه اول برای استفاده از خدمات نسل سوم، نیازی به تغییر سیم‌کارت نخواهند داشت، تأکید کرده است که استفاده از خدمات نسل چهارم منوط به تغییر سیم‌کارت خواهد بود.

پیش‌تر اخباری مبنی بر آمادگی دیگر اپراتور پرمخاطب کشورمان، ایرانسل، برای ارائه‌ی خدمات نسل سوم ارتباطات بلافاصله پس از اتمام دوره‌ی انحصار رایتل شنیده بودیم و به نظر می‌رسد ایرانسل نیز خود را برای آغاز رقابتی سخت در این زمینه از اواخر تابستان سال جاری آماده می‌سازد.

به هر حال آنچه کاربران اینترنت را امیدوار ساخته و به آن‌ها انگیزه می‌دهد، این واقعیت است که با حضور دو اپراتور دیگر در جمع ارائه‌کنندگان خدمات نسل سوم و چهارم ارتباطات، طبیعتاً فضای رقابتی‌تری بوجود آمده و علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، شاهد قیمت‌های منصفانه‌تر و منطقی‌تری نیز برای استفاده از پهن‌باند خواهیم بود.

از طرفی در شرایطی که بسیاری از کشورهای بزرگ مدت‌ها است که نسل سوم را پشت سر گذاشته و از امکانات LTE بهره می‌برند، میلیون‌ها کاربر ایرانی با سختی‌های استفاده از نسل دوم دست‌وپنجه نرم کرده و برای پیوستن به نسل سوم واقعی، روز شماری می‌کنند. شاید بد نباشد به یاد بیاورید که چندی پیش، خبر از تلاش‌های محققان برای ارائه‌ی استانداردهای نسل پنجم و ورود به دنیایی فوق‌العاده سریع‌تر را داده بودیم که لزوم توجه به اهمیت این موضوع و شتاب‌ بخشیدن به کاهش اختلاف موجود میان زیرساخت‌های ایران و کشورهای توسعه‌یافته را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا به پیوستن اپراتورهای اول و دوم به جمع ارائه‌کنندگان نسل سوم و چهارم ارتباطات و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به کاربر نهایی امیدوارید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات