بررسی بروزرسانی جدید ویندوز 8.1: این بروزرسانی ذهنیت شما را نسبت به ویندوز 8 تغییر خواهد داد

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
مطالعه 7 دقیقه
با عرضه‌ی دومین نسخه‌ی اساسی از خانواده‌ی ویندوز 8 مایکروسافت که بروزرسانی ویندوز 8.1 نامیده می‌شود، ردموندی‌ها بالاخره آلزایمر تاریخی خود را به دست فراموشی سپرده و مجدداً به خاطر آوردند که هنوز هم طیف گسترده‌ای از کاربران کامپیوترهای شخصی همچنان از مانیتور، ماوس و کیبورد استفاده می‌کنند. قطعاً طیف گسترده‌ای از افراد تاکنون بخت کار‌کردن با جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت در دستگاه‌های تمام لمسی و هیبریدی را نیافته و همچنان به شکل کلاسیک با کامپیوتر کار می‌کنند. نسخه‌ی جدید ویندوز 8.1 آمده تا بخش زیادی از مشکلات ویندوز را به زباله‌دان تاریخ فناوری بریزد و تجربه‌ای جدید و مورد‌پسند را برای کاربران به ارمغان بیاورد. با زومیت در ادامه در بررسی ویژگی‌های بروزرسانی جدید ویندوز 8.1 همراه باشید.
تبلیغات

ویندوز 8.1 اواخر مهرماه سال 1392 به طور رسمی منتشر شد و به وضوح نشان داد که مایکروسافت برخی از قدم‌های اشتباهی که برای تولید ویندوز 8 برداشته بود و به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان ویندوز 8 اساساً برای تبلت‌ها طراحی شده بود و نه کامپیوترهای شخصی و رومیزی را تا حد زیادی تشخیص داده و با تلاشی ستودنی سعی در پی رفع آنها برآمده است. به عنوان مثال بازگشت دکمه‌ی استارت در سمت چپ و در پایین‌ترین بخش صفحه که نزدیک به دو دهه است که همراه همیشگی کاربران بوده، طبقه‌‌بندی اپلیکیشن‌های جستجو، تنظیمات و فایل‌ها، همه و همه نشان‌دهنده‌ی این موضوع بودند که ردموندی‌های هوشیار به خوبی به درد‌ و‌ دل‌های کاربران گوش می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در حد امکان نیازهای آنها را برآورده کنند. با تمام این تغییرات اما ویندوز 8.1 همچنان تمامی نیازهای اساسی کاربران را رفع نکرده بود. استفاده از اندازه‌ی ثابت عناصر و جزئیات در تمامی نمایشگر‌ها یکی از همین مشکلات بود.

با عرضه‌ی بسته‌ی بروزرسانی برای ویندوز 8.1، تجربه‌ای متفاوت از ویندوز 8 را تجربه خواهید کرد. فرقی نمی‌کند که با یک تبلت 8 اینچی یا یک کامپیوتر رومیزی 27 اینچی کار می‌کنید؛ در هر کدام از این دستگاه‌ها، ویندوز مطابق با اندازه‌ی صفحه‌نمایش شما اندازه‌ی خود را تغییر می‌دهد.

بهترین روش برای کار‌کردن با کاشی‌ها در محیط مترو، همچنان استفاده از روش‌های لمسی است؛ اما کاربرانی که هنوز از ماوس و کیبورد استفاده می‌کنند فراموش نشده‌اند.

اگر هنوز دچار تردید هستید تا سیستم‌عامل خود را به جدیدترین نسخه ارتقاء دهید و به خاطر ترس از محدودیت‌های ویندوز 8 از این کار خودداری نموده‌اید، بهتر است ترس را کنار گذاشته و با خیال راحت به ویندوز 8.1 مهاجرت کنید. در ادامه قصد داریم تعدادی از ویژگی‌های جدید و کاربردی بروزرسانی جدید ویندوز 8.1 را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

2

بازگشت دکمه‌ی ضربدر برای بستن:

فرقی نمی‌کرد که با یک تبلت کوچک یا یک کامپیوتر بزرگ با ویندوز 8 کار می‌کردید. برای بستن اپلیکیشن‌های اصلی (Native) ویندوز 8 می‌بایست با انگشت از بالای صفحه تا پایین صفحه می‌کشیدید تا اپلیکیشن را ببندید. اما انجام این کار با استفاده از ماوس به قدری سخت و آزاردهنده بود که کاربران بسیاری را از کار‌کردن با اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز منع می‌کرد. حال مایکروسافت ضربدر معروف قرمزرنگ خود را به گوشه‌ی بالا سمت راست تمامی این اپلیکیشن‌ها اضافه کرده تا بتوان به راحتی از آن‌ها خارج شد.

3

نمایش‌های غیر‌همسان در صفحات‌نمایش با اندازه‌های متفاوت:

آیا یک لپ‌تاپ با اندازه‌ی صفحه‌‌نمایش استاندارد در اختیار دارید؟ اگر به خاطر داشته باشید در نسخه‌های پیش از ویندوز 8، پس از بوت‌شدن کامل سیستم‌عامل، مستقیماً وارد صفحه‌ی دسک‌تاپ می‌شدید. اما در ویندوز 8 ابتدا صفحه‌ی شروع با کاشی‌های رنگارنگش نمایان می‌شوند و اگر کاربر دوست داشته باشد وارد محیط دسکتاپ شود باید گزینه‌ی Desktop را انتخاب نماید. برای بسیاری از کاربران کهنه‌کار ویندوز، صفحه‌ی دسکتاپ به عنوان نقطه‌ی شروع کار محسوب می‌گردد و نه صفحه‌ی شروع و محیط مترو. در نسخه‌ی جدید ویندوز و در دستگاه‌هایی که مجهز به صفحات نمایش لمسی نیستند، پس از بوت‌شدن، صفحه‌ی دسکتاپ به جای صفحه‌ی شروع نمایش داده می‌شود. البته همچنان قابلیت سوییچ‌کردن به هر دوی این محیط‌ها وجود دارد. این کار مایکروسافت از نظر سیاست‌مداران خبره، یک بازگشت به عقب اساسی نامیده می‌شود و نشان دهنده‌ی این موضوع است که مایکروسافت کم کم دارد به آن درجه از بلوغ فکری می‌رسد که میان کاربرانی که با استفاده از دستگاه‌های لمسی از ویندوز استفاده می‌کنند و کاربرانی که همچنان با کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ به کار‌کردن با آن می‌پردازند، تفاوت قائل شود.

این در حالی است که کاربرانی که با استفاده از تبلت و دستگاه‌های هیبریدی از ویندوز 8.1 استفاده می‌کنند، مستقیماً به صفحه‌ی شروع هدایت می‌شوند. همچنین اکنون با استفاده از تنظیمات موجود در منوی Taskbar، امکان تغییر تنظیمات پیش‌فرض وجود دارد.

4

پشتیبانی از کلیک راست بر روی کاشی‌های صفحه‌ی شروع:

بلوک‌های متشکل از کاشی‌های زنده در ویندوز 8 گیج‌کننده به نظر می‌رسند. اگر برای اولین‌بار یک کامپیوتر مبتنی بر ویندوز 8 را روشن کنید، ترکیب غیر یکسانی از کاشی‌ها را مشاهده می‌کنید که هر کدام مربوط به اپلیکیشنی خاص هستند. بدترین نکته در این میان این است که برخی از کاشی‌هایی که اندازه‌شان نسبت به بقیه بزرگ‌تر است، در واقع فاقد اطلاعات و قابلیت‌های کاربردی برای کاربر هستند و تنها مزیتشان نسبت به بقیه بزرگ‌تر بودن اندازه‌ی کاشی‌ مرتبط است. این مشکل همچنان در بروزرسانی جدید ویندوز 8.1 وجود دارد؛ اما با یک تفاوت. اکنون می‌توانید اندازه‌ی کاشی‌ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید. همچنین می‌توانید هر کدام از این کاشی‌ها را در صورت تمایل به نوار وظیفه محیط دسکتاپ، پین کنید.

5

دسترسی به دکمه‌ی پاور راحت تر از قبل:

موضوع، ساده اما مهم است. این همان قابلیتی است که در مدت 18 ماهی که از عرضه ویندوز 8 می‌گذشت، نبودش باعث سردرگمی بسیاری از کاربران شده بود. اکنون در صفحه‌ی شروع و در جایی که کاشی‌های زنده منظره‌ی زیبایی را رقم زده‌اند، در گوشه‌‌ی بالا و سمت راست دکمه‌ی پاور نمایان شده است. با استفاده از این دکمه می‌توانید کامپیوتر را ریست یا خاموش کرده یا آن‌را به حالت Sleep ببرید. در گذشته اگر می‌خواستید همین کارها را با استفاده از ماوس انجام دهید مجبور بودید نشانگر ماوس را به گوشه‌ی بالا سمت راست می‌بردید و پس از انتخاب گزینه‌ی تنظیمات در قسمت پایین می‌توانستید دکمه‌ی پاور را مشاهده کنید. همچنین اکنون دکمه‌ی جستجو در کنار دکمه‌ی پاور نمایان شده است و می‌توانید راحت‌تر از گدشته بروزرسانی‌ها را با استفاده از آن جستجو کرده و پیدا کنید.

6

هر اپلیکیشنی را که دوست دارید به نوار وظیفه دسکتاپ اضافه کنید:

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، اکنون می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز 8 را به نوار وظیفه در محیط دسکتاپ اضافه کنید. با این ویژگی جدید دیگر نیازی نیست برای دسترسی به یک اپلیکیشن خاص وارد صفحه‌ی شروع شوید.

7

نمایش‌دهنده‌های باتری، زمان، شبکه و تاریخ اکنون در صفحه‌ی شروع:

در واقع، این موارد اساسی ترین اطلاعات مورد نیاز کاربر را نمایش می‌دهند که همچنان در صفحه‌ی شروع در ویندوز 8 به صورت پیش‌فرض نمایش داده نمی‌شوند. برای نمایش چنین اطلاعاتی باید ماوس را به گوشه‌ی سمت بالایی و قسمت راست صفحه برده و سپس بخش تنظیمات را انتخاب کنید تا این اطلاعات به طور کامل نمایش داده شوند. درست است که همچنان برخی از مشکلات رفع نشده‌اند، اما این بروزرسانی جدید را می‌توان یک پیشرفت بزرگ برای مایکروسافت دانست. اکنون دیگر کاربرانی هم که از ماوس و کیبورد برای کار کردن با ویندوز کار می‌کنند می‌توانند احساس خوبی داشته باشند و از اینکه نیازهای آنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد ناراحت نباشند.

جمع بندی:

این بروزرسانی جدید شامل تغییرات و بهبودهای جزئی و کلی است که تجربه‌ی بسیار خوبی از کار‌کردن با ویندوز را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اگر دو سال پیش که ویندوز 8 منتشر شد، ویژگی‌هایی را داشت که این بروزرسانی شامل آن‌ها است، قطعاً دیدگاه‌هایی که امروز نسبت به ویندوز 8 وجود دارند، دستخوش تغییرات اساسی می‌شدند. اکنون میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان می‌توانند به روش سنتی با کامپیوتر کار کنند و تجربه‌ی لذت بخشی را از ویندوز 8 کسب کنند؛ این نکته‌ای است که مایکروسافت قطعاً در آینده‌ای نزدیک فوایدش را درک خواهد کرد. اگر تاکنون تجربه‌ی کار کردن با سیستم‌عامل جدید مایکروسافت را کسب نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات