مروری بر فن‌آوری Ultra Durable؛ راز دوام، پایداری و مقاومت مادربردهای گیگابایت

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
گیگابایت فنانوری Ultra Durable را برای افزایش طول عمر مادربردها و کارت‌های گرافیک ساخت این شرکت به شمار می‌رود.
تبلیغات

همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های فعال در تولید محصولات IT، میزان دوام و مقاومت محصولاتشان در شرایط مختلف بوده است. به این ترتیب که اخیراً محصولات تولید شده علاوه بر مقاومت در برابر فشار، تغییرات دمایی و ضربه، در برابر آب و خاک نیز مقاوم می باشند. از طرفی کاربران نیز تمایل دارند کمی بیشتر هزینه کنند؛ اما از ابزارهایی با مقاومت و پایداری بالا استفاده کنند و خیال آسوده ای از بابت دوام آن داشته باشند.

گیگابایت نیز از جمله شرکت هایی است که به این موضوع توجه خاصی دارد و در تلاش است تا محصولاتی با دوام و کیفیت بالا تولید کند. در همین راستا گیگابایت در سال 2006 فن‌آوری را معرفی کرد که Ultra Durable نام دارد و راهکاری برای افزایش طول عمر مادربردها و کارت‌های گرافیک ساخت این شرکت به شمار می‌رود.

گیگابایت در قالب نسل اول این فن‌آوری از خازن‌های تمام جامد جدید و پیشرفته‌ای استفاده می کرد که علاوه بر طول عمر بالاتر، کمترین احتمال ترکیدن یا سولفاته‌شدن را داشتند. گیگابایت با انتشار این نسل از مادربردها و با توجه به استقبال فوق‌العاده کاربران، دریافت که مقوله دوام برای کاربران رایانه های شخصی بسیار مهم و قابل توجه است.

از این رو گیگابایت در سال بعد، سال 2007، نسل دوم از این فن آوری را معرفی کرد و سه قابلیت دیگر را به آن اضافه کرد. این قابلیت‌ها عبارت بودند از ماسفت هایی با (RDS (on کمتر (که به معنای کاهش مقاومت و افزایش سرعت سوئیچینگ در هنگام فعال و غیر‌فعال‌کردن مدارهای الکتریکی است)، چوک‌های با هسته فریت (که جایگزین چوک‌های قدیمی با هسته آهنی شده بودند) و خازن‌های تمام جامد با مقاومت ظاهری کمتر. مجموعه این ویژگی‌ها باعث افزایش طول عمر مادربرد گیگابایت، کاهش مقاومت الکتریکی و استفاده بهینه‌تر از انرژی می‌شدند.

اما سال 2008 نقطه عطف این فن‌آوری بود و Ultra Durable 3 استاندارد جدیدی را در طراحی مادربردها به وجود آورد. تا قبل از عرضه این فن‌آوری جدید توسط گیگابایت، در برد مدار چاپی یا همان PCB تمامی مادربردها از لایه مس با وزن تقریبی یک اونس استفاده می‌شد. اما در این نسل، میزان مس به دو برابر افزایش یافت و به 2 اونس رسید. این تغییر به ظاهر کوچک، تحول بسیاری را در کارکرد مادربردهای گیگابایت ایجاد کرد و باعث افزایش راندمان، کاهش مقاومت، کاهش دمای کاری، پخش بهتر حرارت در سطح برد و افزایش طول عمر آنها گردید. همچنین گیگابایت علاوه بر استفاده از ماسفت های با (RDS(on کمتر و چوک‌های با هسته فریت، از خازن‌های ساخت ژاپن استفاده کرد که تا 50 هزار ساعت طول عمر داشتند؛ یعنی بیش از از پنج سال و نیم. به این ترتیب مادربردهای ساخته شده مبتنی بر فن آوری UD3 گیگابایت از لحاظ دوام و کیفیت فاصله چشمگیری با دیگر محصولات هم رده خود گرفتند.

فن‌آوری UD3 آنقدر کارایی داشت که به مدت سه سال مورد استفاده قرار گرفت و گیگابایت نسخه جدیدی را معرفی نکرد؛ تا سال 2011 که نسل چهارم این فن‌آوری یعنی UD4 معرفی شد. باز هم فن‌آوری Ultra Durable ارتقاء یافت و از ماسفت‌های پیشرفته‌تری در آن استفاده شد که تا 40 درجه سانتیگراد حرارت کمتری تولید می‌کردند.

این ماسفت‌ها که به WPAK معروف بودند، طول عمر بیشتری داشتند و در هنگام اورکلاک‌کردن سیستم، کارایی بالاتری را ارائه می‌کردند. همچنین لایه‌های داخلی مادربرد از از فیبر شیشه متراکم‌تری ساخته می‌شد که در برابر رطوبت مقاومت بیشتری داشتند. به منظور ایمنی و دوام بالاتر مادربرد، از ICها در برابر تخلیه الکترومغناطیسی جلوگیری بعمل می آمد و فن آوری بایوس دوگانه از پاک‌شدن ناگهانی اطلاعات جلوگیری می کرد. گیگابایت با اضافه‌کردن این قابلیت های جدید، به نوعی علاوه بر افزایش دوام و طول عمر، میزان ایمنی مادربرد را نیز افزایش داد.

در سال 2012 پردازنده های نسل جدید با کارایی بسیار بالا به بازارهای جهانی عرضه شدند که برای ارائه کارایی بالا، به توان ورودی زیادی نیاز داشتند. به این دلیل گیگابایت به فکر تقویت مدار تغذیه پردازنده افتاد و فن‌آوری Ultra Durable 5 را معرفی کرد.

در قالب این فن‌آوری از مدار تغذیه IR3550 PowIRstage استفاده شد که کیفیت و کارایی بسیار بالایی دارند. همچنین از چوک‌هایی با هسته فریت با قابلیت عبور جریان 60 آمپری استفاده شد تا عمل توان‌رسانی به پردازنده با قدرت و یکدستی فوق‌العاده‌ای صورت پذیرد. به این ترتیب گیگابایت علاوه بر دوام و امنیت بسیار بالا، توان مادربردهای خود را نیز افزایش داد تا پشتیبانی کاملی از پردازنده های نسل جدید داشته باشند.

اما این پایان کار نبود و گیگابایت در سال 2013 و همزمان با عرضه مادربردهای سری 8 خود، فن آوری تکمیلی Ultra Durable 5 Plus را عرضه کرده که در آن از طراحی جدیدی برای سینک‌های خنک‌کننده استفاده کرده است که کارایی بالاتری نسبت به قبل دارند. همچنین در این مادربردها از خازن های مشکی رنگ جدیدی استفاده شده است که در شرایط فشار کاری بسیار سنگین، تا10 هزار ساعت طول عمر دارند و کارایی بی‌نظیری را ارائه می‌دهند. همچنین این مادربردها قابلیت پشتیبانی تا 10 درگاه USB3.0 به صورت ذاتی را دارند.

مطمئناً در آینده نیز این فن‌آوری انحصاری، در طراحی مادربردهای گیگابایت به کار گرفته خواهد شد و باید منتظر بمانیم و شاهد نوآوری‌های دیگری از گیگابایت در نسل های بعدی Ultra Durable باشیم.

لازم به ذکر است آواژنگ نماینده رسمی و نام‌آشنای محصولات گیگابایت در ایران بوده و گارانتی محصولات این برند را بر عهده دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات