به نظر شما در سال 2005 گوگل در ازای چه مبلغی صاحب پروژه اندروید شد؟

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
شاید شما هم جزء دسته‌ای از افراد هستید که وقتی خبرهای مبالغ میلیارد دلاری را که امروزه شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری هزینه می‌نمایند، می‌شنوید، با خود می‌گویید پس حتماً گوگل هم در سال 2005 مبلغ کلانی را برای تصاحب اندروید پرداخته است؛ اما واقعیت چیز دیگری است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

واقعیت این است که امروزه فیسبوک حاضر است تا 19 میلیارد دلار در ازای App واتس‌اپ بپردازد و بیش از 2 میلیارد دلار برای کیک‌استارتری مانند آکیولس ریفت پرداخت نماید؛ بنابراین طبیعی است که تصور کنیم که گوگل برای اندروید نیز بهایی در همین حدود پرداخت کرده باشد؛ اما این‌طور نیست. همانطور که قبلا در زومیت خوانده بودید اندی روبین پایه‌گذار اندروید در تلاش برای خلق یک سیستم‌عامل برای دوربین‌های دیجیتال بود؛ اما در نهایت تصمیم به تغییر این سیستم‌عامل برای گوشی‌های هوشمند گرفت و به این ترتیب اندروید متولد شد. حدود یک سال و نیم پس از آغاز پروژه اندروید، روبین دچار مشکلات مالی شد و در جستجوی سرمایه‌گذار به سراغ شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و گوگل رفت. پس از آن که توسط مدیران ارشد سامسونگ مورد تمسخر قرار گرفت، قرار ملاقاتی با لری پیج بنیان‌گذار گوگل ترتیب داد. در این ملاقات او به پیج نشان داد که چطور بازار موبایل سه برابر بازار کامپیوترها رونق دارد و این فاصله حتی در حال گسترش است.

قانع نمودن پیج زیاد طول نکشید و او به جای سرمایه‌گذاری در پروژه اندروید، روبین را با پیشنهاد خرید پروژه اندروید شگفت‌زده کرد. اما نکته جالب این ماجرا قیمتی است که هر دو طرف بر روی آن به توافق رسیدند؛ فقط 50 میلیون دلار!

در آن زمان این معامله، تیمی با استعداد ولی کوچک را به گوگل اضافه کرد. روبین پروژه اندروید را با 7 مهندس دیگر پایه‌گذاری کرد و در تابستان سال 2005 همه آنها تحت حمایت گوگل بوند. از همه مهم‌تر این‌که آنها در هزینه‌کردن بودجه محدود نشده بودند و تقریباً بلافاصله پس از خرید پروژه اندروید گوگل مبلغ 10 میلیون دلار برای حمایت از اندروید با پتنت‌نمودن آن هزینه کرد.

اگرچه آن روزها به تاریخ پیوسته‌اند، ولی واقعیت این است که اندروید امروزه متداول‌ترین سیستم‌عامل با در اختیار داشتن 80 درصد از سهم بازار است که آمار فوق العاده‌ای برای شرکتی که گوگل فقط با پرداخت 50 میلیون دلار صاحبش شد، محسوب می‌گردد.

آیا شما هم علاقه‌مند به فعالیت در زمینه استارت‌آپ‌ها و پروژه‌های کوچکی که می‌توانند مورد پذیرش غول‌های فناوری قرار گیرند، هستید؟ اگر به این امر مشغول هستید چه موانعی را در پیش روی خود می‌بینید؟ مقالات زومیت با نظرات خوب شما تکمیل می‌گردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات