اولین بازی با پشتیبانی از دستورات صوتی برای کنسول پلی‌استیشن 4 عرضه می‌شود

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از کنترل صوتی و دستیار صوتی در وسایل همراه، تلویزیون‌ها و محصولات صوتی و تصویری تدریجاً گسترش یافته ولیکن در دنیای بازی کمتر از این نوع تعامل با کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی استفاده شده است. کینکت مایکروسافت راه را برای گسترش این روش نوین هموار کرده و کم‌کم سایر کنسول‌ها و از جمله پلی‌استیشن 4 سونی هم باید از آن استفاده کنند. در ادامه اولین عنوانی که برای بازی با فرامین صوتی روی کنسول PS4 سونی معرفی شده را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

کنسول PS4 از نظر قدرت پردازشی به‌ویژه پردازش گرافیکی نسبت به رقیب مایکروسافتی خود پیشتاز است و یکی از دلایل اصلی فروش خوب آن هم، همین مورد بوده است. کنسول سونی به‌نظر برخی از بازی‌خورها بهتر است چرا که گرافیک قوی‌تر، کنترلر جالب و امکانات کاربردی‌تری دارد، ولی عده‌ی دیگری به ایکس‌باکس وان و واسط گرافیکی شبیه ویندوز 8 آن بیشتر علاقه دارند چرا که علاوه بر سیستم‌عامل آشنای آن، امکاناتی مثل کینکت 2 و نرم‌افزارهای مفیدی مثل اسکایپ هم در آن پیش‌بینی شده است. بخش تلویزیون آن هم به‌نظر برخی بسیار مفید است.

به هر حال کینکت 2 در ایکس ‌باکس وان یکی از دلایلی است که برخی بازی‌خورها را به سمت خرید آن سوق می‌دهد. کینکت اول و حالا نسخه‌ی دوم آن برای شناسایی حرکات کاربر و استفاده از آن در انجام بازی‌ها یا استفاده از مالتی‌مدیا و نرم‌افزارها به کار می‌رود. میکروفون و پردازش خوب صدا هم از مزایای آن است.

در پلی‌استیشن 4 قطعاً استفاده از دستورها صوتی به‌راحتی ایکس ‌باکس وان نیست، بنابراین سازنده‌ی بازی There Came an Echo برای عرضه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشنی این عنوان جالب با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهد شد. قبلا قرار بر این بود که این بازی برای ایکس‌باکس و پی‌سی عرضه شود. یک بازی استراتژی کار تیمی که با استفاده از دستورها صوتی می‌توان از آن لذت برد. البته گیم‌پد یا دسته‌ی بازی هم در انجام آن بسیار مفید است ولی ضروری و الزامی نیست.

دستورها صوتی که برای این بازی تعریف شده شاید کامل و قوی نباشند و این موضوع در مورد هر سه نسخه‌ی پی‌سی، ایکس باکس و پلی‌استیشن 4 صدق می‌کند، اما امکان اضافه کردن و بهینه کردن دستورها وجود دارد. نکته‌ی مثبت کار این استودیوی بازی‌سازی این است که یک عنوان جالب را برای هر سه کنسول عرضه می‌کند.

سازنده‌ی بازی می‌گوید توسعه‌ی نسخه‌ی مخصوص پلی‌استیشن 4 به سرعت انجام می‌شود و نسبتا آسان است. حتی مراحل ابتدایی برنامه‌نویسی صوتی هم انجام شده است ولی هنوز مشخص نشده که چه زمانی شاهد فروش بازی در فروشگاه‌ها خواهیم بود.

نسخه‌ی مخصوص پی‌سی در اولویت قرار دارد و حدود 6 ماه دیگر روی Steam عرضه می‌شود. این نسخه از تکنولوژی صوتی ویژه‌ی اینتل به‌نام RealSense پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی مخصوص پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان ممکن است هم‌زمان عرضه شوند ولی فعلاً خبری در مورد زمان عرضه در دست نیست.

به ویدیوی زیر توجه کنید و قضاوت کنید که آیا استفاده از دستورها صوتی در یک بازی، لذت‌بخش است یا نه؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات