ایجاد بافت بر روی صفحات نمایش لمسی توسط فوجیتسو

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
بسیاری از شما با بازخورد‌های لرزشی (ویبره) مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها آشنا هستید، مثال خوبی از این مورد بازخوردهای لرزشی هنگام تایپ کردن است. البته این بازخوردها علاوه بر کاربردی بودن برای برخی از افراد قدری آزار دهنده و برای علاقه مندان به آن بسیار محدود است و به عبارت بهتر، قابلیت قانع کننده‌ای نیست. تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود بازخوردهای صفحات نمایش لمسی به دستورات کاربر صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به بازخورد‌های الکترواستاتیکی و حتی ایجاد کلیدهای واقعی بر روی صفحه با استفاده از فرستادن مایعات به بخش‌های مخصوص اشاره کرد. فوجیتسو اما این‌بار راهکار متفاوتی را برای این کار پیشنهاد داده است.
تبلیغات

این سامانه که در آزمایشگاه‌های الکترونیک فوجیتسو در ژاپن توسعه داده شده است از لرزش‌های فراصوتی درست در زیر صفحه نمایش برای ایجاد حس در آن‌ها بهره برده است. این شرکت با اذعان این مورد که اگرچه این روش و تولید لرزش‌های فراصوتی در زیر صفحه نمایش انرژی زیادی را مصرف می‌کند ولی می‌توان با استفاده از آن بازخوردهای خوب و مطلوبی را ایجاد کرد. ضمن اینکه مهندسان این شرکت به دنبال راهی برای کوچک کردن آن در ابعادی قابل استفاده در تبلت‌ها به همراه کاهش انرژی مصرفی آن هستند.

در اثر لرزش، لایه‌ای نازک از هوای فشرده  بین انگشتان کاربر و سطح صفحه نمایش ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ی آن اصطکاک کاهش پیدا می‌کند و انگشتان کاربر به راحتی بر روی صفحه سر می‌خورند؛ اثر این حالت ایجاد مناطق با اصطکاک کم و زیاد است که کاربر آن‌ها را به صورت یک بافت احساس می‌کند.

haptic-fujitsu-1

با استفاده از این فناوری می‌توان برای مثال عکس‌های مختلف را با بافت‌های واقعی همراه کرد درنتیجه کاربر می‌تواند علاوه بر رنگ بافت عکس را نیز احساس کند. ضمن اینکه می‌توان از این بازخورد‌ها برای کنترل ابزار یا به عنوان یک روش اطلاع رسانی استفاده کرد. چه بسا درآینده بتوانید کلیدهای صفحه کلید مجازی خود را حداقل تا حد قابل قبولی احساس کنید.

تحقیقات برای توسعه هرچه بیشتر و بهتر این محصول در شرکت فوجیتسو ادامه خواهد داشت. به نظر شما چه زمانی شاهد عرضه چنین فناوری‌هایی در تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها خواهیم بود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات