HTC One M8 و تراشه‌ی S801 در بنچ‎مارک‎ها و مقایسه با دیگر گوشی‌های رده اول

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
مطالعه 6 دقیقه
پرچم‌دار جدید و جالب HTC با همان عنوان قدیمی HTC One به تازگی رونمایی شده و به سرعت به مرحله‌ی فروش رسیده که خود رکوردی جالب است. رونمایی و فروش در فروشگاه، در عرض تنها یک روز. اما در کنار HTC One جدید و تکنولوژی‌های جدید آن، یک تراشه‌ی منحصر به فرد هم قرار گرفته و آن چیزی نیست جز Snapdraogn 801 یا به اختصار S801 که کمی بهینه‌تر و سریع‌تر از S800 کوآلکام است. بنابراین موفقیت S800 با استفاده از S801 هم تکرار می‌شود و گوشی‌هایی با همان سرعت و قدرت LG G2 و Sony Xperia Z2 و Galaxy S5 را در بازار خواهیم دید. اما ببینیم قدرت پردازشی S801 در چه حدی است و چطور در برابر سایر تراشه‌ها ظاهر می‌شود.
تبلیغات

در HTC One سال 2013 از تراشه‌ی S600 استفاده شده بود که 4 هسته‌ی Krait 300 در آن فعالیت می‌کردند. اما گوشی‌های رده اول بعدی به تراشه‌ی S800 مجهز شدند و رکوردهای S600 را در تمام شاخه‌ها شکستند. S800 از نظر گرافیکی، پردازنده‌ی اصلی و حتی مصرف باتری، بسیار عالی طراحی شده است. اما S801 باز هم قوی‌تر از S800 است و سرعت کلاک بخش‌های مختلف آن کمی بالاتر است. برای اطلاع بیشتر در مورد تفاوت نسخه‌های مختلف S800 و S801 به مقاله‌ی "نسخه‌های مختلف اسنپ‌دراگون 800 و 801 چه تفاوتی باهم دارند؟" مراجعه کنید.

htc-one-m8-benchmarks-6

در LG G2 از مدل 8974AB استفاده شده و در LG G Flex و Xperia Z1 از 8974VV استفاده می‌کنند و تفاوت این دو تراشه که هر دو همان عنوان S800 را به دوش می‌کشند، دلیل اصلی تفاوت نتیجه‌ی بنچ‌مارک‌های این گوشی‌هاست. گرچه سیستم عامل هم یک مسأله‌ی نرم‌افزاری بسیار مهم است.

برای آزمایش این تراشه‌ها و گوشی‌های مبتنی بر آن مثل همیشه از بنچ‌مارک‌های مختلف استفاده شده و مسأله‌ی تقلب در مورد برخی گوشی‌های اندرویدی باز هم اتفاق افتاده، بدین صورت که سازنده، نرم‌افزار گوشی را طوری تغییر داده که در صورت اجرای بنچ‌مارک‌های مشخص شده، سرعت کلاک پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی در حد بالاتری باشد. قبلاً در زومیت این مسأله را واشکافی کردیم.

سرعت بالاتر این بار برای تمام اپلیکیشن‌ها

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی نام این حالت را HPM یا High Performance Mode گذاشته که متأسفانه در مورد بسیاری از بنچ‌مارک‌ها، تقلب صورت گرفته است و قبلاً به آن پرداختیم.

اما تفاوت HTC One M8 با نسخه‌ی قبلی این است که می‌توان محدودیت سرعت تراشه و بالطبع توان مصرفی و دمای آن را برای سایر اپلیکیشن‌ها هم برداشت و این کار با یک تیک در Developer Options صورت می‌گیرد.

اما آنچه مهم است این است که نمی‌توان HPM را برای اجرای عادلانه‌ی یک بنچ‌مارک، نافعال کرد. اما جنبه‌ی مثبت موضوع، کاهش انتقادات نسبت به اچ‌تی‌سی است و البته نتیجه‌ی دو ستون بنچ‌مارک‌ها در حالت عادی و در حالتی که HPM فعال شده، تقریباً نزدیک است:

htc-one-m8-benchmarks-2

HTC One قدیمی و جدید

اما برای خرید گوشی جدید، بنچ‌مارک‌ها نشان می‌دهند که نسخه‌ی جدید One بین 10 تا 50 درصد سریع‌تر شده است. در بنچ‌مارک SunSpider که رندر شدن صفحات وب در مرورگر اصلی و یا مرورگر Chrome را بررسی می‌کند، سرعت رندر 2 برابر شده است. برخی بنچ‌مارک‌ها مثل Quadrant هم از 2 برابر شدن امتیاز و در واقع کارایی گوشی خبر می‌دهند.

عملکرد وان جدید خوب است، اما اگر آن را در برابر گوشی‌های سال گذشته و از جمله Galaxy Note 3 سامسونگ قرار دهیم، آن قدرها هم سریع نیست. گلکسی نوت 3 یکی از گوشی‌های مبتنی بر S800 است که در مقایسه‌ی نتیجه‌ی بنچ‌مارک‌ها، به این جمع‌بندی کلی می‌رسیم که نسخه‌ی جدید وان بین 5 تا 20 درصد بهتر از گلکسی نوت 3 و سایر گوشی‌های مبتنی بر S800 عمل می‌کند.

لذا با توجه به اینکه S801 به کار رفته در HTC One M8 سرعتی برابر با 2.3 گیگاهرتز دارد که از سرعت کلاک 2.26 گیگاهرتزی S800 کمی بیشتر است و در بخش حافظه و گرافیک هم اوضاع کمی بهتر شده، در عمل بنچ‌مارک‌ها ثابت می‌کنند که وان جدید بیش از آنچه اعداد نشان می‌دهند، سریع‌تر است.

آزمایش سرعت پردازنده‌ی گرافیکی

htc-one-m8-benchmarks-3

با توجه به دو بنچ‌مارک GFXBench و 3DMark مشخص است که قدرت پردازنده‌ی گرافیکی نسبت به نسخه‌ی قدیمی به مراتب بیشتر شده است و البته نسبت به گلکسی نوت 3 با تراشه‌ی S800 هم تفاوت محسوس است. تنها بنچ‌مارکی که مشابه کاربردهای عادی روزمره است، GameBench نام دارد و سرعت وان جدید از وان قدیمی تنها 1 فریم بر ثانیه در حالت عادی و 2 فریم بر ثانیه بیشتر به دست می‌آید. در بازی‌های دیگری که توسط گوشی اجرا می‌شوند ممکن است نتیجه شبیه بازی Despicable Me: Minion Rush نباشد. به علاوه بازی‌های اندرویدی معمولاً طوری طراحی می‌شوند که سبک بوده و روی گوشی‌های مختلف به راحتی اجرا شوند.

در مجموع تراشه‌ی S801 در بنچ‌مارک‌های گرافیکی بسیار خوب ظاهر شده و یکی از بهترین‌های بازار است.

htc-one-m8-benchmarks-4
htc-one-m8-benchmarks-7
htc-one-m8-benchmarks-8
htc-one-m8-benchmarks-9
htc-one-m8-benchmarks-10

اما مهم‌تر از سرعت اجرا، میزان مصرف باتری است. در مورد وان جدید در هر ساعت 22 و یا 25 درصد باتری خالی می‌شود. چیزی که در مورد وان قدیمی 32 درصد بود. گلکسی نوت 3 سامسونگ باتری 3200 میلی‌آمپرساعتی دارد که 23 درصد بیشتر از باتری 2600 میلی‌آمپرساعتی وان جدید شارژ نگه می‌دارد. صفحه نمایش نوت 3 نیز بزرگ‌تر است و مصرف بیشتری دارد. در مجموع نوت 3 در هر ساعت 20 درصد از شارژ خود را از دست می‌دهد که رقمی جالب توجه است.

در کاربردهای عمومی، عمر باتری وان جدید طبق یک آزمون همه جانبه، 11.5 ساعت است، وان قدیمی 6.5 ساعت و نوت 3 رکورد 9.5 ساعتی را ثبت کرده‌اند. بنابراین وان جدید عمر باتری خوبی دارد.

جمع‌بندی

HTC One M8 از نظر عملکرد و عمر باتری، وضعیت خوبی دارد و نسبت به برخی پرچم‌داران فعلی پیشتاز است، اما در برابر Xperia Z2 یا Galaxy S5 سامسونگ که از تراشه‌ی مشابهی استفاده می‌کنند و سرعت کلاک کمی بالاتر دارند، کمی کندتر به نظر می‌رسد. هر دو گوشی رقیب باتری بزرگ‌تری دارند و از نظر عمر باتری هم احتمالاً وان جدید را پشت سر می‌گذارند. توجه کنید که در گلکسی اس 5 از تراشه‌ی 8974AC استفاده شده که بالاترین سرعت کلاک پردازنده‌ی اصلی را دارد و از نظر سرعت پردازنده‌ی گرافیکی، با 8974AB که در وان جدید به کار رفته، یکسان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات