تقلبی دیگر: اچ‌تی‌سی با بهبود نتایج بنچمارک‌های وان جدید به روش متفاوت از گذشته صداقت خود را باز هم زیر سوال برد

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، شماری از تولیدکنندگان ابزار‌های اندرویدی با دستکاری در نتایج بنچمارک‌های انجام شده، سعی دارند تا با ثبت نتایج دور از حقیقت، محصولات خود را برتر از رقبا نشان دهند. وب‌سایت AnandTech با بررسی دقیق نتایج شماری از تلفن‌ها‌هوشمند تولید شده، انجام تقلب و به نوعی بهینه‌سازی در زمان اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک را تصدیق کرده است. در حالی که سامسونگ اعلام کرده است که دیگر از این روش فریب‌کارانه در بنچمارک‌ها استفاده نخواهد کرد، گویا اچ‌تی‌سی هنوز در پی جلب کاربران از طریق این روش است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به روش بهینه‌سازی پردازنده‌ی اچ‌تی‌سی وان 2014 داشته باشیم.
تبلیغات

بسیاری از این بهینه‌سازی‌ها کاملا مشهود است، اما می‌توان عمده‌ترین تغییرات اعمال شده را موارد زیر عنوان کرد:

  • بکارگیری تمامی هسته‌های پردازنده
  • بکارگیری تمامی هسته‌های پردازنده در حداکثر فرکانس کاری ممکن
  • بالا بردن محدودیت‌های دمای کاری پردازنده، به‌‌منظور بالا بردن کارکرد پردازنده

وب‌سایت آناندتک که از جمله‌ی برترین وب‌سایت‌ها در مورد بررسی محصولات از لحاظ سخت‌افزار است، در تلاش است تا با بی اثر کردن بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط تولیدکنندگان، نتایج حقیقی بنچمارک محصولات را منتشر سازد. براساس اطلاعاتی که این وب‌سایت ارائه داده است، مقابله با این بهینه‌سازی‌های راهکار ساده‌ای دارد و آن تغییر نام اپلیکیشن‌های بکار برده شده برای محاسبه‌ی بنچمارک و تمامی کدهای شناسایی اپلیکیشن‌های مورد نظر است. این وب‌سایت با کنترل موارد فوق و رعایت برخی نکات سعی در کاهش اثر بهینه‌سازی‌ها در محصولات موجود در بازار داشته است.

با ارائه‌ی این اطلاعات در مورد تقلب تولیدکنندگان ابزار‌های هوشمند، برخی از تولیدکنندگان از جمله سامسونگ تغییراتی را در سیاست‌های مرتبط به بهینه‌سازی ابزار‌های تولیدی خود داده‌اند که حرکت مثبتی است، اما گویا اچ‌تی‌سی هنوز مجاب به بازبینی سیاست‌های بازاریابی خود نشده است.

اچ‌تی‌سی در نسل جدید پرچمدار خود وان جدید، روش جدید‌تر و به‌نوعی دقیق‌تری را به کار گرفته است که تشخیص دستکاری بنچمارک و در واقع بهینه‌سازی را مشکل‌تر می‌کند. براساس مکانیزم شناسایی اپلیکیشن‌های اجرا شده که روی تلفن‌های‌هوشمند استفاده می‌شود، همچنان شاهد شناسایی اپلیکیشن‌های بنچمارک هستیم، اما در اچ‌تی‌سی وان جدید، به جای استفاده از تمامی هسته‌ها و استفاده از آن‌ها در حداکثر فرکانس کاری ممکن، همه چیز در ابتدا نرمال و معمولی به نظر می‌رسد.

در تصویر زیر وضعیت پردازنده‌ی این تلفن‌هوشمند را در زمان اجرای اپلکیشن استاندارد قابل دانلود از پلی‌استور مشاهده می‌کنید.

HTCBench1

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، شرایط فعالیت پردازنده به‌نظر نرمال می‌رسد، اما با ثبت فرکانس کاری پردازنده‌ در یک بازه‌ی زمانی بوسیله‌ی اپلیکیشن بنچمارک استاندارد و اپلیکیشن بنچمارک تغییر یافته‌ی 3DMark تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنیم.

HTCBench2

متوسط فرکانس کاری پردازنده‌ی اچ‌تی‌سی وان جدید در زمان استفاده از اپلیکیشن استاندارد بنچمارک 3DMark، پانزده درصد بیش از زمانی است که اپلیکیشن تغییر یافته‌ روی آن اجرا می‌شود. اچ‌تی‌سی در محصول جدید خود به درخواست‌های مبنی برای افزایش قدرت پردازشی با سرعت بسیار بیشتری پاسخ می‌دهد، بطوریکه تاخیر در افزایش فرکانس و انجام وظیفه‌ی مربوطه بسیار کاهش یافته است.

این افزایش آنی در عملکرد کلی پردازنده منجر به بالا رفتن میانگین فرکانس کاری پردازنده می‌شود. با احتساب تغییرات انجام شده در یک بازه‌ی زمانی خاص با استفاده از اپلیکیشن استاندارد و شناخته شده‌ی بنچمارک 3DMark و همچنین نسخه‌ی تغییر یافته، افزایش متقلبانه 15 درصدی فرکانس کاری و نتایج بنچمارک را شاهد خواهیم بود.

با بررسی پردازنده‌ی گرافیکی نیز، تفاوت چندانی مشاهده نشد که گویای عدم بهینه‌سازی پردازنده‌ی گرافیکی است. به‌این ترتیب اچ‌تی‌سی به دستکاری پردازنده‌ی تلفن‌هوشمند خود بسنده کرده و تغییراتی را در سایر قسمت‌ها ایجاد نکرده است.

HTCBench3

با بررسی اپلیکیشن‌های بنچمارک موجود، می‌توان به این نتیجه رسید که اچ‌تی‌سی بهینه‌سازی مورد ذکر را برای طیف گسترده‌تری از اپلیکیشن‌های بنچمارک انجام می‌دهد. در مقایسه با گذشته، هم‌اکنون GFXBench، BaseMark X و BaseMark OS II دو نیز شامل این بهینه سازی می‌شوند.

در مقایسه‌ی با سایر محصولات موجود در بازار، اچ‌تی‌سی گزینه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانند تلفن‌هوشمند خود را همیشه در حالت حداکثر توان ممکن مورد استفاده قرار دهند. برای فعال کردن این ویژگی باید از طریق Settings > About > Software > information > More روی Build Number vرا 5 بار لمس کرده و سپس در سمت Developer Options، پردازنده را در وضعیت کار با حداکثر توان پردازشی قرار دهیم. فعال کردن این ویژگی تلفن‌هوشمند را در وضعیتی قرار خواهد داد که در زمان اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک شاهد آن هستیم.

HTCBench4

تعبیه‌ی امکان فعالسازی حداکثر قدرت پردازشی برای اچ‌تی‌سی وان جدید خبر بسیار خشنود کننده‌ای است، اما اچ‌تی‌سی نحوه‌ی غیرفعال ساختن این ویژگی را اعلام نکرده است. شاید اچ‌تی‌سی خودبه این نتیجه رسیده است که در صورت فعالسازی این ویژگی چرا باید آن را غیر فعال کرد؟ اچ‌تی‌سی با تعبیه چنین امکانی که نشان از تصدیق تفاوت عملکرد تلفن‌هوشمند در موقعیت‌های مختلف دارد، صداقت خود را زیر سوال برده است. با اینکه در اکثر  بررسی‌‌های تخصصی انتقادات زیادی نسبت به دوربین این محصول وارد گردیده، اچ‌تی‌سی امیدوار است با تکیه بر زیبایی خیره‌کننده محصول خود، ناکامی‌‌های گذشته را جبران سازد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات