بررسی تغییرات جی 3 ال‌جی پس از بروزرسانی به اندروید 5 آبنبات چوبی

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
مطالعه 10 دقیقه
عرضه آخرین نسخه از اندروید با نام آبنبات چوبی بالاخره برای برخی دستگاه‌های پرچم‌دار اندرویدی شروع شده تا با دریافت و نصب آن‌ها حال و هوایی تازه به دستگاه‌های برتر شرکت‌های بزرگ اندرویدی وارد شود. جی ۳ ال‌جی یکی از این دستگاه‌ها است که به‌تازگی اندروید ۵ را دریافت کرده است. اندروید ۵ هم‌اکنون به صورت OTA و ازطریق نرم‌افزار PC Suite ال‌جی برای این دستگاه دردسترس است. در ادامه به بررسی اندروید ۵ روی جی ۳ خواهیم پرداخت.
تبلیغات

اندروید 5 به سبب رابط کاربری جدید متریال رنگ و بویی متفاوت از همه نسخه‌های قبلی این پلتفرم دارد. انیمیشین‌های زیبای واکنش‌گرا با طراحی جالب اعلانیه‌ها و بخش‌های ظاهری دیگر پلتفرم همراه شده‌اند تا به شما حسی خوب و راضی کننده از طراحی بصری دستگاه بدهند. از دیگر ویژگی‌های این نسخه جدید از اندروید می‌توانیم به باز طراحی نوار اطلاع‌رسانی و قفل صفحه نیز اشاره کنیم. به‌همین‌دلیل، دوست داریم تغییراتی که ال‌جی در این نسخه از اندروید داده را بررسی کنیم. با زومیت همراه باشید.

صفحه قفل

زمانی که اندروید 5 را روی جی 3 نصب می‌کنید، اولین چیزی که پس از شروع به کار دوباره دستگاه توجه شما را جلب می‌کند، صفحه قفل اندروید ۵ است. گوگل به خوبی متوجه شده که علاوه بر نوار اعلانات می‌تواند در صفحه قفل نیز اطلاع‌رسانی‌های دستگاه را کمی بیشتر بسط دهد و پیش روی کاربر قرار دهد. با این ظاهر جذاب و جدید، اطلاع‌رسانی‌ها را سریعا در صفحه قفل مقابل شما ظاهر می‌شوند و شما اگر تماس از دست رفته، پیام دریافت شده یا اطلاع‌رسانی از یک اپلیکیشن خاص داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید خلاصه‌ی آن را مشاهده کنید. برای حذف هر کدام از این نوار‌های اطلاع‌رسانی در صفحه قفل باید به‌راحتی آن‌ها را به سمت راست یا چپ بکشید. همچنین در بخش پایینی صفحه قفل می‌توانید چندین اپلیکیشن ضروری و پرکاربرد مشاهده کنید که برای دسترسی سریع‌تر شما به این برنامه‌ها، در اینجا طراحی شده‌اند.

G3-android5-1

ال‌جی در جی ۳ از Knock Code برای قفل ایمن دستگاه استفاده کرده است. این ویژگی نرم‌افزاری ال‌جی به خوبی با اندروید ۵ هماهنگ شده و شما متوجه اختلالی در عملکرد ناک کد در زمان استفاده از اندروید ۵ نخواهید شد. بااین‌حال برخی گزارش داده‌اند که با به‌روزرسانی به اندروید ۵ برخی اوقات ناک کد سریع و کامل نمی‌تواند منظور دست را متوجه شود و ممکن است کمی تأخیر در باز کردن صفحه قفل به وجود آید. در هر حال این مورد در گوشی جی ۳ که ما آن را با اندروید ۵ امتحان کردیم صحت نداشت.

اگر ناک‌کد برای جی ۳ خود تعیین نکرده باشید می‌توانید از همان صفحه قفل، نوار اطلاع‌رسانی‌های اندروید را به پایین بیاورید و برای مثال وای‌فای را خاموش کنید یا اینکه سطح روشنایی نمایشگر را کم و زیاد کنید. جالب است که حتی در صورت تعیین ناک‌کد، رمز عبور یا یک الگوی خاص، نوار اعلانیه‌ها در صفحه قفل بازهم قابل دسترس است، اما این بار با عملکردی متفاوت که به شما اجازه می‌دهد بین کاربرهای متفاوت دستگاه جا‌به‌جا شوید یا اینکه مستقیما به تنظیمات بروید.

طراحی متریال در جی 3

ال‌جی رابط کاربری که خود طراحی کرده را بسیار دوست دارد و همین باعث شده که در بخش‌های مختلف دستگاه هنوز آثاری از نسخه قبلی اندروید و این رابط کاربری را مشاهده کنیم. برای مثال ال‌جی ظاهر دکمه‌های ناوبری لمسی جی ۳ را تغییر نداده و هچون اندروید خالص ۵ به شکل ساده مثلث، دایره و مربع نوار ناوبری را تزیین نکرده است. با اینکه این نوار در اندروید خالص آبنبات چوبی زیبا است اما نمی‌توانیم در این مورد به ال‌جی ایرادی بگیریم چراکه در این بخش ال‌جی توانایی شخصی‌سازی زیادی به کاربر می‌دهد و ظاهر ناوبری رابط کاربری جی 3 نیز مدرن و تخت طراحی شده است.

g3-android5-2

انیمیشن‌ها به کلی تغییر پیدا کرده و با هر باری که شما بر بخشی از گزینه‌های مختلف سیستم عامل جدید جی ۳ تپ می‌کنید، شاهد انیمشینی خواهید بود که شبیه به یک موج از زیر انگشت‌های شما به اطراف صادر می‌شود و البته حسی خوب را به کاربر منتقل می‌کند. جی ۳ انیمیشن‌های اندروید ۵ را به زیبایی هرچه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد اما باید بگوییم که گاهی اوقات همین مورد حس کند شدن دستگاه را به کاربر القا می‌کند. برای مثال در نسخه قبل اندروید جی۳ و در بخش پنجره‌های اخیرا باز شده، شما همین که روی گزینه Clear All ضربه می‌زدید بدون هیچ وقفه‌ای همه پنجره‌ها بسته می‌شدند و به حالت قبل از باز کردن این بخش باز می‌گشتید اما در این نسخه از اندروید، حجم غلیظ شده استفاده از انیمیشن حرکتی باعث شده که بسته شدن همه پنجره‌ها این بخش کمی با چرخیدن انیمشین دایره‌ای بستن پنجره‌ها به وقفه بیافتد و به کاربر حسی شبیه به کند شدن دستگاه دست دهد.

g3-android5-3

منوی برنامه‌های جی ۳ تغییری به خود ندیده و همچون نسخه‌ قبل اندروید است که بار دیگر مهری بر علاقه ال‌جی به رابط کاربری خود می‌زند. همان‌طورکه می‌دانید غول کره‌ای در پرچم‌دار جدید خود از رابط کاربری مدرن و تختی رونمایی کرد که بسیار زیبا است و از المان‌های بصری و طراحی جدیدی استفاده کرده است. به همین علت ال‌جی با خود فکر کرده که با آمدن اندروید ۵ نیازی نیست تغییر زیادی درون رابط کاربری جی ۳ بیاورد و به نوعی تنها به بهبود بخش‌هایی مانند اعلان‌ها و پنجره‌های اخیر بسنده کرده است. با توجه به این موضوع شما زمانی که اندروید ۵ را روی جی ۳ خود دانلود و نصب می‌کنید، صفحه قفل دستگاه را باز می‌کنید و با صفحه ابتدایی و منوی برنامه روبه‌رو می‌شوید، تغییری انقلابی را مشاهده نمی‌کنید و خیلی زود متوجه می‌شوید که ال‌جی تنها خواسته در این نسخه اندروید عملکرد‌های نرم‌افزاری را سرعت بخشد و به بخش‌هایی که انگار مجبور بوده ظاهری جدید بدهد.

تغییرات برنامه‌های بومی جی‌3

جی ۳ از برنامه‌های پیش‌فرض تقریباً کمتری نسبت به پرچم‌دار‌های سامسونگ برخوردار است اما همین تعداد از برنامه‌ها نیز بسیار کاربردی هستند و جالب است که خیلی از آن‌ها نیز قابلیت حذف شدن دارند. شما حتی می‌توانید اپلیکیشن ماشین حساب جی ۳ را حذف کنید و یک برنامه جامع‌تر را روی دستگاه خود نصب کنید. اما موردی که بسیاری از ما را از انجام چنین کاری (حذف کردن برنامه‌های پیش‌فرض ال‌جی) منصرف می‌کند، حالت هماهنگی بسیار زیبایی است که حالا آن‌ها با اندروید ۵ پیدا کرده‌اند. در اندروید ۵ نوار بالایی اپلیکیشن‌ها می‌تواند هم‌رنگ و ظاهر نوار بالایی همیشگی اندروید شود تا یکدستی زیبایی به وجود آید.

g3-android5-4

پس از اینکه به‌روزرسانی آبنبات چوبی نصب می‌شود، دستگاه از شما درخواست می‌کند، برنامه‌های پیش‌فرض ال‌جی را به‌روزرسانی کنید تا اینکه هماهنگی که از آن صحبت کردیم به حقیقت بپیوندد. متأسفانه ال‌جی عملکرد تازه‌ای به اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود اضافه نکرده و به همین یکپارچگی و سازگاری آن‌ها با اندروید 5 اکتفا کرده است.

باتری

این روز‌ها دغدغه بسیاری از افراد که زیاد از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند، مسئله باتری و عدم کافی بودن شارژ دستگاه برای یک روز کامل کاری است. جی ۳ ال‌جی در ابتدای عرضه بخاطر استفاده از نمایشگر قدرتمند و البته پر مصرف QHD باتری زیادی را مصرف می‌کرد اما ال‌جی خیلی زود تلاش کرد که با ارسال یک به‌روزرسانی این مشکل را برطرف کند. شرکت کره‌ای تا حد بسیار زیادی موفق بود و توانست باتری را در جی ۳ جانی دوباره دهد اما باید اعتراف کنیم که با اندروید ۵ شما شاهد تغییر انقلابی در مقدار مصرف باتری نخواهید شد.

g3-android5-5

در برخی موارد و گزارش‌ها، اندروید ۵ حتی باعث افزایش مصرف باتری جی ۳ شده و چند دقیقه یا ساعتی را از عمر باتری کاسته است. اما در موردی که ما داشتیم شاید به سختی بتوانیم از بهبود نسبی مصرف باتری جی ۳ با اندروید ۵ صحبت به میان بیاوریم. امیدواریم در نسخه بعدی اندروید یعنی 5.0.1 ال‌جی فکری بکند و باتری جی 3 را کم مصرف کند.

سایر تغییرات

شیوه جدید اطلاع‌رسانی از اعلانیه‌ها و تماس‌های ورودی را می‌توانیم یکی از تغییرات مهم اندروید 5 به حساب بیاوریم. برای مثال زمانی که شما در حال کار با یک اپلیکیشن همچون نقشه هستید و در همین زمان تماس، پیام یا اعلانیه‌ی دریافت می‌کنید، تماس یا اطلاعیه جدید به صورت پاپ آپ در بخش بالای نمایشگر ظاهر می‌شود تا بدون اینکه به محتوای کار شما لطمه‌ی وارد شود بتوانید خلاصه‌ی از آن پیام را بخوانید، تماس را برقرار یا رد کنید و همچنین با لمس اعلان ظاهر شده به اپلیکیشن مخصوص آن بروید.

g3-android5-6

در نسخه جدید اندروید، شما می‌توانید اندازه نمایش فونت‌ها را در شش حالت مختلف Minimum ،Small ،Medium ،Large ،Very Large و Maximum قرار بدهید. خوشبختانه در استور مخصوصی که ال‌جی برای دستگاه خود در نظر گرفته و با نام Smart World در بین برنامه‌های مختلف می‌توانید آن را پیدا کنید، توانایی دانلود و نصب فونت‌های جدید انگلیسی نیز وجود دارد.

g3-android-7

همچنین از ویژگی Interruptions که در اندروید خالص نیز حضور دارد، جی ۳ بی‌نصیب نمانده و می‌توانید با فعال کردن آن براساس مقدار زمان دلخواه خود از دریافت هرگونه اطلاع‌رسانی سرباز زنید. به این منظور حتی می‌توان استثناهایی همچون پیام ورودی از شخصی خاص را نیز برای آن تعریف کنید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید تنظیم کنید که این قابلیت به‌طور خودکار هر شب یا فقط بعضی شب‌های هفته از ساعتی خاص تا ساعتی دیگر فعال باشد. برای دسترسی سریع به این بخش کافی است داخل هر اپلیکیشنی که هستید، دکمه فیزیکی کم و زیاد کردن صدا را بفشارید. در این حالت در پایین اسلایدر مربوط به حجم صدای زنگ، آلارم یا مدیا (بسته به اپلیکیشنی که داخل آن هستید)، سه گزینه PRIORITY ، ON و OFF را مشاهده خواهید کرد.

g3-android5-8

در اندروید 5 ران تایم به ART تغییر پیدا کرده و دیگر همچون نسخه قبلی نمی‌توانید از بین ران تایم‌های ART و Dalvik یکی را انتخاب کنید. در اندروید آبنبات چوبی ران‌تایم به ART تغییر داده شده و به‌همین‌دلیل، ممکن است برخی اپلیکیشن‌های قدیمی را نتوانید روی آن اجرا کنید.

جمع بندی

همان‌طورکه در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم، اندروید ۵ در جی ۳ ال‌جی انقلابی را به وجود نیاورده و تنها باعث بهبود بخش‌های ظاهری و برخی ویژگی‌های دسترسی پذیری دستگاه شده است. اندروید آبنبات چوبی استفاده از پرچم‌دار ال‌جی را لذت‌بخش‌تر کرده و علاوه بر ویژگی‌های طراحی متریال حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم عامل را نرم و روان کرده است. دیگر از آن لگ‌های عجیب خبری نیست و جی ۳ دیگر مشکلی در بارگذاری سریع اپلیکیشن‌ها ندارد.

اما در بخش جمع‌بندی باید اشاره کنم که به دلیل سازگار نبودن برخی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها با اندروید ۵، پس از به‌روزرسانی جی ۳ به این سیستم عامل، این برنامه و بازی‌ها باز نمی‌شوند و باید به‌روزرسانی جدید آن‌ها را دوباره نصب کنید. برخی بازی‌های با دیتای حجیم پس از به‌روزرسانی جی ۳ به اندروید آبنبات چوبی دیگر اجرا نشدند و نیاز شد تا نسخه‌های به‌روزرسانی شده آن‌ها را دوباره روی دستگاه نصب کنیم.

در کل اندروید ۵ به پرچم‌دار کمپانی کره‌ای حال و هوایی تازه بخشیده است که البته هنوز بدون ایراد نیست. با آمدن به‌روزرسانی‌های بعدی برای این دستگاه بازهم می‌توان روانی عملکرد‌ها در سیستم عامل و طراحی‌های جدید را شاهد باشیم. ما تمام سعی خود را کردیم تا اندروید ۵ روی جی۳ را به نقد بگذاریم و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنیم اما ممکن است بخش‌هایی باشد که شما با نگاه تیزبین خود از آن اطلاع پیدا کرده اما در این نوشته ذکر نشده است. خوشحال می‌شویم از نقد و بررسی شما درباره آخرین نسخه اندروید روی آخرین پرچم‌دار ال‌جی مطلع شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات